وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با یک شبکه آمریکایی تأکید کرد که تهران تحت هیچ شرایطی مذاکره مجدد بر سر برجام را نخواهد پذیرفت و حتی آن را بررسی هم نخواهد کرد.

محمدجواد ظریف در مصاحبه با شبکه خبری سی‌بی‌اس خاطرنشان کرد که هر نتیجه‌ای در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رقم بخورد، ایران تحت هیچ شرایطی حاضر به مذاکره مجدد بر سر مفاد برجام نخواهد بود. ظریف درباره احتمال مذاکره مجدد بر سر برجام تصریح کرد: اگر می‌خواستیم این کار را انجام دهیم، چهار سال قبل با رئیس‌جمهور ترامپ انجامش می‌دادیم.  او با بیان اینکه ایران مایل به بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای است، ادامه داد: بدیهی است که ما می‌توانیم راهی برای تعامل مجدد پیدا کنیم. اما تعامل مجدد به معنای مذاکره دوباره نیست. بلکه به معنای بازگشت ایالات متحده به میز مذاکره است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد: من می‌دانم که جو بایدن درک می‌کند که این [مذاکره مجدد بر سر برجام] هرگز اتفاق نخواهد افتاد و به همین دلیل وی احتمالاً رفتار متفاوتی را در پیش خواهد گرفت. امیدوارم که رئیس‌جمهور ترامپ هم این را درک کند. وزیر امور خارجه کشورمان درباره اینکه ایران ترجیح می‌دهد چه کسی رئیس‌جمهور آمریکا شود نیز تأکید کرد: ایران از بین دونالد ترامپ و جو بایدن هیچ‌یک را به دیگری ترجیح نمی‌دهد. شاید اظهارات اردوگاه بایدن امیدوارکننده‌تر باشد، اما باید صبر کنیم تا ببینیم چه پیش می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: مهم نیست که مقامات دولت جدید در دوران رقابت‌های انتخاباتی چه می‌گویند، بلکه مهم این است که پس از در اختیار گرفتن دولت در عمل چه می‌کنند.

ظریف همچنین در خصوص تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ملت ایران در شرایطی که بحران کرونا جهان را تحت تأثیر قرار داده، گفت: «این تحریم‌ها به ایران آسیب زده‌اند، اما تغییر سیاسی مد نظر آمریکا را میسر نکرده‌اند؛ خواه این تغییر سیاسی براندازی حکومت باشد -که آرزوی بخش‌های مشخصی از دولت کنونی آمریکاست- یا به زانو در آوردن ایران و دیکته کردن شرایط مذاکره به تهران همان‌طور که ترامپ می‌خواهد.» وزیر امور خارجه ایران در بخش دیگری از این مصاحبه، در واکنش به ادعاهای آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا مبنی بر اینکه ایران اطلاعات رأی‌دهندگان آمریکایی را به دست آورده و از آنها برای کاهش اعتماد به روند انتخابات آمریکا استفاده کرده است، قاطعانه هرگونه مداخله توسط ایران را رد کرد و گفت که ترامپ «تنها فردی است که مهمترین و مؤثرترین اهانت‌ها را به سیستم انتخاباتی آمریکا می‌کند.»

وی افزود: هر کسی که علاقه‌مند به تضعیف دموکراسی در ایالات متحده باشد، فقط از رئیس جمهور ترامپ می‌خواهد که درباره تقلب و تخلف‌ها در برگه‌های رأی‌گیری از طریق پست و انواع موارد دیگر صحبت کند.

به نوشته سی. بی. اس نیوز، ظریف همچنین گفت که ایران نامه‌ای را از دولت ترامپ دریافت کرده که در آن گفته شده است ایران در مورد انتخابات آمریکا اقدامی انجام ندهد.