محبوبه ولی

در حالی که تقریبا تمام برنامه‌های جمعی در کشور، از همایش‌ها و سمینارها گرفته تا سینماها و اجراهای تئاتر تعطیل شده است، دیروز مجلس شورای اسلامی اولین جلسه خود بعد از سه هفته تعطیلی را تشکیل داد؛ جلسه‌ای زیر سایه سنگین «کرونا»!

در ورودی مجلس، افرادی مجهز به ماسک و کاور با دستگاه‌های تب‌سنج، دمای بدن هر کسی را که وارد مجلس می‌شد، کنترل می‌کردند. دستگاه‌های انگشت‌زنی هم غیرفعال شده بود. هشدارها درباره رعایت بهداشت و پرهیز از دست دادن و روبوسی هم در گوشه و کنار مجلس به چشم می‌خورد. به هر نماینده نیز بسته‌ای حاوی ماده ضدعفونی کننده، ماسک و دستکش داده شد. 

تصویر تازه بهارستان با نمایندگان ماسک‌زده و دستکش پوشیده سوژه عکاسان بود، اما نماینده‌ای که لنز دوربین‌ها بیش از همه به سوی او بود، احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم و چهره جنجالی دیروز بهارستان بود. ایسنا دیروز نوشت که وقتی امیرآبادی به جایگاه خود در هیأت رئیسه رفت و روی صندلی‌اش نشست، علیرضا رحیمی، عضو دیگر هیأت رئیسه که صندلی‌اش کنار امیرآبادی بود از نشستن روی صندلی خود امتناع کرد و در گوشه‌ای ایستاد.

غلط کردند ضدعفونی کردند

وقتی هم که امیرآبادی از صندلی خود بلند شد، یکی از کارمندان مجلس با ماسک و دستکش مشغول ضدعفونی کردن میز و صندلی و بلندگوی این نماینده قم شد. همه اینها باعث شد تا احتمال ابتلای امیرآبادی به کرونا تقویت شود؛ به ویژه آنکه یکی از نمایندگان مجلس نیز به خبرنگاران گفت که «صبح امروز وقتی دمای بدن نمایندگان کنترل شد، از سه نفر خواسته شد که وارد مجلس نشوند؛ یکی از آنها امیرآبادی، نماینده قم بود اما وی حتی درخواست برای قرنطینه را رد کرد و وقتی حالش بدتر شد هم به خانه رفت.»

امیرآبادی اما در واکنش به رسانه‌ها گفت: من کرونا ندارم. سُر و مُر و گنده هستم. او در پاسخ به اینکه چرا پس از ترک جلسه از سوی شما اقدام به ضد عفونی کردن میز و صندلی شما کردند، گفت: «غلط کردند همچین کاری کردند. اشتباه کردند به من چه مربوط است. من نه تست دادم و نه تستم مثبت بوده، نه چیزی گفته‌اند نه قرنطینه شدم. بلکه در پاویون مجلس و جلو در خانه ملت هستم و حتی در جلسه هیات رئیسه مجلس هم شرکت کردم.»

یک آمار پُرهراس

نماینده قم تصریح کرد که من حتی سرماخوردگی یا آنفلوآنزا هم ندارم. اینها گوشه‌ای از حواشی کرونایی دیروز مجلس بود اما آنچه امیرآبادی را به چهره جنجالی دیروز تبدیل کرد، نه این حواشی، بلکه آمار تازه‌ای بود که او از مبتلایان به کرونا در قم داد.

در حالی که وزارت بهداشت تا روز یکشنبه تعداد مبتلایان به کرونا را در کل کشور 43 نفر و تعداد فوتی‌ها را هشت نفر اعلام کرده بود و حتی گفته شده بود که از 43 نفر مبتلا، 26 نفر آنها مربوط به قم است، احمد امیرآبادی فراهانی دیروز در صحن مجلس گفت که 50 نفر! طی روزهای اخیر بر اثر ابتلا به کرونا در قم درگذشته‌اند.

او گفت: روزانه 10 نفر در قم از بین می‌روند، 250 نفر در قرنطینه هستند، پرستاران لباس مناسب قرنطینه ندارند، 32 نفر در قرنطینه فوت کرده‌اند، جواب آزمایش دو کودک مثبت اعلام شده و سه هفته است که کرونا به قم آمده اما دیر اعلام شده است. امیرآبادی با تاکید بر اینکه قم باید قرنطینه شود، ادامه داده بود که دولت به مقدار کافی احساس نگرانی و بحران نمی‌کند و به دنبال این است که اخبار را منتشر نکند.

نماینده قم در مجلس گفت که «به نمکی، وزیر بهداشت گفتم که قم را قرنطینه کند و حتی با وی دعوا کردم که چرا به مردم دروغ می‌گویید!»

دعوت به استعفا

آنچه که امیرآبادی در صحن علنی گفت، با آنچه وزارت بهداشت و دیگر مراجع رسمی می‌گویند، تفاوت بسیار داشت. اعداد و ارقام اعلامی او نگران‌کننده بود و موجی از وحشت را در پی خود برانگیخت. وزارت بهداشت اما بلافاصله نسبت به آن واکنش نشان داد.  ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت ضمن تکذیب ادعای امیرآبادی، اظهار کرد که آمار فوتی‌ها تا چهار تن افزایش یافته و به 12 نفر رسیده است. او آمار افراد مبتلای تست مثبت را نیز 59 تا 61 نفر اعلام کرد.  حریرچی درباره ادعای فوت 50 تن در قم نیز تصریح کرد که اگر نصف یا حتی یک چهارم این آمار صحت داشته باشد، استعفا می‌دهم. 

او در عین حال یادآوری کرد که کرونا یک موضوع ملی است و اکنون وقت رقابت‌های سیاسی نیست.  به دنبال این اظهارات معاون وزیر بهداشت، احمد امیرآبادی فراهانی در پاسخ به اینکه معاون وزیر بهداشت آمار فوت‌شدگان قم را تکذیب کرد، گفت: «اسامی ۴۰ نفر از فوت‌شدگان را به معاون وزیر داده‌ام و حالا باید منتظر استعفای وی باشیم.»

ساعتی بعد حریرچی گفت: «افرادی که فوت آنها از سوی وزارت بهداشت و درمان به دلیل ابتلا به کرونا اعلام شده است، همگی داری پرونده پزشکی مشخص هستند و همگی آنها تست مثبت کرونا داشته‌اند؛ آقای امیرآبادی باید ثابت کنند که افراد معرفی شده دارای این ویژگی‌ها هستند. اگر این گونه بود من با صداقت کامل از سمت خود استعفا می‌دهم ولی اگر اینگونه نبود ایشان هم همینقدر صداقت داشته باشند و با اعتراف به اشتباه خود از نمایدگی مردم شریف قم استعفا دهند.»

خبرگزاری مهر نوشت که «لایحه بودجه 99 قربانی دفاع سیاسی نوبخت شد» اما یکی از نمایندگان به ایسنا گفت: نمایندگان از ترس شیوع کرونا کلیات بودجه را رد کردند، چرا که در غیر این صورت جلسات مجلس باید هر روز در دو شیفت ادامه پیدا می‌کرد

لایحه بودجه از ترس کرونا رد شد

تاکنون که هیچ یک از آنها استعفا نکرده‌اند اما آمار دیروز امیرآبادی ضمن آنکه بر وحشت از کرونا افزود، بار دیگر حس بی‌اعتمادی مردم به آمارهای رسمی را تقویت کرد. 

بدین ترتیب اولین جلسه بهارستان بعد از انتخابات به نگرانی و حواشی مربوط به کرونا گذشت. حتی گفته شد که لایحه بودجه نیز به دنبال همین نگرانی رد شده است. از 191 نماینده حاضر در مجلس، 67 نفر رأی وموافق، 114 نفر رأی مخالف و سه نماینده رأی ممتنع به لایحه بودجه 99 دادند.

خبرگزاری مهر نوشت که «لایحه بودجه 99 قربانی دفاع سیاسی نوبخت شد» اما یکی از نمایندگان مجلس در این باره به ایسنا گفت: «نمایندگان از ترس شیوع بیماری کرونا کلیات بودجه را رد کردند چراکه در غیر این صورت جلسات مجلس هر روز در دو شیفت ادامه پیدا می‌کرد.»

کرونا را سیاسی نکنید

به نظر می‌رسد با گذشت زمان و افزایش شیوع کرونا، دولت نیز با فشار بیشتری برای کنترل این بیماری مواجه خواهد شد. هرچند که دولت معتقد است، بخشی از این فشارها سیاسی است.  علی ربیعی، سخنگوی دولت دیروز در نشستی خبری در همین رابطه گفت: «از همه احزاب، گروه‌ها و رسانه‌ها می‌خواهم از سیاسی کردن این موضوع اجتناب کنند.» او همچنین اظهار کرد که «اجازه بدهید در مسئله کرونا بر پایه اعتماد جلو برویم، در مورد کرونا شوخی نداریم، نمی‌توانیم جامعه را ناامن روانی کنیم، آنها که می‌خواهند با انتشار چهار خبر، امنیت روانی مردم را به تاراج ببرند واقعا خیرخواه نیستند.»

اما مسئله اصلی در این بین نبود همان اعتمادی است که قرار است در چنین شرایطی مبنا و تکیه‌گاه باشد. ربیعی در نشست خبری دیروز خود اطمینان داد که «هیچ چشم‌پوشی و کم‌گویی از اتفاقاتی که افتاده صورت نمی‌گیرد و هر تعداد افرادی که به رحمت خدا می‌روند و جانشان را از دست می‌دهند از هر نقطه‌ای که باشند بیان می‌شود.»

در آرزوی حقیقت

این اظهارات ربیعی در شرایطی است که هنوز بعد از گذشت بیش از سه ماه از حوادث آبان هنوز آمار کشته‌شدگان آن اعلام نشده است. از فاجعه هواپیمای اوکراینی و فاجعه بزرگتر در نحوه اطلاع‌رسانی آن نیز چندان زمانی نگذشته است.

نماینده قم: دولت به مقدار کافی احساس نگرانی و بحران نمی‌کند و به دنبال این است که اخبار را منتشر نکند. به وزیر بهداشت گفتم قم را قرنطینه کند؛ با او دعوا کردم که چرا به مردم دروغ می‌گویید!

حتی در همین ماجرای جاری کرونا نیز عملکرد دستگاه‌ها به نحوی است که سلب اطمینان می‌کند؛ برای نمونه می‌توان به این بخش از اظهارات مقامات دولت اشاره کرد که تاکید می‌کنند به هیچ وجه کمبودی در مواد اولیه نداریم و ماسک به صورت گسترده توزیع می‌شود اما در عمل مردم در مشاهدات عینی خود می‌بینند که ماسک، محلول‌های ضدعفونی کننده و حتی دستکش در داروخانه‌ها نه تنها کمیاب بلکه بعضا نایاب شده است!  

بی‌اعتمادی‌ای که در پی این موارد ایجاد شده، باعث شد تا اظهارات دیروز نماینده قم دست به دست بچرخد و بر وحشت از کرونا دامن بزند. آنطور که سخنگوی دولت گفته جلسه ستاد مبارزه با کرونا قرار است امروز به ریاست رئیس‌جمهوری، حسن روحانی برگزار شود. حال باید منتظر ماند و دید که چه تصمیماتی از این جلسه بیرون خواهد آمد.