معاون عملیات سپاه خبر داد؛ 

بررسی نقش تل‌آویو  در ترور سردار سلیمانی

به گزارش تسنیم، سردار عباس نیلفروشان، معاون عملیات سپاه پاسداران گفت: ما درحال بررسی دقیق‌تر میزان نقش رژیم اشغالگر قدس در ترور سردار سلیمانی هستیم و این رژیم باید بداند هیچ‌یک از فعالیت‌ها و مساعدت‌های این رژیم در راستای جنایت اتفاق‌افتاده از دید ما پنهان نمی‌ماند و در پاسخ تجاوزهای بعدی سهم شرکای متجاوزین قطعاً سهم ویژه‌ای است.

    

فلاحت‌پیشه:

ایران مدیریت‌شده‌ترین سناریو را اجرا کرد

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «حمله موشکی سپاه به پایگاه‌های آمریکا در عراق ضعف‌های نظامی عراق را در دنیا مسجل کرد و تاکنون آمریکا چنین حقارتی را ندیده بود»، به ایسنا گفت: البته حمله پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق مدیریت شده‌ترین و کنترل‌ شده‌ترین سناریو و اقدام مقابله به مثل ایران بود و حتما سایر اقدامات آثار فاجعه‌بارتری برای آمریکا به دنبال داشت. وی افزود: از بعد از جنگ جهانی دوم تاکنون آمریکایی‌ها با چنین مقابله مستقیمی مواجه نبودند که کشوری اعلام کند از آنها انتقام می‌گیرد و بعد در سطح نظامی انتقام را عملیاتی کند.

    

فنلاند اعلام کرد:

از حمله تلافی‌جویانه ایران خبر داشتیم

ارتش فنلاند اعلام کرد که درباره حمله تلافی‌جویانه سپاه پاسداران به پایگاه‌های آمریکایی در عراق هشدار دریافت کرده بود. به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ارتش فنلاند اعلام کرد که درباره حمله تلافی‌جویانه ایران به پایگاه‌های آمریکایی در عراق هشدار دریافت کرده بود. این خبر را روزنامه «ایلتا-سانومات» گزارش داد. ارتش فنلاند جزئیات بیشتری در این‌باره ارائه نداد. این روزنامه همچنین گزارش داد که هنگام وقوع این حمله موشکی نیروهای فنلاندی در اربیل در پناهگاه بودند و آسیبی به آن‌ها وارد نشد.

    

فاتحه دور دوم ریاست جمهوری ترامپ خوانده شد

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه آمریکا با این ضربتی که دریافت کرد، دیگر به ترامپ و امثال ترامپ اعتماد نخواهد کرد و فاتحه دوره دوم ریاست جمهوری ترامپ خوانده شد، به فارس گفت: سیاستمداران آمریکایی از جمله کنگره باید در سیاست‌های خودشان نسبت به جمهوری اسلامی ایران تجدید نظر کنند و صاحبان قدرت و کسانی که در صف رسیدن به قدرت هستند باید آینده سیاست خودشان را با توجه به وجود قدرت بی بدیل نظام جمهوری اسلامی که دیگر یک قدرت جهانی شده، تنظیم کنند و توجه داشته باشند که نظام سلطه جایگاه پیشین خود را ندارد.

    

در پی سقوط هواپیمای اوکراینی صورت گرفت؛

گفتگوی وزیر خارجه اوکراین با ظریف 

به گزارش مهر، در پی سقوط تاسف‌بار یک فروند هواپیمای مسافربری اوکراینی که به جان باختن تعداد زیادی از هموطنان ایرانی و شهروندان خارجی از جمله اوکراینی منجر شد، «وادیم پریستایکو»، وزیر امور خارجه اوکراین با وزیر امور خارجه کشورمان تلفنی گفتگو کرد. دو وزیر با ابراز تاسف عمیق از این سانحه دلخراش، جان باختن اتباع دو کشور را تسلیت گفتند. علت وقوع این سانحه در دست بررسی است.

    

رایزنی ظریف و وزرای خارجه اتریش و مالزی

به گزارش ایرنا، «الکساندر شالنبرگ» و «سیف‌الدین عبدالله» وزرای امور خارجه اتریش و مالزی در تماس‌های تلفنی جداگانه با «محمدجواد ظریف» گفت‌وگو کردند. طرفین در این تماس‌ها در خصوص آخرین تحولات جاری در منطقه رایزنی و تبادل نظر کردند. وزیر امور خارجه طی روزهای گذشته گفت‌وگوها و رایزنی‌های تلفنی گسترده‌ای با دبیرکل سازمان ملل متحد و همتایان خود از کشورهای مختلف دنیا از جمله روسیه، چین، آلمان، انگلیس، ترکیه، آذربایجان، عراق، پاکستان، هند، قزاقستان و لبنان و... انجام داده است.