فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین و مشخصات و ابعاد جغرافیایی آن، گفت: آن چیزی که مسلم است این رزمایش در اجرای تدابیر مقام معظم رهبری برنامه‌ریزی شده و امروز به مورد اجرا درآمده است؛ حضرت آقا در تاریخ ۱۴ مهر ۸۸ در دانشگاه نیروی دریایی در نوشهر فرمودند نیروی دریایی که امروز همه ما میهمان آن هستیم در بسیاری از نقاط عالم و کشور ما یک نیروی راهبردی است و به نیروی دریایی باید به عنوان یک نیروی راهبردی نگریسته شود.

امیر دریادار حسین خانزادی با ذکر این مطلب که قطعا وقتی نیروهای چند کشور با هم هماهنگ عمل کنند و زبان مشترک در دریا داشته باشند و از تاکتیک‌های مشترک استفاده کنند و با تمرین به سطح بالایی از مهارت برسند، معنادار است، گفت: پیام‌های سیاسی‌ای که این رزمایش به بیرون مخابره می‌کند از نظر ما شفاف است. اولین پیام این است که ما این رزمایش را در شمال اقیانوس هند برگزار می‌کنیم نه در خلیج فارس، نه تنگه هرمز، نه حتی در شمال دریای عمان؛ دلیلش این است که آن مناطق از نظر ما مناطق کاملاً امنی هستند و نیاز به هیچ تمرین نظامی در آنجا نیست.

وی ادامه داد: امنیت در آن نقطه کاملاً برقرار است و نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران با تکلیفی که در قبال مملکت، منطقه و جهان دارند کارشان را به خوبی در آنجا انجام دادند و نیازی به شکل گرفتن هیچ ائتلافی در آنجا نیست.

تاکتیک‌های مختلف در مناطق مختلف دریایی

فرمانده نیروی دریایی ارتش تاکید کرد: زیردریایی‌های جمهوری اسلامی ایران در دریاها حضور دارند. همین امروز همزمان اقدامات تاکتیکی دیگری در دریا داریم. یک منطقه‌ای را تحت عنوان منطقه تمرینی مین‌ریزی داریم. منطقه‌ای تحت عنوان پرتاب اژدر از زیردریایی را داریم و مناطق تاکتیکی دیگری داریم که همزمان کارهای پرتابی خاصی انجام می‌دهیم که عمدتاً متمرکز در دریای عمان است.

امیر دریادار خانزادی ادامه داد: ما امسال، از ابتدای سال ۳ سفر به چین و ۲ سفر به روسیه داشتیم که ماحصل آن، این رزمایش بسیار با ارزش در منطقه است. برنامه‌ریزی می‌کنیم این رزمایش را هر ساله داشته باشیم. در کنار آن امسال یک تفاهمنامه دفاعی امنیتی با نیروی دریایی روسیه در حوزه دریا امضا کردیم که ابعاد بسیار گسترده‌ای دارد و شاید همکاری نظامی در حوزه رزمایش‌ها، کوچک‌ترین بُرد آن باشد. 

همکاری‌های آموزشی با چین و روسیه در آینده نزدیک

وی با بیان اینکه قطعاً در آینده نزدیک شاهد آغاز همکاری‌های آموزشی هستیم، گفت: بازدید دو کشور روسیه و ایران از بنادر یکدیگر انجام می‌شود و همین وضعیت را با نیروی دریایی چین خواهیم داشت. ما پیش از سه سال قبل تنها ۳ کمیسیون همکاری مشترک با سه کشور داشتیم، در حالی که امروز ۱۲ کمیسیون همکاری مشترک با ۱۲ کشور داریم و به شدت در حال رشد و توسعه است که نشان می‌دهد نه تنها انزوا وجود نداشته بلکه به شکل تصاعدی به زودی خواهیم دید خیلی از کشورها که به دلیل رفتار غربی‌ها مانع همکاری شأن می‌شد حتماً از همکاری منطقه‌ای منافع خوبی به دست خواهد آمد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در پاسخ به سوال دیگری در مورد توانمندی‌های دریایی جمهوری اسلامی ایران و رویکرد چین و روسیه در مورد توانمندی‌های نظامی و دریایی ایران، گفت: همکاری ایران و روسیه از قبل وجود داشت با وقفه‌ای مواجه شد و امروز دوباره به شرایط عادی بازگشته و در حال توسعه است. ظرفیت بزرگ همکاری بین دو طرف وجود دارد؛ روس‌ها برای اینکه پشتیبانی‌های فنی را در برخی مناطق دنیا به دست آورند و حضور پایدارتری داشته باشند قطعاً نیاز به همکاری کشورهایی مثل ایران و چین در منطقه دارند.

امیر دریادار خانزادی اظهار کرد: چین نیز برای اینکه از ظرفیت‌های منطقه اقیانوس هند برخوردار شوند نیاز به هم پیمانی قدرتمند در منطقه دارند که هم به لحاظ فنی و هم به لحاظ سایر مسائل آمادگی بتواند پوشش‌های لازم را برای آنها فراهم کند.

ایران در قالب اجلاس آیونز، رزمایشی را پیش‌بینی کرده که کشورهای منطقه حضور خواهند یافت. الان چند کشور اعلام کردند ناوگروه ارسال می‌کنند. بسیاری از کشورها نیز اعلام کردند که به عنوان ناظر حضور پیدا می‌کنند

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران نیز همینطور است. سه کشور در مسائل تکنیکی، آموزشی و فنی و اطلاعاتی نیاز دارند که با هم همکاری کنند. هیچکدام از این کشورها شاید به تنهایی در مناطق دور دست ظرفیت پایداری زیادی نداشته باشند اما وقتی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، این قدرت به شدت افزایش می‌یابد و اگر امروز ما در شمال اقیانوس هند، دریای سرخ و خلیج عدن حضور مستقل داریم این همکاری مشترک می‌تواند حضور ما را به صورت تصاعدی افزایش دهد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تاکید کرد: دانش فنی که به اشتراک گذاشته می‌شود بدین معناست که قدرت‌هایمان را به اشتراک می‌گذاریم.

اجلاس آیونز و ریاست ارتش ایران

فرمانده نیروی دریایی ارتش همچنین درباره اجلاس آیونز یا اجلاس فرماندهان نیروی دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند که ریاست دور‌ه‌ای آن سال گذشته به  ارتش جمهوری اسلامی واگذار شد، گفت: اجلاس آیونز یک اجلاس بسیار خاص است که در سال ۲۰۰۸ آغاز شد. این اجلاس شکل گرفته تا کشورهای منطقه به فهم بالاتری از امنیت جمعی دریایی دست پیدا کنند و تعاملات بیشتر در عمل برای دست یافتن به امنیت جمعی پای کار بیاورند. 

امیر دریادار خانزادی ادامه داد: مسئولیت هر کدام از این کارگروه‌ها مشخص است کشورهای هند و استرالیا به صورت مشترک برای مقابله با بلایای طبیعی فعالیت می‌کنند سنگاپور در کارگروه تبادل اطلاعات و جمهوری اسلامی ایران از سال گذشته مسئولیت کارگروه امنیت دریایی را برعهده گرفته است.فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه 15 کشور عضو این اجلاس هستند، گفت: ما در قالب این اجلاس رزمایشی را پیش‌بینی کردیم که کشورهای منطقه حضور خواهند یافت. الان چند کشور اعلام کردند ناوگروه ارسال می‌کنند. بسیاری از کشورها نیز اعلام کردند که به عنوان ناظر حضور پیدا می‌کنند. علاوه بر ۱۵ کشور، لیست طولانی از کشورهای سراسر جهان اعلام کردند که آمادگی دارند به صورت ناظر حضور پیدا کند حتی در بین کشورها، کشوری حضور دارد که به دریا ارتباطی ندارد و اعلام کرده است به دلیل اهمیت دریا ما علاقمند هستیم در این رزمایش به صورت ناظر حضور داشته باشیم.

هیچکدام از سه کشور ایران، چین و روسیه شاید به تنهایی در مناطق دور دست ظرفیت پایداری زیادی نداشته باشند اما وقتی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، این قدرت به شدت افزایش می‌یابد 

تذکری برای انگلیس

خانزادی به حضور کشورهای چون انگلستان، فرانسه و استرالیا در میان 15 عضو اجلاس آیونز اشاره کرد و افزود: در هر جای دنیا که شیطنتی شکل می‌گیرد ردپای این کشورها همراه با آمریکا وجود دارد. در فضایی که بحث ائتلاف دروغین آمریکا مطرح شد کشور انگلستان نیز به این توطئه دامن زد، بنده نامه بسیار تندی را از طرف نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران خطاب به فرمانده نیروی دریایی انگلستان امضا کردم و به آنها تذکر دادم که نمی‌توانید همزمان هم عضو اجلاس فرماندهان نیروی دریایی منطقه اقیانوس هند که به دنبال امنیت دریایی است، باشید، هم در ائتلاف دیگری که ناامنی را در منطقه تشدید می‌کند، حضور داشته باشید. اگر اقدام اینگونه داشته باشید، حتماً از این اجلاس حذف می‌شوید و به سطح ناظر تنزل داده می‌شوید که همین هم برای شما زیادی است.  وی تصریح کرد: بلافاصله از دو مرجع از انگلستان پاسخ نامه را دریافت کردیم. یک پاسخ از وزارت امور خارجه بود که صریح نوشته بودند خواهشاً این اقدام ما را خصمانه تلقی نکنید ما به اجلاس آیونز پایبند هستیم و در مناسبت‌های بعدی که شما دعوتنامه می‌فرستید حتماً شرکت می‌کنیم.

 علاوه بر این پاسخ مشابهی را در لفافه فرمانده نیروی دریایی انگلستان برای من فرستاد. فرمانده نیروی دریایی ارتش تاکید کرد: این پاسخ‌ها نشان‌دهنده این است که امروز جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کشوری مقتدر در منطقه زیر بار هیچ نهیبی نمی‌رود و از اینکه سیاست‌های خود را به صورت مستقل اعلام کند هیچ هراسی ندارد.