نصرت‌الله تاجیک، دیپلمات سابق ایرانی درباره پیشنهاد روسیه در زمینه کمک به ایران برای صادرات نفت و مبادلات بانکی در صورت اجرایی نشدن اینستکس گفت: در این زمینه روس‌ها می‌توانند کمک خوبی به ما بکنند. ما باید شرایطی فراهم کنیم که چه اینستکس باشد و چه نباشد، از ظرفیت‌های بین‌المللی و کشور‌های دیگر به نحو بهتری استفاده کنیم.

وی در گفت‌وگو با سایت «انتخاب» ادامه داد: ارتباط ما با روس‌ها در حد همسایگی ارتباط خوبی است اما ارتباط استراتژیک، عمیق و همه جانبه نیست. در برخی زمینه‌ها، جلو رفته‌ایم، اما در بعضی دیگر هنوز نه ما از ظرفیت روس‌ها استفاده کرده‌ایم و نه روس‌ها از ما. او با بیان اینکه با شرایطی که ترامپ به وجود آورده، همه کشورها دنبال یارگیری هستند، گفت: ما متاسفانه در یارگیری بین‌المللی ضعیف عمل کرده‌ایم. از این اقدامات ترامپ هم روس‌ها گزیده شده‌اند، هم چینی‌ها و هم حتی اروپایی‌ها. درست است که ما ممکن است با اروپا، چین و روسیه مشکلاتی داشته باشیم اما همین اقدامات ترامپ باعث شده که مقداری به هم نزدیک شویم و از ظرفیت‌های بین‌المللی خود استفاده بکنیم.

تاجیک ادامه داد: یکی از این موارد در مورد کانال مالی اینستکس است که به خاطر تحریم، نداشتن آموزش یا حتی نرم‌افزارهایی که در دنیا تولید شده، سیستم ما با سیستم مالی بین‌المللی تطابق ندارد و ما نتوانسته‌ایم از این‌ها استفاده کنیم. اما در این زمینه روس‌ها می‌توانند کمک خوبی به ما بکنند.