وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه ما روسیه و چین و به ویژه روسیه را به عنوان یک شریک درازمدت می‌بینیم که روابط آن با ما در قالب روابط دوجانبه و بین‌المللی کاملا متفاوت است، گفت: ما یک سال صبر کردیم، دوستان ما در روسیه و چین روابط خوبی را با ما حفظ کردند، گرچه در برخی موارد آنچه نبود که توقع داشتیم، ولی روسیه روابط بسیار خوبی با ما داشته و همکاری‌ها گسترش یافته است. 

به گزارش خبرگزاری‌ها محمدجواد ظریف دیروز در بیستمین دیدار خود با سرگئی لاوروف همتای روس خود و در جمع خبرنگاران افزود: به جز چین و روسیه، سایر اعضای برجام (فرانسه، آلمان، انگلیس و اتحادیه اروپا) به هیچ یک از تعهداتشان عمل نکردند. بیانیه‌های خوبی صادر شد، ولی اقدامی صورت نگرفت.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: لازم است یک نکته را تأکید کنم، 1+4 از دید ما یک مجموعه است ولذا ما یک نامه مشابه به سران هر پنج کشور از طرف رئیس جمهور ایران نوشتیم، ولی این به معنای این نیست که نگاه ما به کشورهای عضو 1+4 یکسان است. وی با بیان اینکه روز چهارم می آمریکا تحریم‌های جدیدی را وارد کرد که امکان اجرای برخی مفاد برجام را کاملا منتفی می‌کرد، به تصمیم ایران در خصوص تعلیق بخشی از تعهدات برجامی ایران اشاره کرد و اظهار اشت: اقدامی که امروز صورت دادیم در چارچوب برجام است و خارج از برجام نیست.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیشب به منظور انجام رایزنی‌های دوجانبه با همتای روس خود وارد مسکو شد.

شورای عالی امنیت ملی در اولین سالگرد خروج آمریکا از برجام در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در برجام را متوقف می‌کند و به کشورهای باقیمانده در توافق 60 روز برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و مالی فرصت داد.