سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد رد درخواست ایران از سوی روسیه برای خرید سامانه موشکی اس 400 گفت: ما درخواستی از روسیه در این ارتباط نداشته‌ایم و نیازی به آن نداریم و دانشمندان خودمان سامانه‌های زیادی را طراحی کرده‌اند.  سیدعباس موسوی در پاسخ به این سوال که طی روزهای گذشته شاهد تحرکات دیپلماتیکی از سوی روسیه برای حفظ برجام بوده‌ایم؛ آیا روسیه ابتکار خاصی را برای حفظ برجام ارائه داده است؟ گفت: از مواضع روسیه در قبال برجام تشکر می‌کنیم. اینها در کنار چین پایبندی خودشان به برجام را در حرف و عمل نشان دادند و ابتکارات خوبی را هم با ایران مطرح کردند ولی این قبیل اقدامات ناکافی است و لازم است دوستان ما و بقیه اعضای برجام در برابر سیاست‌های یکجانبه گرایانه آمریکا و تروریسم اقتصادی آن کشور علیه ایران ایستادگی کنند.

از طرف ما کشوری مأموریتی برای مذاکره ندارد 

وی در پاسخ به این سوال که وزیر خارجه قطر روز گذشته اظهاراتی مطرح کرده مبنی بر اینکه این کشور در حال انجام گفت‌وگوهای جداگانه‌ای بین مقامات ایران و آمریکاست و آیا ایران این موضوع را تأیید می‌کند، تصریح کرد: گمان نمی‌کنم آنچه که وزیر خارجه قطر در ارتباط با موضوع گفت‌وگو مطرح کردند به معنای مذاکره با معنای 

خاص دیگری باشد. سخنگوی وزارت خارجه اظهار کرد: ایشان چندی پیش به تهران آمده بودند و گفت‌وگوهایی را با مقامات ایران داشتند. قطر به عنوان یکی از کشورهای منطقه نگرانی‌هایی داشتند که این نگرانی‌ها را با مقامات ایران در میان گذاشتند و ما نیز نظرات آن‌ها را شنیدیم.  از طرف ما کشوری مأموریتی برای مذاکره ندارد و همان طور که پیش از این نیز اعلام کرده‌ایم ما شنونده نظرات کشورهای دوست‌مان در ارتباط با مسائل منطقه هستیم که قطعاً نیز شامل این موضوع است.

امیدی به اینستکس نبسته‌‌ایم

موسوی در واکنش به اینکه برخی از رسانه‌های غربی اعلام کرده‌اند سفر وزیر خارجه آلمان به تهران تضمینی برای سازوکار اینستکس است، تصریح کرد: اروپایی‌ها یا نتوانستند یا اراده‌ای در آن‌ها برای ایستادگی در برابر خواسته‌های فراقانونی آمریکا وجود ندارد. ما خیلی امیدی به اینستکس نبسته‌ایم و اگر چاره کار بود تا الان می‌توانست چاره‌ساز باشد و خواسته‌های ما را تأمین کند. موسوی همچنین با اعلام اینکه فیشر رئیس آلمانی سازوکار اینستکس نیز همراه با هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان به تهران سفر کرده و قرار است با مقامات ایرانی و نهاد متناظر ایرانی سازوکار اینستکس گفت‌وگو کند، ادامه داد: باید دید که آن‌ها در فرصت باقی مانده چه اقداماتی انجام می‌دهند و چه پیشنهاد ملموسی ارائه می‌کنند تا ایران بتواند در مورد آن تصمیم‌گیری کند. وی در پاسخ به سوال برخی از رسانه‌ها درباره آزادی نزار زکا، جاسوس آمریکایی که تبعه لبنان است، گفت: من در خصوص مسائل امنیتی اظهارنظری نمی‌کنم و اجازه دهید که مقامات ذی ربط در این ارتباط اظهارنظر کنند.