وزیر خارجه ایران، در خصوص گفت‌وگو درباره برجام گفت: ما آماده گفت‌وگو و رایزنی با دیگر طرف‌ها در خصوص بهترین شیوه اجرای این توافق هستیم. ما با اروپا برای یافتن راهی برای عمل به تعهداتشان ذیل برجام گفت‌وگو می‌کنیم.

محمد جواد ظریف در گفت‌وگو با خبرگزاری «برناما» مالزی در حین سفر یک روزه خود به مالزی بر عدم مذاکره مجدد ایران درباره برجام توضیح داد: اگر آنها (4+1) برای پایبندی به تعهداتشان، نیاز به تعامل با آمریکا دارند، مسئله‌ای است که به آنها مربوط می‌شود و ایران هیچ نقشی در آن ندارد.

وی ضمن درخواست از طرف‌های اروپایی برجام برای پایبندی کامل به این توافق هسته‌ای گفت: ایران به همان اندازه دیگر اعضای برجام، به توافق (هسته‌ای) پایبند خواهد ماند.

ظریف تصریح کرد: علی‌رغم پایبندی ایران، روسیه و چین به برجام، پایبندی دیگر طرف‌های این توافق هسته‌ای (انگلیس، فرانسه، آلمان) قابل مشاهده نیست یا اینکه آنها پس از خروج یکجانبه سال گذشته آمریکا از برجام، «اراده سیاسی برای پایبندی» به این توافق هسته‌ای ندارند.

خروج ترامپ از برجام  به دلایل شخصی است

وزیر خارجه آمریکا درباره بهانه خروج آمریکا از برجام که مسئله موشکی ایران بود، گفت: این موضوعات بخشی از توافق نیست. ما در زمینه موضوع هسته‌ای به توافق رسیدیم، ما می‌بایست برنامه هسته‌ای خود را محدود می‌کردیم و همچنین موافقت کردیم که اگر به پیشرفت‌هایی در زمینه اجرای توافق هسته‌ای دست پیدا کنیم، اعتماد برای حرکت به سوی موضوعات دیگر به وجود خواهد آمد. ظریف ادامه داد:‌ اما آمریکا شکست خورد و نمی‌تواند تعهد و پایبندی به توافق هسته‌ای را به موضوعات دیگری مشروط کند که در توافق وجود ندارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران، خروج آمریکا از برجام را به واسطه دلایل شخصی ترامپ دانست و گفت: وی (ترامپ)، میراث اوباما (رئیس‌جمهور سابق آمریکا) را دوست ندارد. او فقط به واسطه دلایل شخصی و نه به دلایل مهم، خواستار خروج از توافق هسته‌ای است.