فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه اعلام کرد که اروپا از هرگونه تلاشی برای حفظ توافق جامع قدرت های هسته ای جهان با ایران (برجام) و اقدامات مکمل آن حمایت می کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از هلسینکی محل برگزاری نشست غیررسمی وزیران امور خارجه کشورهای اروپایی، موگرینی به خبرنگاران گفت اتحادیه اروپا ضمن ادامه تلاش ها برای حفظ توافق جامع (هسته ای) سال ۲۰۱۵ قدرت های جهانی با ایران، از هر پیشرفتی در ورای برجام برای حفظ آن نیز استقبال می کند.

موگرینی گفت: «وظیفه من حفاظت از اجرای کامل توافقات موجود است، اما چنانچه قرار باشد اقدامات دیگری نیز بر اساس برجام و برای تکمیل آن شکل گیرد، اتحادیه اروپا از آن اقدامات استقبال می کند.»

به گزارش ایرنا از نشریه اتریشی «استاندارد»؛ وزیران امور خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان دیروز (جمعه) در نشستی در «هلسینکی» پایتخت فنلاند گرد هم آمدند تا در مورد راه های حفظ توافق هسته ای با ایران، رایزنی کنند.

موگرینی و امضا کنندگان اروپایی برجام (انگلیس، آلمان و فرانسه) در این نشست که به فاصله اندکی پس از نشست سران گروه هفت در فرانسه برگزار شد، مواردی که در همین رابطه در دیدار سران این کشورها در شهر «بیاریتز» مطرح شده، را پیگیری می کنند.

این در حالی است که ایران هشدار داده در صورت بی تحرکی اروپایی ها، از پانزدهم شهریور گام سوم را برای کاهش تعهدات هسته ای خود برمی دارد. با این حال کشورهای اروپایی بدون اقدام عملی قابل قبول، از ایران می خواهند همچنان به تعهدات خود در برجام پایبند باشد. «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان از ایران خواسته است که به نوبه خود کاهش تنش در منطقه را در دستور کار قرار دهد.

آمریکا در سال ۲۰۱۸ به طور یکجانبه از توافق اتمی خارج شده تا ایران را با فشارهای حداکثری به تغییر رویکرد در سیاست خارجی اش وادارد. اما این تحریم‌های اقتصادی و فشارهای واشنگتن موجب افزایش تنش بین دو کشور شده که از جمله پیامدهای آن تحولات ماه های اخیر در تنگه هرمز و خلیج فارس بوده است.