خدیجه علامه‌زاده

یک مقام آگاه کنگره آمریکا به سی ان ان گفته است که رکس تیلرسون، وزیر خارجه پیشین آمریکا به‌صورت مخفیانه با دمکرات‌های ارشد و جمهوری‌خواهان کمیته روابط خارجه مجلس آمریکا روز سه شنبه (31 اردیبهشت ماه) دیدار داشته است که محور این دیدار تمرکز بر زمانی بوده که وی در دولت ترامپ فعالیت داشته است.

این مقام کنگره گفته است که تیلرسون به کپیتال هیل سفرکرده بود تا با الیوت انجل رئیس کمیته دموکرات‌ها و نیز جمهوری‌خواه ارشد مایکل مک‌کال دیدار داشته باشد. موضوعات مطرح در این دیدار نحوه تعامل دولت با روسیه و نیز ابهامات در مورد نقش جراد کوشنر داماد ترامپ در تصمیم‌گیری سیاست خارجه، بوده است. این دیدار که هفت ساعت به طول انجامید شامل تنفس‌هایی بین مذاکرات نیز شده است. هرچند که جزئیات کلیدی این دیدار مشخص نشده و در ابهام است به‌طور مشخص سفر تیلرسون به کپیتال هیل برای بسیاری در واشنگتن از جمله برای برخی از اعضای کمیته روابط خارجه شگفت‌انگیز بوده است.

به گفته یکی از نمایندگان جمهوری‌خواه و یکی از دستیاران کمیته دمکرات‌ها چندین عضو این کمیته تا پیش از انتشار خبر این دیدار در رسانه دیلی بست از آن اطلاعی نداشتند. تیلرسون در مارس (اسفند ماه) سال 2018 به‌طور غیررسمی از سمت خود برکنار و مایک پمپئو از سوی ترامپ جایگزین وی شد.

پیش از این‌که انجل و مک‌کال از این دیپلمات ارشد سابق روز سه شنبه (سی و یکم اردیبهشت ماه) تحقیق کنند، تنش‌های بین تیلرسون و کوشنر که سایه او در تصمیمات وزارت‌خارجه آمریکا در خاورمیانه کاملا محسوس بود، به‌طور کامل ثبت شده بود. روابط تیلرسون با شخص ترامپ به‌صورت فرسایشی بود. تیلرسون در دسامبر سال 2018 (آذر ماه)در مصاحبه‌ای با سی وی اس ترامپ را فردی بی‌نظم خواند.

وی در این مصاحبه گفته بود وقتی رئیس‌جمهور می‌گوید من می‌خواهم این کار را انجام دهم و به این روش انجام بشود؛ باید به او بگویم که آقای رئیس‌جمهور، من می‌دانم که می‌خواهید این کار انجام شود اما انجام این کار که شما دستور انجام آن را می‌دهید؛ تخطی از قانون و تخطی از توافق است.

تیلرسون به سی ان ان گفته بود که در سال 2017 پس از دیدار ترامپ با پوتین در هامبورگ آلمان، ترامپ یادداشت‌های مترجم خود را گرفته و گفته که نباید درمورد این دیدار مطلبی با کسی در میان بگذارد؛ این در حالی است که تیلرسون آن زمان در هامبورگ حضور داشت.

منبع آگاه گفت که مقامات ارشد کاخ سفید و مقامات دولت که در مورد مسئله روسیه فعالیت می‌کنند، خواستار یادداشت‌هایی در این دیدار شدند، اما نتوانستند آن‌ها را به دست آورند. یک مقام دیگر وزارت‌ خارجه گفت که تیلرسون در آن زمان اطلاعات دیدار خود با سفیر امریکا در منطقه را ارائه نکرد. این منبع گفت تیلرسون همواره بسیار پنهانی تمام ملاقات‌های خود را برگزار می‌کند و در این مورد نیز کاملا به مواضعش متعهد بود.

انگل دمکرات ایالات نیویورک قبلا به سی ان ان گفته بود که این کمیته به همراه کمیته اطلاعات مجلس برای گرفتن یادداشت‌های مترجم ترامپ فعالیت می‌کند و قانون‌گذاران در مورد احتمال احضار افراد برای این موضوع نیز سخن گفتند.