سجاد موسوی راضی

روز جمعه (چهارم آبان) اولین خبرهای بازداشت مظنون بمب‌گذاری‌های آمریکا منتشر شد. کسی که احتمالا مسئول ارسال دستگاه‌های انفجاری به دموکرات‌های برجسته آمریکا از جمله باراک اوباما و هیلاری کلینتون و همچنین دفتر خبرگزاری سی‌ان‌ان در نیویورک بوده است؛ همه اینها در طی یک هفته اتفاق افتاد. بر اساس گزارش‌ها به نقل از مقامات قضایی، مظنون فردی در دهه 50 سالگی است، که در ایالت فلوریدا زندگی می‌کند. هلیکوپترهای خبرگزاری‌ها به سمت صحنه بازداشت در شهر پلانتیشن، به پرواز درآمدند و تصاویری از یک ون سفید را به ثبت رساندند که ظاهرا برچسب‌های طرفداری از ترامپ را بر روی خود داشت و از سوی مقامات توقیف شد. همان روز بعد از ظهر، ترامپ خودش، در رویدادی که در کاخ سفید در حال برگزاری بود، به این اخبار اشاره کرد و گفت: خرسند هستم به شما اعلام کنم که مقامات قضایی، مظنون را دستگیر کردند. این اقدامات وحشت‌برانگیز، تنفرزا است و در کشور ما جایی ندارد. 

ترامپ خیلی تلاش کرد همه‌چیز را سر بسته نگاه دارد. او به مقاصد این بمب‌های پستی اشاره نکرد و تنها از عبارت «شخصیت‌های برجسته» و «یک سازمان خبری» استفاده کرد و وقتی رسانه‌ها کم‌کم از جزئیات بیشتر فرد مظنون دستگیر شده نوشتند، اینکه اسمش سزار سایوک است و شبکه‌های اجتماعی وی مملو از متونی در مخالفت با دموکرات‌ها و تئوری‌های توطئه و آرزوهای تولد برای ترامپ است، رئیس جمهور تنها به این جمله بسنده کرد: ما او را مورد پیگرد قانونی قرار می‌دهیم، چه آقا، چه خانم، هرکسی که باشد، با شدیدترین معیارهای قانونی.

چند ساعت بعد، وزارت دادگستری آمریکا کنفرانس خبری خود را با حضور جف‌سیژنز، دادستان کل، کریستوفر وری، رئیس پلیس فدرال و دیگر مقامات برگزار کرد که از دستگیری مضنون، با نام سایوک خبر دهد و اتهامات علیه وی را برای رسانه‌ها بخوانند. اتهامات او شامل ارسال غیر قانونی مواد منفجره به وسیله پست و تهدید رئیس‌جمهور پیشین بود. سیژنز در این نشست گفت: ما چنین قانون‌شکنی را تحمل نمی‌کنیم، به ویژه خشونت سیاسی را. وری نیز توضیح داد که چطور بررسی مدارک اثر انگشت و دی‌ان‌ای بر روی دستگاه‌های انفجاری، کارشناسان را به سایوک رسانده است. البته مقامات در مورد انگیزه این اقدامات اظهار نظری نکردند و گفتند هنوز برای اعلام چنین مسئله‌ای زود است.

هرچند که مراحل قانونی و احتیاط‌های بروکراتیک، هیچ وقت مانعی برای ترامپ نشده‌اند، اما از نظر رئیس‌جمهور آمریکا این اقدامات برای حواس پرتی از انتخابات است. جمعه صبح، کمی قبل از دستگیری سایوک، ترامپ در توئیتی نوشت: جمهوری‌خواهان در رأی‌گیری‌های اولیه خیلی خوب عمل می‌کردند تا آنکه مسئله بمب‌ها پیش آمد و سرعت ما را گرفت. اخبار دیگر در مورد سیاست حرف نمی‌زنند، باعث تأسف است، چه اتفاقی می‌افتد.

طرفداران ترامپ در چند روز اخیر بدون هیچ مدرکی، دائما از تئوری توطئه علیه وی صحبت و عنوان می‌کردند که این نقشه‌ای برای آن است که ترامپ را گناهکار سیاسی جلوه دهند و توئیت ترامپ مهر تأییدی بر این اظهار نظرات بی‌پایه و اساس بود؛ اما پس از دستگیری مظنون، لحن او تغییر کرد. در رویدادی که عصر جمعه پس از دستگیری سایوک در کاخ سفید برگزار شد، پس از آنکه ترامپ کلمات گوهر بار «خشونت در کشور ما جایی ندارد» را بر زبان آورد، با ناامیدی بیان کرد که طرح جدید او برای پایین آوردن قیمت دارو در سایه  این بمب‌ها قرار گرفته است. وی گفت: ما سعی داریم قیمت دارو را به طرز چشم‌گیری کاهش دهیم؛ به طرز چشم‌گیر. ولی آن‌طور که باید، در رسانه‌ها پوشش داده نشد؛ چرا چون گامی بزرگ بود و همانطور که می‌دانید آنها سعی کردند با این داستان به رقابت با ما بپردازند، که خب خوشبختانه مقامات قضایی جلوی آن را گرفتند و بنابراین می‌توان انتظار داشت که خبرش خیلی زود محو شود. چرا که ما به دنبال چنین خبرهایی نیستیم. 

ترامپ دوست دارد از این خبر عبور کند. چرا که این خبر را دوست ندارد.