سینا سبزیان

به دنبال یک حمله انتحاری از سوی داعش و کشته شدن چند سرباز آمریکایی و چند نیروی سوری که با آن‌ها همکاری می‌کردند،‌ فشارها بر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، برای تغییر تصمیمش برای خروج از سوریه افزایش یافته است. با انجام این حمله انتحاری ایده مخالفان ترامپ در زمینه اینکه داعش همچنان زنده است و در عراق و سوریه فعالیت می‌کند، تقویت شد.

پایگاه خبری هیل آمریکا در گزارشی با اشاره به این مسئله به نقل از مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا نوشت: تاریخ همیشه ثابت کرده منطقه خاورمیانه همواره این‌گونه بوده است و اگر شما به تروریست‌ها فشار نیاورید، آن‌ها تقویت می‌شوند و دوباره یک‌سال بعد شاهد خواهیم بود که پرچم‌های سیاه داعش بالا رفته است و در یوتیوب فیلم‌ سر بریدن افراد بی‌گناه را بارگذاری می‌کنند. آن زمان ما باید دوباره هزینه کنیم و به این مناطق برویم تا با داعشی که قرار بود نابود شود، بجنگیم.

باوجود چنین اظهارنظرهایی به نظر می‌رسد ترامپ در مورد تصمیم خود مصمم است، چراکه برنامه خروج نیروهای آمریکایی از سوریه یکی از وعده‌های انتخاباتی او بود که وی برای تقویت وجهه خود در بین رأی‌دهندگان آمریکایی قصد دارد آن را عملی کند.

از طرفی حامیان تصمیم ترامپ عنوان می‌کنند حمله انتحاری ثابت کرد چرا اکنون باید از این منطقه خارج شد.

از وقتی ترامپ اعلام کرده نیروهای خود را از سوریه بیرون می‌کشد، روسیه و ترکیه برنامه‌هایی برای ورود به منطقه دارند. ترکیه به بهانه مبارزه با تروریسم قصد دارد به تقابل با کردهای شمال سوریه بپردازد.

شهر منبج تا کنون به دلیل حضور کردها از حملات داعش در امان بود، اما حمله هفته گذشته نشان داد که داعش می‌تواند در این منطقه حضور پیدا کند.

از طرفی با رویداد این حمله، ادعای ترامپ مبنی بر شکست کامل داعش در منطقه از اساس باطل شد. ترامپ در واکنش به این حمله بدون بیان سخنی از برنامه خروج نیروهای آمریکایی صرفاً از این حادثه ابراز تأسف کرد.

او که در مراسم ارائه خط‌مشی‌های جدید موشکی آمریکا سخنرانی می‌کرد گفت: دیروز قهرمانان آمریکایی در راه خدمت به مردم جان خود را از دست دادند و من به خانواده این دلاوران تسلیت می‌گویم.

البته مایک پنس، معاون ترامپ در همین مراسم عنوان کرد که روند خروج نیروها از سوریه همچنان تداوم دارد.

پنس اظهار کرد که فداکاری این نیروها عزم ما را برای بازگرداندن دیگران به خانه قوی‌تر می‌کند و ما این کار را به بهترین شکل انجام می‌دهیم تا مطمئن شویم داعش دیگر نمی‌تواند چنین اعمال شیطانی را انجام دهد.

به عقیده حامیان ترامپ این حمله نشان می‌دهد زمان خروج آمریکا فرارسیده است و حالا نیروهای منطقه‌ای باید برای حفاظت از این سرزمین وارد شوند.

اما جیمز اینهوف، رئیس‌ کمیته نیروهای مسلح سنا، این‌طور فکر نمی‌کند، به عقیده او این حادثه نشان می‌دهد که شرایط میدانی به‌سرعت تغییر می‌کند و باید تصمیم ترامپ نیز در این زمینه متغیر باشد. او گفت: این حادثه تلخ‌ترین حالتی بود که می‌توانست نظر ترامپ را در این زمینه تغییر دهد.

لینزی گراهام، دیگر سناتور جمهوری‌خواه که از مخالفان اصلی تصمیم خروج بود پنج‌شنبه گذشته (27 دی ماه) در سفری که برای مذاکره با رهبران ترکیه به آنکارا داشت گفت: رئیس‌جمهور باید بداند که در سوریه به کدام سمت می‌رویم و باید بیشتر در این زمینه فکر کند.