سینا سبزیان

ویل هارد، افسر سابق سازمان سیا و همچنین نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا در یادداشتی که برای واشنگتن‌پست نوشته است از موضع روابط آمریکا با عربستان سخن می‌گوید. او در مطلب خود نوشت 15 ماه پیش برای اولین بار با محمد بن‌سلمان که تازه جانشین ولیعهد عربستان شده بود، دیدار کردم و در آن دیدار سخنی از وی شنیدم که قبلاً‌چنین چیزی را از زبان یک رهبر عرب نشنیده بودم. او در صحبت‌هایش از افراط گرایی اسلامی به عنوان مشکل جهان اسلام یاد کرد و گفت که چنین مسئله‌ای باید به کمک کشورهای دموکراتیک غربی حل شود؛ در آن زمان فکر نمی‌کردم که چنین شخصیتی درگیر قتل بی‌رحمانه روزنامه‌نگار منتقد خود شود.

وی در ادامه مطلب خود نوشت: وقتی او به قدرت رسید شروع به اقدامات اصلاحی در جامعه عربستان کرد که به نظر بسیار ضروری می‌رسید. از جمله این اقدامات اجازه رانندگی به زنان و بازگشایی سینماها برای نخستین بار بود. بعد از آن او را در واشنگتن دیدم که برای توضیح داد چقدر این اقدامات برای اقتصاد و جامعه عربستان نیاز بود و تأکید کرد که یک عربستان موفق برای آمریکا بسیار حیاتی است. من همچون سایر مقامات غربی به شخصیت وی امیدوار شدم و گمان کردن عربستان درمسیر جدید و مثبتی قدم گذاشته است ولی در نهایت قتل خاشقجی این امیدها را تا حد زیادی کاهش داد.

وی نوشت که با جریانات پیش آمده آمریکا با چالش متعادل کردن ارزش‌ها در خلیج‌فارس روبرو است. روابط آمریکا و عربستان بخش مهمی از سیاست خارجه ما در خاورمیانه در 70 سال گذشته بوده است و امروز عربستان و شرکایش در خلیج‌فارس هم‌پیمانان ما در جنگ علیه تروریسم و همچنین تلاش برای مقابله با ایران به شمار می‌رود. در سه سال گذشته حوثی‌ها در یمن 130 موشک بالستیک به سمت شهرهای عربستان شلیک کرده‌اند و این احتمال را تقویت کرده‌آند که یک گروه شورشی متخاصم قدرت را در مرز جنوبی عربستان به دست بگیرد.

از طرفی جنگ عربستان با یمن به یک بحران انسانی جدی بدل شده است که عربستان نقش بزرگی در نابودی بیمارستان‌ها، مدارس و زیر ساخت‌های آبی برعهده داشته است و در همین حال بیش از هشت میلیون نفر انسان غیر نظامی نیازمند کمک‌های غذایی هستند و این موضوع آمریکا را در موضع تردید قرار داده است.

وی افزود که دولت عربستان نیازمند این است که سیاست‌های کنونی خود را تغییر دهد و یا اینکه دیگر آمریکا نمی‌تواند پشت آن‌ها بماند و جلوی مخالفان بن‌سلمان بایستد. اگر این مسیر تغییر نکند عربستان باید جانشین پادشاه را تغییر دهد.

ویل هارد در ادامه نوشت: ولیعهد عربستان باید همه مخالفان محبوس خود از جمله رائف بدوی، سمر بدوی و دیگر حامیان حقوق زنان را آزاد کند و عاملان قتل خاشقجی را نیز تسلیم کند. همچنین باید برای حل مسالمت‌آمیز مسئله یمن از مسیر دیپلماتیک اقدام کند و به فرایند به دست آمده اخیر برای آتش‌بس پایبند بماند و اجازه ورود کمک‌های انسانی را به این کشور صادر کند. عربستان باید جلوی ورود گروه‌های تروریستی را به کشور خود ببندد و  کنگره آمریکا نیز فروش سلاح‌های خود را باید مشروط به پیشرفت واقعی در زمینه حقوق بشر و حقوق اجتماعی در این کشور کند.

وی در پایان با بیان اینکه عربستان سعودی یک هم‌پیمان جدی برای آمریکا در خاورمیانه است نوشت: این کشور از تلاش‌های آمریکا برای مبارزه با تروریسم منطقه و همچنین مقابله با بلندپروازی‌های ایران حمایت می‌کند؛ اما جنگ یمن و از طرفی قتل جمال خاشقجی بیانگر بی‌اعتنایی این کشور به حقوق بشر است و از طرفی عقبگردی در سیاست‌های اخیر این سلطنت به شمار می‌رود.