قاسم محبعلی، مدیرکل پیشین بخش خاورمیانه وزارت خارجه درباره تغییرات صورت گرفته در دولت عربستان، برکناری عادل الجبیر و جانشینی ابراهیم العساف به جای او، می‌گوید: باید صبر کرد. این بخش شاید سخت‌ترین بخش و مسئله در سیاست خارجی عربستان سعودی باشد. باید مواضع وزیر خارجه جدید را بررسی کرد هرچند به نظر نمی‌رسد او به اندازه الجبیر فردی سیاسی باشد و نباید درباره مواضع او عجله کرد ولی ممکن است نسبت به الجبیر که به شدت ضد ایران بود، وزیر خارجه جدید مشی میانه‌روتری را در پیش بگیرد. محبعلی در گفت‌وگو با سایت «انتخاب»، ادامه داده است: البته هنوز باید کمی تامل کرد اما آنچه می‌توان گفت این است که به نظر می‌رسد موقعیت جریان تندروتر حاضر در دولت که آقای الجبیر نیز در آن دسته بود، تا اندازه‌ای تضعیف شده است و وزیر خارجه جدید که نماینده عربستان در بانک جهاانی هم بوده، نسبت به عادل الجبیر کمتر گرایش سیاسی تندرو دارد ولی باید صبر کرد تا ببینیم که تغییرات چگونه است.

قدرت بن سلمان کاهش یافته است

او درباره اینکه آیا تغییرات صورت گرفته نشانه این است که جایگاه بن سلمان متزلزل شده، گفت: متزلزل نه، اما برداشت‌های اولیه این است که موقعیت بن سلمان نسبت به گذشته کاهش یافته است. باید ببینیم که بقیه تغییرات چگونه است و نفرات جدید چه گرایش‌هایی دارند اما به نظر می‌رسد یک نوع تعدیل در ساختار تصمیم‌گیری عربستان شکل گرفته که آن تعدیل قدرت بن سلمان را کاهش داده است.

محبعلی توضیح داد: در مورد حج هم بعد از حج امسال، عربستانی‌ها علاقمند بودند که حج عمره دوباره برقرار شود و شاید طرف ایرانی چندان علاقمند نبوده است. عربستانی‌ها می‌خواهند مسئله حج را از مسائل سیاسی جدا کنند. ارتباط مردمی یا خارج از دولت سیاستی است که غربی‌ها در شرایطی که روابطشان با یک دولت خوب نیست استفاده می‌کنند. عربستان هم تلاش می‌کند از این سیاست استفاده کند تا چهره خود را در بین مردم ایران بهبود ببخشد.