هیأت‌های معارض موسوم به الکتله الوطنیه الدیمقراطیه و هیئه التنسیق الوطنیة با انتشار بیانیه‌های جداگانه از نیروهای کُرد خواستند که برای مقابله با عملیات احتمالی ترکیه، اجازه دهند که ارتش سوریه وارد مناطق شمال و شمال شرق شود.

هیأت‌های معارض حاضر در سوریه از ارتش اشغال‌گر ترکیه خواستند که هر چه سریع‌تر از سوریه خارج شود.

هیأت معارض موسوم به الکتلة الوطنیة الدیمقراطیة فراکسیون ملی‌گرای دموکرات با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: مداخلات منطقه‌ای و بین‌المللی در پرونده سوریه از آغاز بحران در این کشور به‌صورت گسترده‌ای در پیچیده کردن بحران نقش داشته است.

روزنامه الوطن به نقل از این هیأت گزارش داد که با دیده نگرانی و احتیاط به اظهارات و رفتارهای فریب‌کارانه آمریکا و غرب نگاه می‌کنیم و بر لزوم نشست سوری برای آغاز گفت‌وگوی سوری-سوری تحت نظارت روسیه تأکید داریم.

این هیأت با تأکید بر اینکه این گفت‌وگو باید با قطعنامه 2254 و بندهای مبارزه با تروریسم و قانون اساسی هم‌خوانی داشته باشد، اعلام کرد که این گفت‌وگو می‌بایست حافظ تمامیت جغرافیایی سوریه و تمامی اقشار ملت و حاکمیت سوریه باشد.

در این بیانیه از کُردها خواسته شده است که در آغاز گفت‌وگوی سوری و برافراشتن پرچم جمهوری عربی سوریه در همه مناطق شمال و شمال شرق سوریه فوراً سهیم شوند و برای ورود یگان‌های ارتش سوریه به این مناطق هماهنگ باشند تا از مداخله و اشغال‌گری ترکیه یا هر طرف خارجی جلوگیری شود.

نهاد معارض موسوم به هیئة التنسیق الوطنیة حرکة التغییر الدیمقراطی هیأت هماهنگی ملی، جنبش تغییر دموکراتیک هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که حوادث هرروز تأکید دارد که هیچ گزینه‌ای به‌جز تکیه مردم سوریه بر توانمندی شخصی خود و تأکید بر گزینه گفت‌وگوی سوری-سوری به‌عنوان تنها گزینه برون‌رفت از بحران وجود ندارد.

هیأت معارض موسوم به الکتلة الوطنیة الدیمقراطیة فراکسیون ملی‌گرای دموکرات با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: مداخلات منطقه‌ای و بین‌المللی در پرونده سوریه از آغاز بحران در این کشور به‌صورت گسترده‌ای در پیچیده کردن بحران نقش داشته است

منذر خدام از اعضای دفتر سیاسی این نهاد این بیانیه را در صفحه فیس‌بوک خود منتشر کرد و در بیانیه آمده تصمیم آمریکا برای خروج از سوریه غافلگیرکننده بوده است.

در این بیانیه تأکید شده است که ما تصمیم آمریکا را مثبت می‌بینیم و آن را اقدامی در مسیر صحیح می‌دانیم و بر این باوریم که باید راه‌کار سیاسی در خدمت بحران سوریه باشد.

این نهاد با تأکید بر لزوم خروج نیروهای ترکیه از خاک سوریه که آن را اشغال کرده‌اند ترکیه را یک کشور حامی تروریسم عنوان کرد.

در ادامه این بیانیه با تأکید بر این‌که جنگ علیه تروریسم هنوز پایان نیافته، تصریح شد که همچنان نیروهای تروریسم تحت حمایت ترکیه در استان ادلب و شمال حلب و همچنین تروریسم داعش در شرق دیرالزور حضور دارند و فعال هستند و مسئولیت نابودی آن پس از خروج نیروهای آمریکا به‌صورت کامل بر دوش ارتش سوریه و نیروهای هم‌پیمانش و نیروهای دموکراتیک سوریه با حمایت نیروی هوایی روسیه است.

هیأت هماهنگی ملی با تأکید بر لزوم هماهنگی بین ارتش سوریه و نیروهای دموکراتیک، خاطرنشان کرد که باوجود اظهارات مسئولان ترکیه‌ای مبنی بر تعویق عملیات خود، خطر حمله ترکیه به شمال سوریه همچنان وجود دارد. لذا مسئولیت مقابله با آن بر عهده دولت و ارتش سوریه و با همکاری شورای دموکراتیک سوریه و نیروهای وابسته به آن است.

پس از این‌که آمریکا اعلام کرد که قصد دارد نیروهای نظامی خود را از سوریه خارج کند، منابع خبری اعلام کردند که یگان‌های مدافع خلق کُرد کنترل شهرک العریمه در ریف منبج را در اختیار ارتش سوریه قرار داده است

در پایان بیانیه این هیأت بر لغو کامل محاصره سوریه، کمک به بازگشت فراگیر آوارگان سوری به کشورشان و فراهم کردن شرایط بازگشت آنان تأکید شده است.

پس از این‌که آمریکا اعلام کرد که قصد دارد نیروهای نظامی خود را از سوریه خارج کند، منابع خبری اعلام کردند که یگان‌های مدافع خلق کُرد کنترل شهرک العریمه در ریف منبج را در اختیار ارتش سوریه قرار داده است.

این شهرک در ریف غربی منبج واقع در استان حلب قرار دارد و گروه موسوم به یگان‌های مدافع خلق کُرد بر آن تسلط داشتند.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که پس از ورود ارتش سوریه به العریمه، مرکز هماهنگی روسیه نیز فعالیت خود را در این شهرک مجدداً آغاز کرده است.

پیش‌تر نیز جیهان احمد سخنگوی شبه‌نظامیان نیروهای دموکراتیک سوریه قسد گفته بود که قسد با برافراشتن پرچم سوریه بر بالای نهادهای دولتی منبج مخالفتی ندارد و تلاش ندارد که از سوریه جدا شود. یک کاروان نظامی وابسته به ارتش سوریه پس از هماهنگی با یگان‌های کُرد وارد منطقه منبج شد.

به ‌گفته خبرگزاری آناتولی، این کاروان متشکل از 40 خودروی حامل سرباز، دو تانک، چند خودروی زرهی و کامیون حامل مهمات جنگی بوده است.

بنابراین گزارش، نیروهای ارتش سوریه پیش از ورود به این منطقه، نشست کوتاهی با فرماندهان یگان‌های مدافع خلق داشته‌اند و این افراد العریمه را تحویل ارتش سوریه دادند.

العریمه در حدفاصل مناطق تحت تسلط تروریست‌های تحت حمایت ترکیه و ریف غربی منبج قرار دارد. درواقع پس از تهدیدهای ترکیه مبنی بر آغاز عملیات در منطقه شرق فرات، شهر منبج نیز در شاهد تنش‌های بسیاری بوده است.

ترکیه همچنین در حال تداوم ارسال تجهیزات و اعزام نیروهای خود به مرزهای جنوبی خود به‌ویژه منطقه کلس در مجاورت سوریه است.