فرانسه به نمایندگان شورای سوریه دموکراتیک، شاخه سیاسی نیروهای سوریه دموکراتیک قسد، اطمینان داد که در پی عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از سوریه، از کردها در این کشور حمایت می‌کند.

مشاوران امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه در پی تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه و تهدید ترکیه به آغاز عملیاتی نظامی علیه گروه‌های کرد در شرق فرات، روز جمعه (30 آذر ماه) در پاریس با هیاتی از شورای سوریه دموکراتیک شامل ریاض درار، رئیس مشترک این شورا و الهام احمد، رئیس‌هیئت اجرایی این شورا دیدار کردند.

طبق گزارش خبرگزاری رویترز عربی، یک مسئول کاخ الیزه گفت: مشاوران ماکرون پیام حمایت و همبستگی خود را به این هیات انتقال داده و محتوای مذاکراتی که پاریس با مسئولان آمریکایی درباره تضمین ادامه نبرد با داعش انجام داده را به این هیات شرح دادند.

الهام احمد، مسئول سیاسی نیروهای سوریه دموکراتیک پس از استقبال از او در کاخ الیزه گفت: از این نگران هستیم که کنترل اوضاع از دست خارج شده و با حمله ترکیه نگهداری اسرای داعشی در منطقه‌ای محدود دشوار شود.

احمد افزود: در صورت حمله ترکیه اسرای داعش در همه‌جا پراکنده خواهند شد، کردها هرگز اقدام به آزادسازی آن‌ها نخواهند کرد اما در صورت حمله ترکیه یا بازگشت قدرتمندانه داعش، کردها مجبور می‌شوند تمام قوای خود را برای مقابله با ارتش ترکیه یا داعشی‌ها به کار بگیرند و به این ترتیب از نگهداری اسرای داعشی در زندان‌ها عاجز خواهند بود.

ریاض درار در کنفرانس مطبوعاتی پس از این نشست در پاریس اظهار کرد: امیدواریم پس از تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا برای خروج نیروهایش از سوریه فرانسه نقش بزرگی در سوریه ایفا کند.

مسئله اسرای تکفیری به‌شدت برای فرانسه اهمیت دارد و این احتمالاً یکی از نتایج منفی این عقب‌نشینی سریع بوده و موضوع مذاکرات گسترده‌ای در ائتلاف است

الهام احمد نیز تأکید کرد: شبه‌نظامیان کرد در صورتی که وضعیت از کنترل خارج شود، نخواهند توانست به بازداشت اسرای داعشی ادامه دهند.

او در ادامه از فرانسه خواست در ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه برای مقابله با تهدیدات تروریستی احتمالی کمک کند. همچنین این دو رهبر کرد در شورای سوریه دموکراتیک تأکید کردند، دولت خودگردان در شمال و شرق سوریه سفرهایی به دیگر کشورها به‌جز فرانسه برای بررسی وضعیت منطقه پس از تحولات اخیر خواهد داشت. این شورا تأکید کرد: خروج نیروهای آمریکایی از سوریه بر همه تأثیر خواهد گذاشت و دخالت ترکیه در سوریه موجب کشتارهای بیشتری شده و آزادی بیشتری به گروه‌های افراطی برای فعالیت می‌دهد. شورای سوریه دموکراتیک در ادامه نسبت به تشکیل دوباره داعش در منطقه هشدار داده و نسبت به تکرار فاجعه عفرین ابراز نگرانی کرده و در ادامه اتخاذ موضع‌گیری اخلاقی در قبال منطقه و حمایت از کردها در برابر تهدیدات ترکیه را خواستار شد. مصطفی بالی، یکی از سخنگویان نیروهای سوریه دموکراتیک روز پنج‌شنبه (29 آذر ماه) به خبرگزاری فرانسه گفته بود: اگر ما هدف هرگونه حمله ترکیه قرار بگیریم، قطعاً برای دفاع از سرزمین‌مان تقسیم خواهیم شد.

الهام احمد، مسئول سیاسی نیروهای سوریه دموکراتیک پس از استقبال از او در کاخ الیزه گفت: از این نگران هستیم که کنترل اوضاع از دست خارج شده و با حمله ترکیه نگهداری اسرای داعشی در منطقه‌ای محدود دشوار شود

بالی افزود: تصمیم آمریکا تا این لحظه تأثیری بر وضعیت مناطق ما نداشته است اما در کل این تصمیم تأثیر منفی بر کل روند مقابله با تروریسم در شمال سوریه و تأثیری مثبت بر داعش خواهد داشت.

این مسئول نیروهای قسد در ادامه تأکید کرد: ترکیه احتمالاً در حمله خود تا زندان‌های ما را نیز برای آزادسازی این تروریست‌ها هدف قرار می‌دهد.

یک منبع در ریاست‌جمهوری فرانسه که نخواست نامش فاش شود روز پنج‌شنبه (29 آذر ماه) به خبرگزاری فرانسه گفته بود: مسئله اسرای تکفیری به‌شدت برای فرانسه اهمیت دارد و این احتمالاً یکی از نتایج منفی این عقب‌نشینی سریع بوده و موضوع مذاکرات گسترده‌ای در ائتلاف است.

ژان شارل بریزار، رئیس مرکز تحلیل تروریسم که دفتر آن در پاریس قرار دارد، نیز گفت: اسرای تکفیری تهدیدی احتمالی برای فرانسه و حتی اروپا ایجاد می‌کنند. وی افزود: در میان اسرای تکفیری از همه سطوح وجود دارند اما در میان آن‌ها افرادی هستند که در گذشته فرانسه را تهدید کرده‌اند و آن‌ها احتمالاً برای انجام تحرکات و حملاتی به اروپا بازمی‌گردند، همواره خطر افرادی که با گروه‌های تروریستی در ارتباط بودند، وجود دارد و این موضوع نیز چنین خواهد بود. در این راستا فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه این تصمیم ترامپ به بهانه پیروزی بر داعش را به‌شدت ویران‌گر توصیف کرده و گفت: با این تحلیل که داعش نابود شده موافق نیستیم، این تصمیم به‌شدت ویران‌گر بوده و ما بر این باوریم که این مأموریت پایان نیافته است.

پیش‌تر وزارت خارجه فرانسه اعلام کرده بود که این کشور به حضور نظامی خود در سوریه برای ادامه مقابله با تروریسم در آنجا باوجوداین تصمیم آمریکا ادامه خواهد داد.

این وزارتخانه تأکید کرد، تصمیم واشنگتن موجب می‌شود فرانسه بار دیگر با توجه به ادامه تهدیدات تروریستی به استقلال استراتژیک در تصمیم‌گیری‌ها بیندیشد و لازم است در شرایطی که اروپا و آمریکا در چینش اولویت‌ها باهم متفاوت هستند، فرانسه و کشورهای اتحادیه اروپا به خود تکیه کنند.