یک روزنامه ترکیه‌ای نوشت که طی 24 ساعت گذشته هشت هزار نظامی این کشور به همراه اعضای گروه تروریستی ارتش آزاد در دوازده کیلومتری شهر منبج مستقر شده و هرلحظه امکان آغاز تهاجم به منبج می‌رود.

روزنامه ینی شفق چاپ ترکیه از آمادگی هشت هزار نیروی مسلح ازجمله نظامیان این کشور به همراه تروریست‌های ارتش آزاد برای حمله به منبج در شمال سوریه به بهانه پاک‌سازی شبه‌نظامیان کرد از این شهر خبر داد.

دولت آنکارا با به تعویق انداختن برنامه عملیات نظامی در شرق رودخانه فرات، طی 24 ساعت گذشته بیش از هشت هزار نظامی ترکیه‌ای و تروریست ارتش آزاد را در مناطق شمالی سوریه فرستاده و در آنجا مستقر کرده است.

ینی‌شفق گزارش می‌دهد درمجموع 200 کاروان نظامی از ترکیه که شامل یگان‌های مختلف می‌شود  هم‌زمان از دو محور کرکمیش و کیلیس به جرابلس و اعزاز، اعزام شدند.

اگر حمله ترکیه باعث تضعیف گروه کُرد یگان‌های مدافع خلق در سوریه شود، احتمال سوءاستفاده نیروهای داعش از موقعیت وجود دارد تا دوباره کنترل بخش‌هایی از سوریه را در دست بگیرند

آنکارا علاوه بر نظامیان ترکیه‌ای  60کاروان از تروریست‌های ارتش آزاد نیز به مناطق مرزی سوریه اعزام کرد.

گفته می‌شود علاوه بر کاروان‌های ارتش ترکیه که همراه با تروریست‌های ارتش آزاد منتظر اعلام دستور حمله به منبج هستند، دو هزار نیروی ویژه ترک که پیش‌تر در عملیات‌های سپر فرات و شاخه زیتون در شمال سوریه شرکت داشتند، طی 24 ساعت گذشته در حومه این شهر مستقر شدند.

در زمان استقرار این نیروها در مناطق ساجر، کراته، آوان داداد و بولدوک در شمال سوریه، جنگنده‌های ارتش ترکیه و هواپیماهای بدون سرنشین مسلح، پوشش هوایی برای منطقه ارائه کردند.

سرکرده‌های یگان‌های ارتش آزاد در نیروهای تحت فرماندهی ترکیه می‌گویند تمام مقدمات برای اجرای عملیات تکمیل‌شده و حمله از شمال منبج تا جنوب آن ادامه پیدا می‌کند.

این روزنامه در توضیح جزئیات این عملیات نوشت: هدف اول این نیروها که در دوازده کیلومتری منبج مستقر هستند، قطع خط ارتباطی شبه‌نظامیان کرد با دولت مرکزی سوریه از جنوب و سپس قطع ارتباط با مناطق حلب و تل‌رفعت است.

تصمیم ترکیه برای استقرار این نیروهای مسلح در شمال سوریه و تعجیل در آغاز حمله به منبج، بعد از اعلام تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برای خارج کردن نظامیان خود از سوریه گرفته شده است.

سرکرده‌های یگان‌های ارتش آزاد در نیروهای تحت فرماندهی ترکیه می‌گویند تمام مقدمات برای اجرای عملیات تکمیل‌شده و حمله از شمال منبج تا جنوب آن ادامه پیدا می‌کند

دولت آمریکا هفته گذشته (اواخر آذر ماه) به صورتی غیرمنتظره اعلام کرد ظرف دو تا سه ماه آینده تمام نیروهای نظامی خود را از سوریه خارج و حملات هوایی در این کشور را هم پایان می‌دهد. ترامپ ابتدا گفت دلیل این تصمیم تحقق هدف شکست داعش است، اما روز پنج‌شنبه قبل (29آذرماه) در توییت تازه‌ای گفت مبارزه با داعش وظیفه آمریکا نیست و این ایران روسیه و سوریه هستند که به‌عنوان دشمنان محلی داعش باید با این گروه تروریستی مبارزه کنند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا چهارشنبه گذشته (28 آذرماه) از خروج نیروهای ارتش این کشور از خاک سوریه خبر داد. تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا با واکنش منفی برخی از اعضای دولت ترامپ و هم‌پیمانان ایالات‌متحده همراه شد.

بااینکه هنوز برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه زمان‌بندی اعلام نشده است اما گفته می‌شود خروج نیروها آهسته و با هماهنگی با ترکیه صورت خواهد پذیرفت. درهرصورت پایان حضور آمریکا در جنگ داخلی سوریه بر روی معادلات منطقه‌ای تأثیر خواهد گذاشت.

پایان یافتن حضور نیروهای آمریکایی در سوریه، به آنکارا فرصت بلندپروازی بیشتری در این کشور خواهد داد. ترکیه از نیمه ماه دسامبر از آمادگی و احتمال حمله قریب‌الوقوع به نیروهای کرد در منبج و پیشروی در قلمرو شرق رودخانه فرات خبر داده است. نیروهای ارتش ترکیه پیش‌ازاین برای مبارزه با داعش و گروه کرد یگان‌های مدافع خلق در غرب رود فرات در سوریه حضور نظامی داشته است اما تا به امروز برای جلوگیری از برخورد با نیروهای آمریکایی به سمت شرق رودخانه فرات پیشروی نکرده بود. اماحالا با خروج نیروهای آمریکایی شهر منبج می‌تواند هدف حمله بعدی برای کشور ترکیه باشد.

طبق نظر تحلیلگران نیروهای کُرد برای خنثی کردن نقشه ترکیه می‌توانند با رژیم بشار اسد وارد مذاکره شده و به نیروهای طرفدار وی اجازه بازگشت به این مناطق را واگذار کنند.

نیروهای کرد سوریه که از هرج‌ومرج جنگ داخلی استفاده کرده و در مناطق شمالی و شمال شرقی این کشور، منطقه‌ای خودمختار تشکیل داده بودند، حال با خروج نیروهای آمریکایی و تهدیدات ترکیه قادر به حفظ خودمختاری منطقه خود نخواهند بود.

برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند با خروج نیروهای آمریکایی دیگر مانعی برای دسترسی ایران به مدیترانه از طریق مسیر زمینی با گذر از عراق و سوریه وجود نخواهد داشت. روسیه نیز با خروج نیروهای آمریکا، قدرت نظامی و دیپلماتیک بیشتری در جنگ داخلی سوریه خواهد داشت.

گروه کرد یگان‌های مدافع خلق اصلی‌ترین بخش از نیروهای دموکراتیک سوریه هستند که در کنار ائتلاف نیروهای بین‌المللی به سرکردگی آمریکا در مقابل داعش جنگیدند. بااینکه دونالد ترامپ از شکست نیروهای داعش در سوریه خبر داد اما نیروهای دموکراتیک سوریه هنوز در حال آمادگی برای حمله به نیروهای داعش به سر می‌برند.

اگر حمله ترکیه باعث تضعیف گروه کرد یگان‌های مدافع خلق در سوریه شود، احتمال سوءاستفاده نیروهای داعش از موقعیت وجود دارد تا دوباره کنترل بخش‌هایی از سوریه را در دست بگیرند. به‌زعم تحلیلگران اسرائیل بازنده بزرگ خروج نیروهای آمریکایی از سوریه خواهد بود. عدم حضور نیروهای آمریکایی برای اسرائیل به معنی حضور پررنگ‌تر ایران برای افزایش توانایی‌هایی نظامی‌اش در سوریه است.

اسرائیل که تا به امروز، ترامپ را به خاطر سیاست‌هایش در خاورمیانه تشویق می‌کرد، حال اعلام می‌کند که اجازه نخواهد داد تا سوریه تبدیل به زمین‌ بازی ایران شود.

گروه پ.ک.ک که ازنظر ترکیه اتحادیه اروپا و آمریکا تروریستی شناخته می‌شود، بعد از شکستن توافق آتش‌بس با آنکارا، درگیری مسلحانه با دولت مرکزی ترکیه را از سر گرفت. این گروه از سال 1984 مبارزه مسلحانه‌ای را با دولت ترکیه آغاز کرده است. بر اساس آمارهای رسمی ترکیه، بیش از 40 هزار نفر که بیشتر از آن‌ها غیرنظامی هستند، در این درگیری‌های 30 ساله کشته شدند.

یگان‌های مدافع خلق و نیروهای دموکراتیک سوریه در سال 2016 با حمایت تسلیحاتی و لجستیکی نظامیان آمریکا توانستند تروریست‌های داعش را در شرق فرات و منبج شکست داده و آن شهر را تحت کنترل خود دربیاورند.

عملیات‌ نظامی متعدد ترکیه در شمال سوریه که به بهانه نابود کردن گروه‌های شبه‌نظامی کرد از سال 2016 آغاز شد، همگی بدون موافقت و مجوز دولت دمشق انجام‌گرفته و ازنظر قوانین بین‌المللی نیز غیرقانونی است.