چهارگانه نوآم چامسکی

در باب اهمیت چهارگانه نوآم چامسکی با عناوین «چه کسی بر جهان حکومت می‌کند» «غزه در بحران»، «امپراتور و دزدان دریایی» و «درباره فلسطین» که محسن عسگری جهقی آن‌ها را ترجمه کرده و نشر ثالث به چاپ رسانده، گفتنی بسیار است؛ اما در این مجال تلاش کرده‌ایم به سابقه چامسکی به‌عنوان مؤلف این چهارگانه نگاهی کوتاه بیفکنیم.

نوآم چامسکی زبان‌شناس، فیلسوف و نظریه‌پرداز آمریکایی است که او را پدر زبان‌شناسی مدرن می‌نامند. چامسکی استاد بازنشسته دپارتمان فلسفه و زبان‌شناسی مؤسسه تکنولوژی ماساچوست آمریکا است. همچنین روشنفکری شناخته‌شده و منتقد سیاست خارجی ایالات متحده به‌شمارمی‌آید که با انتقاداتش در خلال جنگ ویتنام به شهرت رسید. چامسکی در بیانیه‌ای مشترک با برخی اندیشمندان آمریکایی، انگلیسی و کانادایی درباره نقش رسانه‌ها در نبرد اسرائیل و غزه در سال 2012، از رسانه‌های غربی به‌خاطر پوشش یکجانبه جنگ انتقاد کرد و این مسئله را غیر‌قابل‌قبول و ظالمانه خواند و از خبرنگاران خواست در اعتراض به استفاده ابزاری خبرگزاری‌های غربی از آن‌ها، اعتصاب و از همکاری با این خبرگزاری‌ها خودداری کنند. 

این منتقد و پژوهشگر بزرگ معاصر در پی دغدغه‌های انسان‌دوستانه‌اش به‌ویژه درباره خاورمیانه، به تألیف دوره کتاب‌هایی درباره فلسطین، غزه و نقش اسرائیل و آمریکا در ناآرامی‌های خاورمیانه و به‌طورکلی جهان پرداخته است. چامسکی در کتاب «درباره فلسطین» (که به همراه ایلان پاپه نگاشته شده است)، به نتایج و تأثیرات تغییر رژیم‌های سیاسی به‌ویژه در خاورمیانه و سوریه می‌پردازد و معتقد است که تغییر رژیم سیاسی تا چه اندازه ممکن است به فاجعه بدل شود. چامسکی در کتاب «غزه در بحران» پرسش‌هایی را مطرح می‌کند و از منظر تاریخی به آن‌ها پاسخ می‌دهد و همان‌طور که در بالا گفته شد، به مسئله رسانه‌ها در پرداخت چهره اسرائیل و سیطره این رژیم بر رسانه‌ها می‌پردازد. 

نوک پیکان انتقاد چامسکی در این کتاب به طرف رژیم اسرائیل نشانه رفته است و کشتارهای بی‌رحمانه آن را محکوم می‌کند. همچنین چامسکی در کتاب «چه کسی بر جهان حکومت می‌کند»، به نقش ابرقدرت‌ها در جهان معاصر پرداخته و تقابل آن‌ها با دیگر کشورهای جهان را نشان می‌دهد. چامسکی تصویری که ابرقدرت‌ها از خود به دنیا ارائه می‌دهند را به باد انتقاد می‌گیرد و آن‌ها را متهمان ردیف اول فجایع جهانی می‌شمارد. چامسکی به‌طورکلی، در این چهار مجلد دغدغه‌های چند سال اخیر خود را تحریر کرده که البته پیش از این، مقالات بسیاری نیز در همین موضوعات منتشر کرده بود.