عباس حاجی‌بابایی

روز شنبه اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه شین‌ زو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را نامزد دریافت جایزه صلح نوبل کرده است.

خبرگزاری رویترز با استناد به روزنامه ژاپنی آساهی ژاپن، روز یکشنبه (28 بهمن ماه) گزارش کرد  دولت ایالات‌متحده چند ماه پس از آنکه رئیس‌جمهور این کشور با کیم‌ جونگ‌اون، رهبر کره شمالی در سنگاپور دیدار کرده بود، با آبه تماس برقرار کرد.

یک مقام دولت ژاپن که خواسته است نامش فاش نشود، به این روزنامه گفته است نامزد کردن ترامپ برای جایزه صلح نوبل از سوی کشور ژاپن به درخواست آمریکا در جریان این تماس انجام شده است.

نشریه هیل آمریکا برای بررسی صحت این موضوع با مقامات کاخ سفید ارتباط برقرار کرد که آن‌ها پاسخی آماده نداشتند.

این خبر بعدازآن منتشر شد که روز جمعه (26 بهمن ماه) ترامپ مدعی شد شین زو آبه او را به بهانه تلاش برای دست یافتن به توافق صلح با کره شمالی، نامزد دریافت جایزه صلح نوبل کرده است.

او که در رز گاردن کاخ سفید صحبت می‌کرد، گفت: فکر می‌کنم باید به این موضوع اشاره کنم. شین‌ زو آبه، نخست‌وزیر ژاپن به من زیباترین کپی از یک نامه را داد که او آن را به افرادی فرستاده بود که چیزی را به دیگران می‌دهند که جایزه صلح نوبل نامیده می‌شود. ترامپ به نقل از آبه گفت: من تو را نامزد کردم... با احترام از طرف مردم ژاپن. من از آن‌ها خواستم جایزه صلح نوبل را به تو بدهند.

ترامپ اضافه کرد وی خیلی افراد دیگر را می‌شناسد که در کنار دیگران او را شایسته دریافت این جایزه می‌دانند.

رئیس‌جمهور نگفته بود که آبه چه زمانی وی را نامزد دریافت این جایزه کرده است.

مباحث بر سر نامزدی ترامپ برای دریافت جایزه صلح نوبل از زمانی مطرح شد که دو قانون‌گذار نروژی وی را به دلیل امضای توافق با کیم برای همکاری به منظور غیرهسته‌ای سازی شبه‌جزیره کره، نامزد دریافت جایزه صلح نوبل کردند.

ترامپ اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد نشست دوم با کیم جونگ اون در ماه آوریل (فروردین ماه 98) در شهر هانوی ویتنام برگزار می‌شود. در حالی که کارشناسان آمریکایی از تعهد کره شمالی به توافقات قبلی تردید دارند و از متن صحبت‌های ترامپ و اون اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند، ترامپ همچنان مدعی است توانسته خطر تهدیدات هسته‌ای کره شمالی را رفع کند.