سینا سبزیان

از روز جمعه (دوازدهم بهمن ماه) به مدت یک هفته، دونالد ترامپ وقت دارد که به کنگره بگوید محمد بن‌سلمان، شاهزاده سعودی مسئول قتل جمال‌ خاشقجی، ستون‌نویس روزنامه واشنگتن‌پست بوده است یا خیر. درحالی‌که انتظار می‌رود ترامپ به خواسته کنگره احترام بگذارد، بااین‌حال جمعی از رهبران کمیته روابط خارجی در همکاری با 20 سناتور فرا حزبی دیگر این ضرب‌الاجل را تعیین کردند.

به گزارش پایگاه اینترنتی هیل، این ضرب‌الاجل آزمونی برای رئیس‌جمهور آمریکا است تا مشخص شود با کنگره جدید بر سر سیاست‌های سعودی همکاری می‌کند و یا اینکه با دیدگاه‌های جامعه امنیتی ایالات‌متحده همسو است یا خیر. اگر او همکاری نکند چالشی بحرانی برای کنگره، مبنی بر اینکه شایعه حمایت دولت از متحدان مستکبر وقیح صحت دارد، به وجود می‌آید.

کاخ سفید آن‌قدر عاقل هست که به قوانین و حقوق بشر پایبند باشد، بااین‌حال شواهد بسیاری وجود دارد که رئیس‌جمهور از قوانین تبعیت نمی‌کند.

ممکن است ترامپ کل گزارش‌های کنگره را از اساس زیر سؤال ببرد یا اینکه با جعلی خواندن اسناد یافته‌های شفاف جامعه اطلاعاتی آمریکا را رد کند.

دولت پیش‌تر رفتارهای مشابه اشتباهی در ارائه گزارش در مورد عربستان سعودی از خود نشان داده است. مایک پمپئو در ماه سپتامبر (مرداد - شهریور) تضمین کرد که سلطنت سعودی گام‌های مناسبی برای کاهش جنایات در جنگ علیه یمن برداشته است. این تضمین درواقع از ادعای کارشناسان وی دفاع می‌کرد. در پاسخ گروهی از نمایندگان فرا حزبی شامل هفت سناتور آمریکایی نامه‌ای به پمپئو نوشتند و با استناد به واقعیت موجود عنوان کردند که تضمین وی به‌سختی قابل‌باور است. سناتورها از پمپئو گزارشی خواستند که مجموعه‌ای از سؤالات را پاسخ دهد، گزارشی که هیچ‌وقت ارائه نشد.

دلایل خوبی وجود دارد که پیش‌بینی کنیم پمپئو و ترامپ این بار نیز همین‌گونه عمل می‌کنند. چندین سناتور آمریکایی عنوان کرده‌اند که در پرونده قتل خاشقجی با اطلاعاتی که از سوی وزارت خارجه ارائه شده، گمراه شده‌اند.

کارشناسان سازمان ملل فایل صوتی خاشقجی را می‌شنوند

یک مشاور رجب‌ طیب اردوغان،‌ رئیس‌جمهور ترکیه، می‌گوید که یکی از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل به فایل‌های صوتی ضبط شده از قتل جمال خاشقجی، خبرنگار سعودی منتقد دولت بن‌سلمان به‌عنوان بخشی از فرایند تحقیقات این پرونده گوش می‌دهد.

خبرگزاری‌های ترکیه گزارش کردند که اگنس کالامارد گزارشگر ویژه سازمان ملل و گروهی از کارشناسانش روز سه‌شنبه (نهم بهمن ماه) با یاسین آکتای، مشاور و دوست خاشقجی دیدار کردند؛‌ او به خبرنگاران گفت که این گروه به فایل‌های صوتی قتل دسترسی پیدا می‌کنند.

این گروه که قتل‌های غیرقانونی، سوری و خودسرانه را بررسی می‌کنند، یکشنبه سوم فوریه (14 بهمن ماه) ترکیه را ترک می‌کنند. گروه در این دور از سفر با وزرای خارجی و دادگستری و دادستان‌هایی که این پرونده را دنبال می‌کردند،‌ دیدار داشته است.

بن‌سلمان در مرکز توجهات

مشاور رجب‌ طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه پس از دیدار با گروه گزارشگران ویژه سازمان ملل که در حال تحقیق در مورد پرونده قتل هستند، عنوان کرد که محمد بن‌سلمان، شاهزاده سعودی همچنان در صدر مظنونین در ماجرای قتل جمال خاشقجی، ستون‌نویس واشنگتن است.

ترکیه به اگنس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحده اجازه داده است که به اطلاعات این پرونده ازجمله فایل‌های صوتی آخرین دقایق زندگی خاشقجی دسترسی پیدا کند.

یاسین آکتای، دستیار اردوغان در حزب حاکم ای‌کی گفته است که کالامارد به ترکیه آمده تا شرایط پیرامون قتل خاشقجی را بررسی کند.

آکتای روز جمعه (دوازدهم بهمن ماه) به بلومبرگ گفت: مصونیت‌های دیپلماتیکی که به گروه ترور خاشقجی اعطا شده است، نشان می‌دهد که شاهزاده خود مظنون شماره یک در پرونده قتل است.

آکتای نقش کلیدی در تلاش برای نگه‌داشتن فشار بر مقامات سعودی بر سر سرنوشت خاشقجی ایفا کرده است. خاشقجی بعد از انتقاد به نحوه دولت‌مداری بن‌سلمان به قتل رسید. ریاض درنهایت پذیرفت که ماجرای قتل به دست مقامات سعودی صورت گرفته است، اما از پذیرش نقش شاهزاده بن‌سلمان در روند این ماجرا امتناع کرده است و تاکنون نیز نشانی از جسد مقتول ارائه نکرده است.

مراحل تحقیق در عربستان سعودی در مورد این پرونده شفاف نیست و به گفته ترکیه مظنونین اصلی همچنان از دست قانون در امان هستند.

خاشقجی، ستون‌نویس روزنامه آمریکای واشنگتن‌پست که مقالاتی در انتقاد از شاهزاده سعودی محمد بن‌سلمان نوشته بود، دوم اکتبر (دهم مهرماه) در داخل کنسولگری سعودی در استانبول به قتل رسید و بقایای جسدش هرگز

 پیدا نشد.