سجاد موسوی راضی

رهبران دولت چین یک پیام مشخص برای سرمایه‌گذاران آمریکایی‌ دارند و آن اینکه چین از جنگ تجاری با آمریکا ترس و واهمه‌ای ندارد. این نکته را طرف‌های چینی در دیدار با هیئتی از سرمایه‌گذاران آمریکایی اعلام کردند.

ژانگ کینگلی، یکی از اعضای ارشد کمیته اقتصادی چین که با هدف اتحاد با سایر ملل ایجاد شده است، روز دوشنبه (30 مهر 1397) به یک گروه کوچک از سرمایه‌گذاران، متنفذان و مدیران روابط عمومی آمریکایی اعلام کرد که چین مرعوب جنگ تجاری که توسط دولت ترامپ راه افتاده است نمی‌شود.

یکی از حاضران در این دیدار که نخواست نامش فاش شود، اظهار کرد که کینگلی خطاب به سرمایه‌گذاران آمریکایی گفته است: چین هیچگاه خواستار جنگ تجاری با هیچکس نبوده است و در این میان آمریکا که مدت‌های طولانی شریک راهبردی چین بوده است، جایگاه خود را دارد. اما در عین حال از جنگ تجاری هراسی به دل راه نمی دهیم.

وی همچنین عنوان کرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، حتی با اینکه در گفتگوهای تجاری اخیر میان دو کشور پیشرفت‌هایی حاصل شده است، باز هم برنامه اعمال تعرفه‌های جدید گمرکی خود بر کالاهای ساخت چین را پیش می‌برد.

کینگلی گفت: طرف آمریکایی توافق نظری که در چندین جلسه مشاوره حاصل شده را نادیده گرفته است و بر انجام جنگ تجاری پافشاری می‌کند و به آتش چنین جنگی دامن می‌زند؛ چین در واکنش به این موضوع، گزینه دیگری جز اتحاذ اقدام‌های متقابل ندارد.

این اظهارات آقای کینگلی، گفته‌های پیشین مقام‌های چین که در ارتباط با مناقشه تجاری پکن و واشنگتن بیان شده بود را تائید می‌کند. اما حاضران در جلسه روز دوشنبه در نهایت به این باور رسیدند که پایان قابل مشاهده‌ای برای مناقشه تجاری میان دو کشور وجود ندارد و اینکه چینی‌ها نیز روندی خصمانه‌تر در پیش می‌گیرند.

دان ابرهارت، یکی از 25 آمریکایی حاضر در نشست روز دوشنبه، اظهار کرد: بیانات مقام‌های رسمی چین مبنی بر اینکه خواهان جنگ تجاری نیستند، اما از بروز جنگ نیز هراسی ندارند، نشان‌دهنده مقاومت خصمانه در برابر خودنمایی‌هایی خصمانه‌تر و بی‌پرده آمریکاست. ابرهارت مدیرعامل شرکت خدمات حفاری چاه های نفتی به نام Canary LLC است.

ژانگ کینگلی عضو کمیته کنفرانس مشاوره سیاسی خلق چین (CPPCC) است که یک نهاد قانون‌گذار با هدف ایجاد و حفظ اتحاد با سایر کشورها، از جمله آمریکا، محسوب می‌شود. در دیدار روز دوشنبه این هفته، ژانگ کینگلی با 25 تن از اعضای اتاق بازرگانی آمریکا در هنگ‌کنگ، گفتگو کرد.

اتاق بازرگانی آمریکا در هنگ‌کنگ از نظر سازمانی خواهر خوانده اتاق بازرگانی آمریکا در چین است که در واقع سازمانی غیر‌انتفاعی به نمایندگی از شرکت‌ها و افرادی است که قصد سرمایه‌گذاری در منطقه را دارند. اعضای اتاق بازرگانی آمریکا در چین نزدیک به سه هزار و 300 شخصیت حقیقی و 900 شرکت آمریکایی هستند. اتاق بازرگانی آمریکا در چین، به طور مستقیم با اتاق بازرگانی آمریکا، یکی از بزرگترین نهادهای لابی‌گر در جهان و یکی از مخالفان وضع تعرفه‌های گمرکی، در ارتباط است.

در همین حال، سخنگوی اتاق بازرگانی آمریکا اعلام کرده است که دیدار اعضای اتاق بازرگانی آمریکا در هنگ کنگ با برنامه‌ریزی این اتاق انجام نشده است و بنابراین از اظهار نظر در این ارتباط خودداری کرد. کاخ سفید نیز در بیانیه ای که برای شبکه خبری CNBC ارسال کرد، اعلام کرده است که آمریکا به دنبال جنگ تجاری با چین نیست.

لیندسی والترز، معاون دبیر رسانه‌ای کاخ سفید، گفت: هدف از اقدام‌های تجاری آمریکا صدمه زدن به اقتصاد چین و یا آغاز جنگ تجاری نیست، بلکه مجبور کردن چین به انجام رقابت عادلانه و توقف رویه‌های تجاری ناعادلانه ایست که سال‌ها به کارگران آمریکایی صدمه زده است.

در چند ماهه اخیر تنش‌های تجاری بین آمریکا و چین بالا گرفته است. آمریکا در اقدامی ناگهانی تعرفه‌هایی سنگین علیه واردات کالاهای چینی وضع کرد که این اقدام تقابل چینی‌ها را در اعمال تعرفه واردات کالاهای آمریکایی بر انگیخت. این اقدامات معادلات بازارهای جهانی را متحول کرد به گونه‌ای که کارشناسان از احتمال رخ داد بحران اقتصادی در جهان خبر دادند.