مریم علامه‌زاده

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات‌متحده امریکا گفت که او و کیم‌ جونگ‌اون، عاشق هم شده‌اند چراکه کیم نامه بسیار زیبایی برای وی نوشته است.

روزنامه آمریکایی یو‌اس‌ای تودی نوشته است که ترامپ روز جمعه (26 بهمن ماه) مدعی شده که او از سوی شین‌زو آبه، نخست‌وزیر ژاپن برای جایزه صلح نوبل نامزد شده است.

وی مدعی شده که این نامزدی برای فعالیت وی به‌منظور آغاز مذاکرات با کره شمالی بوده است. کمتر از یک سال پیش، ترامپ و کیم‌ جونگ‌اون، رهبر کره شمالی یک دیدار تاریخی داشتند. از آن‌ زمان، ترامپ مدعی شد که کره شمالی دیگر تهدید هسته‌ای به شمار نمی‌رود؛‌ با این حال تحلیل‌گران مستقل این ادعا را زیر سوال برده‌اند.

ترامپ روز جمعه گفت که آبه زیباترین کپی از یک نامه‌ای را که وی به مسئولان صلح نوبل داده است، نشان داد. ترامپ گفت که آبه به وی گفته است: من با احترام تو را از طرف ژاپن نامزد این جایزه کردم. من از آن‌ها می‌خواهم جایزه صلح نوبل را به تو بدهند.

نامزدهای جایزه صلح نوبل 2019 باید تا تاریخ یکم فوریه (دوازدهم بهمن ماه) در کمیته نروژی این جایزه ثبت نام می‌شدند.

این سخنان ترامپ در حالی مطرح شد که از وی در مورد اجلاس برنامه‌ریزی شده وی با کیم‌ جونگ اون رهبر کره شمالی در ویتنام سوال شد.

این اولین باری نیست که صحبت نامزد شدن ترامپ برای جایزه صلح نوبل مطرح می‌شود.

مون جا این، رئیس‌جمهور کره جنوبی ترامپ را شایسته دریافت این جایزه عنوان کرد و او را به دلیل آغاز مذاکرات انحصاری با همسایه شمالی خود، تحسین کرده بود.

در ماه ژوئن سال 2018، (خرداد - تیر 97) دو قانون‌گذار نروژی ترامپ را نامزد جایزه صلح نوبل معرفی کردند. گروهی از قانون‌گذاران آمریکایی نیز از نامزدی ترامپ برای جایزه صلح سال 2019 حمایت کردند.

هرچند برخی از این موارد مشکوک از آب در آمدند. در فوریه سال 2018 (بهمن - اسفند 96) روزنامه نیویورک‌تایمز آمریکا گزارش کرد که کمیته نوبل نروژ دو نامزدی ترامپ برای جایزه صلح نوبل را تقلبی دانسته است.

ترامپ در مورد جایزه صلح نوبل سال 2009 باراک اوباما انتقاد و عنوان کرد که شک دارد او نیز همچون اوباما جایزه بگیرد. روز جمعه ترامپ عنوان کرد که اوباما در شرف یک جنگ بزرگ با کره شمالی بوده است، ادعایی که از سوی دستیاران پیشین اوباما رد شده بود.

دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در ژوئن سال 2018 (خرداد 97) پس از آنکه چندین ماه پیاپی یکدیگر را متهم به دروغ‌گویی کردند و یک جنگ لفظی تمام عیار به راه‌ انداختند، در هتل کاپلای سنگاپور دیدار کردند. در جریان این دیدارها بود که ترامپ عنوان کرد جلسات آن‌ها بهتر از چیزی که پیش‌بینی می‌شد پیش رفته است.

اما نتیجه این جلسه سندی بود که بر اساس آن قرار شد در جلسات آتی برای ارائه تضمین‌های امنیتی از سوی آمریکا به کره شمالی و همچنین برقراری رابطه جدید صحبت شود و در مقابل کره شمالی متعهد شد که کل ذخایر هسته‌ای خود و موشک‌های قادر به حمل کلاهک خود را نابود کند. بعد از مدتی کره شمالی با دعوت از خبرنگاران رسانه‌های برجسته دنیا اقدام به انهدام بخشی از این ذخایر و عنوان کرد که اگر آمریکا در مسیر تعهداتش گام بردارد آزمایشگاه‌های بیشتر و تمامی تسلیحات هسته‌ای خود را منهدم می‌کند. بعدها کارشناسان امنیتی عنوان کردند که ادعاهای کره شمالی صحت نداشته است و پروژه نابودسازی تسلیحات یک نمایش بوده است. با این حال ترامپ و کیم‌ جونگ اون قرار است که در ماه مارس سال جاری (اسفند - فروردین) با یکدیگر دیدار داشته باشند.