مریم علامه‌زاده

تصاویر ماهوره‌ای جدید که از سوی خبرگزاری سی‌سی‌ان بدست آمده است، نشان می‌دهد که کره شمالی به صورت گسترده یک پایگاه موشکی دوربرد کلیدی را در مناطق کوهستانی مرکزی این کشور، توسعه داده ‌است. این مسئله نشان می‌دهد که  مذاکرات دیپلماتیک این کشور با آمریکا، نتوانسته است کیم جونگ اون را از تصمیم خود برای تولید گسترده و به ذخیره سازی موشک‌های دارای کلاهک هسته‌ای خود، باز دارد.

این تصاویر ماهواره‌ای شواهدی ارائه می‌کنند که پایگاه موشکی یونجه- دونگ و یک پایگاه دیگر در نزدیکی آن که قبل از این شناخته شده نبود، همچنان فعال هستند و به طور دائم توسعه یافته‌اند؛ بر اساس این شواهد این حقیقت آشکار می‌شود که واشنگتن و پیونگ‌یانگ پس از پنج ماه مذاکرات پراکنده بر سر غیرهسته‌ای سازی کره شمالی، برخلاف ادعاها، پیشرفت چشم‌گیری نداشته‌اند.

با وجود آنکه آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا و تحلیلگران از وجود پایگاه موشکی یونجه  دونگ مطلع بودند، محققان موسسه میدل‌بری از مطالعات بین‌الملل مونتری به سی‌ان‌ان گفته‌اند که این تصاویر حاکی از ساخت یک تأسیسات جدید تنها چند کیلومتر دورتر از پایگاه قبلی است که پیش از این به صورت عمومی از آن اطلاعی در دست نبود.

پایگاه همچنان فعال است

بر اساس گزارش موسسه میدل‌بری: تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد این پایگاه همچنان فعال است و علاوه بر آن، در سال گذشته، کره شمالی به طور گسترده اقدام به توسعه یک پایگاه در نزدیکی همان پایگاه کرده است که به نظر یک پایگاه موشکی می‌آید.

این تصاویر نشان می‌دهد کره شمالی در حال ساخت یک تأسیسات زیرزمینی بسیار گسترده در سال 2017 بوده است و ساخت این تأسیسات همچنان در ماه اوت سال 2018 ادامه داشته است.

جفری لوئیس، یکی از کارشناسانی که در تشخیص مرکز موشکی جدید، در موسسه میدل‌بری، همکاری داشته است، عنوان می‌کند که ساخت تأسیسات جدید که پیش‌تر معرفی نشده بود، حتی بعد از اجلاس سنگاپور بین کره‌ شمالی و آمریکا که در ماه ژوئن (خرداد - تیر) انجام شد، باز هم ادامه داشته است. فارغ از ابراز تمایل کیم برای غیرهسته‌ای کردن، کره شمالی به تولید و ذخیره سازی موشک‌های با کلاهک هسته‌ای مشغول بوده است.

به گفته لوئیس و دیوی شمرلر، همکار وی، موقعیت مکانی ویژه این تأسیسات می‌تواند استعداد بالقوه‌ای برای تبدیل شدن به مرکز موشک‌های دوربرد کره شمالی را داشته باشد، از جمله موشک‌های که می‌توانند کلاهک هسته‌ای حمل کنند و به سمت آمریکا شلیک شوند. مقامات آمریکایی همواره گفته‌‌اند که انتشار چنین اسنادی آن‌ها را شگفت‌زده نمی‌کند، با این حال تاکنون هیچ واکنشی نسبت به یافته شدن چنین مراکزی از خود بروز نداده‌اند.

کریس لوگان، سخن‌گوی پنتاگون به سی‌ان‌ان گفت: ما به دقت کره شمالی را زیر نظر داریم. همچنان مدافع فرایند دیپلماتیک هستیم و مسائل اطلاعاتی را به مذاکره نمی‌گذاریم.

دفتر مجلس سنا از ارائه نظر در این مورد خودداری و عنوان کرد که سنا از اظهار نظر در مورد مسائل اطلاعاتی معذور است. وزیر دفاع کره جنوبی با بیان اینکه ستاد مشترک این کشور از پایگاه موشکی یونجه - ری آگاه بوده است عنوان کرد که این پایگاه یکی از مهم‌ترین مراکز کره شمالی است که به صورت مشترک با همکاری دستگاه‌های اطلاعاتی کره جنوبی و آمریکا مورد نظارت بوده است.

سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی ضمن امتناع از اظهار نظر در این مورد، عنوان کرد برای ارتش کشور ما شایسته نیست به صورت رسمی ادعای یک رسانه خارجی را تأیید کند.