رییس جمهور کره جنوبی در واکنش به شک و تردیدها درباره تعهد کیم جونگ اون به دست کشیدن از بمب‌های هسته‌ای گفت: این دور از تعاملات دیپلماتیک با پیونگ‌یانگ با توافقات دیگری که مذاکرات پیشین را با شکست مواجه کرده، «کاملا متفاوت» است. او همچنین در گفت‌وگو با فاکس نیوز احتمال دیدار مجدد ترامپ و کیم تا پیش از پایان سال جاری میلادی را تایید کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مون جائه این، رییس جمهور کره جنوبی هفته گذشته در پیونگ‌یانگ با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی دیدار و تعهدات بیشتری را در خصوص توقف برنامه تسلیحاتی این کشور دریافت کرد. مون این هفته در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل شرکت دارد تا با دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا و سایر رهبران جهان دیدار کند و درباره اقداماتش برای بازگرداندن صلح به شبه‌جزیره کره توضیح دهد.

او در مرکز «شورای روابط خارجی» در نیویورک اظهار کرد: کاملا طبیعی است که شک و تردیدهای زیادی درباره قصد و نیت صادقانه کیم جونگ اون وجود داشته باشد.

مون افزود: در سال گذشته آزمایش‌های تسلیحاتی قدرتمند کره شمالی از جمله ششمین آزمایش انفجار هسته‌ای این کشور و واکنش سرسختانه ترامپ نگرانی‌های بسیاری را برانگیخت. برخی منتقدان بر این باورند که اعمال فشار و تحریم‌های سنگین نسبت به همکاری و ارائه امتیازات، راه بهتری برای خلاص شدن از تسلیحات هسته‌ای کره شمالی است.

رییس جمهور کره جنوبی ادامه داد: این بار اما کاملا متفاوت است. چیزی که این بار تغییر کرده این است که به رغم اقدامات پیشین که در مسیر اجرای توافق با شکست مواجه شدند، اقدام فعلی با تصمیم‌گیری‌های ترامپ و کیم همراه بوده و نمایندگان آنان روند این توافق را پیگیری می‌کنند. به گفته مون، کره شمالی در نهایت در ازای تضمین‌های امنیتی از سوی آمریکا که پیوسته این کشور را به نابودی تسلط خانواده کیم به قدرت تهدید کرده، از تسلیحات هسته‌ای خود دست خواهد کشید. مون افزود: پیونگ‌یانگ همچنین خواستار پایان چیزی است که آن را خصومت آمریکا می‌داند و می‌خواهد روابط میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ عادی‌سازی شوند.