مریم علامه‌زاده

انتخابات نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی به اتمام رسید. با وجود آنکه هنوز آرای کامل اعلام نشده است، به نظر می‌رسد که بنیامین نتانیاهو برای بار پنجم به عنوان نخست‌وزیر رژیم انتخاب شده باشد. اینکه چه کسی برنده این انتخابات شد و هر حزب چند کرسی را به دست می‌آورد و نتایج نهایی کی اطلاع رسانی‌ می‌شود را، روزنامه انگلیسی گاردین در مطلبی توضیح داده است که در ادامه می‌خوانیم.

برنده که بود؟

با شمارش 97 درصد آرا، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو از حزب لیکود و بنی گانتس، رهبر حزب آبی و سفید ظاهرا آرای مساوی کسب کرده‌اند و برابرند و تا کنون هر دو 35 کرسی را از آن خود کرده‌اند.

پس برنده نهایی کیست؟

به احتمال بسیار نتانیاهو برنده است. با هم‌گروه شدن ملی‌گرایان، مذهبیون و احزاب راست‌افراطی که بیشتر کرسی‌های مجلس کنست رژیم صهیونیستی را به چنگ آورده‌اند با نتانیاهو، به نظر می‌رسد که رهبر کنونی رژیم مسیر همواری برای تشکیل دولت ائتلافی از دل 120 کرسی مجلس این سرزمین داشته باشد.

چه زمانی از نتیجه نهایی مطلع می‌شویم؟

بیشتر آرا تا پایان روز چهارشنبه (21 فروردین ماه) شمارش شده‌اند. اما آرای نهایی احتمالاً تا روز جمعه (23 فروردین ماه) ارائه می‌شوند.

اتفاق بعدی چیست؟

نظام سیاسی رژیم صهیونیستی به شکل ضعیفی بنا شده است و ائتلاف‌های ناپایدار به واسطه اکثریت کرسی‌ها در مجلس کنست شکل می‌گیرد. هیچ حزبی از اولین انتخابات رژیم صهیونیستی تا کنون (1949 تا 2019) موفق به جلب اکثریت آرا و تشکیل دولت مستقل نشده است.

پس از شمارش آرا، رئیس‌جمهور این رژیم، رووین رولین، شروع به بررسی این موضوع می‌کند که کدام حزب بیشترین شانس تشکیل یک دولت ائتلافی را دارد. این حزب الزاماً همان حزبی که بیشترین آرا را کسب کرده، نیست، بلکه آن حزبی است که احتمالاً می‌تواند بیشترین حمایت را از سایر احزاب برای تشکیل دولت ائتلافی به دست آورد.

زمانی که رئیس جمهور به یک کاندیدا دستور تشکیل دولت ائتلافی را بدهد، آن حزب 42 روز فرصت دارد تا این اقدام را عملی کند. این موضوع در سال 2015 برای نتانیاهو بیش از یک ماه زمان برد تا بتواند بازی سیاسی خود را تکمیل کند و کرسی‌ها مدنظرش را برای تشکیل دولت به دست آورد.

پس از تشکیل دولت ائتلافی چه می‌شود؟

اگر نتانیاهو قادر به ایمن سازی پیروزی خود شود، در تابستان سال جاری او به طولانی مدت‌ترین رهبر رژیم صهیونیستی که تا کنون زیسته است تبدیل می‌شود. در عین حال وی با سه اتهام مجزای فساد مواجه است که دادستان کل رژیم صهیونیستی اعلام کرده است قصد دارد وی را در هر سه پرونده متهم سازد؛ این رویه در چند هفته آینده آغاز می‌شود.

پیش‌تر پلیس رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس در مورد رشوه، تقلب و سایر موارد متهم است و وی در تلاش بوده برای این اتهامات سرپوش بگذارد.

نتانیاهو سه بار از سوی پلیس متهم شد و در نهایت دادستان کل که خود نتانیاهو وی را منصوب کرده بود این اتهامات را تأیید کرد و گفت که در دادگاه نتانیاهو را متهم می‌سازد. برخی کارشناسان بر این باورند که انتخاب مجدد نتانیاهو در انتخابات می‌تواند پرونده قضایی وی را تحت تأثیر قرار دهد و وی در نهایت از این پرونده جان سالم به در ببرد. تنها در یک مورد وی متهم است در ازای تأمین منافع سیاسی برخی گروه‌ها صد‌ها هزار دلار رشوه دریافت کرده است. در دومین پرونده وی متهم به تأثیرگذاری بر روزنامه‌های رژیم صهیونیستی بوده است. البته خود نتانیاهو این اتهامات را قبول ندارد و عنوان می‌کند که رقبای وی در انتخابات برای تأثیر بر نتیجه این موضوعات را مطرح کرده‌اند.