ماهاتیر محمد نخست‌وزیر مالزی اعلام کرد: این کشور مجوزهای لازم برای ورود ورزشکاران اسرائیلی به مالزی و شرکت آن‌ها در مسابقات شنای پارای جهانی 2019 را که در شهر کوچین برگزار می‌شود، صادر نخواهد کرد.

قرار است مسابقات قهرمانی پاراشنای جهان 2019 در روزهای دوم جولای تا چهارم اوت سال 2019 (یازدهم تیر تا سیزدهم مرداد ماه) سال 1398 در شهر کوچین مالزی برگزار شود.

این مسابقات یکی از اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین مسابقات انتخابی ورودی بازی‌های پارالمپیک 2020 در کشور توکیو است.

ماهاتیر محمد بابیان اظهاراتی در این زمینه با تأکید دوباره بر سیاست مالزی در حمایت از مردم جنگ‌زده فلسطین که سرزمینشان موردتهاجم اسرائیلی‌ها است گفت: بر اساس این سیاست، مالزی مجوز ورود ورزشکاران اسرائیلی برای حضور در این مسابقات پاراشنای جهانی در سال 2019 میلادی را صادر نمی‌کند.

وی تأکید کرد: اگر آن‌ها تصمیم به شرکت در این مسابقات بگیرند اشتباه خواهند کرد. ما به آن‌ها اجازه نمی‌دهیم وارد مالزی شوند و اگر آن‌ها بیایند این یک جرم است.

ماهاتیر محمد درعین‌حال گفت: ممکن است آن‌ها بخواهند حق میزبانی این مسابقات را مالزی سلب کنند.

اظهارات نخست‌وزیر مالزی ماهاتیر محمد پس‌ازآن مطرح شد که برخی از رسانه‌ها گزارش‌هایی در مورد اعمال فشار صهیونیست‌ها بر مالزی برای دریافت ویزای ورود ورزشکاران این رژیم به این کشور به‌منظور شرکت در مسابقات پاراشنای جهانی 2019 را مطرح کرده بودند.

شورای پاراالمپیک مالزی به‌عنوان برگزارکننده مسابقات پاراشنای جهانی 2019 نیز موضع این کشور در حمایت از فلسطینی‌ها را در دستور کار خود قرار داده است. استیون سیم چی کئونگ وزیر ورزش مالزی نیز در روز پنجشنبه (بیستم دی ماه) قبل از اعلام نظر نخست‌وزیر این کشور اعلام کرد: مالزی به ورزشکاران اسرائیلی مجوز ورود به مالزی را برای شرکت در مسابقات پارا شنای جهانی در کوچین نخواهد داد.

وی تأکید کرد: سیاست‌ خارجی مالزی در موردحمایت از مردم جنگ‌زده‌ فلسطین کاملاً روشن و شفاف است.

وزیر ورزش مالزی گفت: دولت مالزی بر موضع و اعتراض قاطع خود در مورد اشغال فلسطین و ظلم علیه مردم مظلوم این کشور توسط نیروهای کشور جنگ‌طلب اسرائیل تأکید دارد.

مالزی با رژیم صهیونیستی روابط دیپلماتیک ندارد و دولت و مردم مالزی همواره یکی از حامیان فلسطینی‌ها در عرصه‌های بین‌المللی بوده‌اند.

ماهاتیر محمد پیش‌تر نیز با تصمیم دولت اسکات موریسون مبنی بر انتقال سفارت استرالیا در اراضی اشغالی به بیت‌المقدس به‌شدت مخالفت کرده بود.

وی در اظهاراتی با انتقاد از اقدام استرالیا در به رسمیت شناختن قدس غربی به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی گفت، دولت‌ها هیچ حقی ندارند که چنین کاری را انجام دهند.

وی تأکید کرد: قدس باید همان‌طور که هست باقی بماند، نه این‌که پایتخت اسرائیل شود. قدس همواره برای فلسطینیان بوده است، بنابراین چرا آن‌ها قدسی را که به آنان تعلق ندارد، تقسیم می‌کنند؟ آن‌ها چنین حقی ندارند. مالزی پیش‌تر اعلام کرده که راه‌حل دو دولت را برای بحران فلسطین اشغالی مدنظر دارد.

اقدام استرالیا که در پیروی کورکورانه از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در انتقال سفارت‌خانه کشورش از تل‌آویو به قدس انجام ‌شد با موجی از اعتراض‌ها توسط مردم فلسطین، ملت‌ها و دولت‌های جهان اسلام مواجه شده است.

این در حالی است که در (بیست و یکم آذر ماه) حدود یک ماه پیش دولت اسکات موریسون نخست‌وزیر استرالیا رأی نهایی در مورد انتقال سفارتش در اراضی اشغالی به بیت‌المقدس داده است اما در شرایط کنونی صرفاً یک دفتر کنسولگری در بیت‌المقدس افتتاح می‌شود.

اس‌بی‌سی به نقل از منابع سیاسی استرالیا که نام آن‌ها را ذکر نکرد، نوشت: افتتاح کنسولگری در شرایط فعلی به این دلیل است که هزینه انتقال سفارت کانبرا به بیت‌المقدس 200 میلیون دلار برآورد شده است. این در حالی است که عزت صالح عبدالهادی نماینده فلسطین در کانبرا، با دیدگاه دولت موریسون با هر نوع مصالحه برای یافتن جایگزین یا انتقال سفارت استرالیا در اراضی اشغالی به بیت‌المقدس واکنش نشان داد و با این زمینه مخالفت کرد و در مورد عواقب اقدامات احتمالی در این زمینه به کانبرا هشدار داد.