آیلت شاکد و نفتالی بنت که از جمله تندروترین وزرای کابینه نتانیاهو هستند، با خروج از حزب خانه یهود، حزب تازه‌ای با عنوان راست نوین تشکیل دادند.

با اعلام تصمیم کابینه رژیم صهیونیستی برای برگزاری انتخابات پیش از موعد پارلمانی، طبق معمول انتخابات‌های پیشین احزاب سیاسی این رژیم یکی پس از دیگری در حال تجزیه به احزاب کوچک‌تر هستند.

شنبه شب (هشتم دی ماه) آیلت شاکد وزیر دادگستری فعلی و نفتالی بنت وزیر آموزش کنونی رژیم صهیونیستی که هر دو از تندروترین سیاست‌مداران راست‌گرای این رژیم هستند، با خروج از حزب هبیت هیهودی خانه یهود، به‌صورت مشترک حزب راست‌گرای تازه‌ای با عنوان هیامین ههاداش راست نوین تشکیل دادند.

بنت و شاکد دو قطب حزب خانه یهودی بودند که بنت ریاست آن را برعهده داشت. حزب خانه یهودی یک حزب صهیونیستی راست‌گراست که در سال 2013 تأسیس شد و هشت نماینده در پارلمان دارد اما نتوانسته بود به وعده‌هایش درباره جذب اسرائیلی‌های سکولار عمل کند.

حمایت بی‌چون و چرای یهودیان مذهبی حاضر در حزب خانه یهود از بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را عامل خروجشان از این حزب اعلام کرده و گفتند که این تصور که مذهبی‌ها در جیب نتانیاهو هستند، نفوذ خانه یهود را کاهش داده بود

هرچند شاکد از جمله سیاست‌مداران سکولار رژیم صهیونیستی است و بنت حامی گروه‌های ارتودکس است، اما هر دو در پشتیبانی از شهرک‌نشینان اشتراک نظر دارند و بارها به‌طور علنی از ضمیمه بخش‌های باقی‌مانده کرانه باختری، حمایت کرده‌اند. شاکد و بنت در نشست‌ خبری خود که در تل‌آویو برگزار شد، تشکیل این حزب جدید را نماد پیوند سکولارها و ارتودکس‌ها معرفی کردند.

به گفته این دو وزیر تندرو کابینه اسرائیل، حزب جدید شامل مذهبی‌ها و سکولارهاست و هیچ‌گاه کشور مستقل فلسطین را به رسمیت نخواهد شناخت.

این دو حمایت بی‌چون و چرای یهودیان مذهبی حاضر در حزب خانه یهود از بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را عامل خروجشان از این حزب اعلام کرده و گفتند که این تصور که مذهبی‌ها در جیب نتانیاهو هستند، نفوذ خانه یهود را کاهش داده بود.

آن‌ها تأکید کردند که هر دو ریاست حزب را برعهده خواهند داشت و تعداد سکولارها و غیر سکولارها در این حزب مساوی خواهد بود.

حزب راست‌گرای لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو، در حال حاضر با در اختیار داشتن ۳۰ کرسی، بزرگ‌ترین حزب پارلمان است. احزاب چپ و میانه، در تلاش هستند تا با تشکیل یک ائتلاف فراگیر، بر یک دهه سلطه نتانیاهو بر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی پایان دهند

رسانه‌های اسرائیلی پیش‌بینی می‌کنند که شولی معلم از نمایندگان پارلمان رژیم صهیونیستی کنست هم به این حزب بپیوندد.

این دو وزیر اسرائیلی در حالی از ائتلاف حاکم در اسرائیل خارج شده‌اند که قرار است نهم آوریل (بیستم فروردین ماه) اسرائیل انتخابات زودهنگام برگزار کند. کناره‌گیری این حزب از دولت اسرائیل تهدید مستقیمی برای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به حساب نمی‌آید چراکه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که وی باز هم به‌راحتی در انتخابات پیروز خواهد شد. کناره‌گیری از ائتلاف حاکم نشان می‌دهد که حزب جدید برای به دست آوردن آرای راست‌گراهای میانه‌رو در انتخابات پارلمانی نهم آوریل (بیستم فروردین ماه) تلاش می‌کند.

هفته گذشته (هفته اول دی ماه) کابینه رژیم صهیونیستی به انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات پیش از موعد رأی داد. بر اساس این تصمیم، قرار است روز (نوزدهم اردیبهشت ماه) انتخابات پارلمانی در فلسطین اشغالی برگزار شود. ترکیب کابینه جدید هم بر اساس پارلمان تازه مشخص می‌شود.

شاکد و بنت تنها افرادی نیستند که در آستانه انتخابات حزب تازه‌ای تشکیل داده‌اند. چند روز پیش هم بنی گانتز رئیس سابق ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی باهدف به چالش کشیدن نتانیاهو در انتخابات حزب تازه‌ای با عنوان خُسن لاسرائیل تشکیل داد.

این در حالی است که پیش‌تر رئیس سابق ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی با تشکیل یک حزب سیاسی، برای مشارکت در انتخابات سال آینده و به چالش کشیدن نتانیاهو خیز برداشته است.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند بنی گانتز رئیس سابق ستاد مشترک نیروهای مسلح این رژیم برای شرکت در انتخابات پارلمانی سال آینده حزب جدیدی تشکیل داده است. هنوز هیچ جزئیاتی در مورد خط‌مشی و جهت‌گیری‌های آینده این حزب نوپا منتشر نشده است.

حزب راست‌گرای لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در حال حاضر با در اختیار داشتن ۳۰ کرسی، بزرگ‌ترین حزب پارلمان است. احزاب چپ و میانه، در تلاش هستند تا با تشکیل یک ائتلاف فراگیر، بر یک دهه سلطه نتانیاهو بر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی پایان دهند.

نظرسنجی‌های صورت‌گرفته در فلسطین اشغالی نشان می‌دهد، گانتز می‌تواند با ائتلاف با اتحادیه صهیونیست یا حزب یش عاتید، برای نتانیاهو که ماه‌هاست با پرونده‌های متعدد فساد مالی روبروست، چالش قابل توجهی ایجاد کند.

در سال‌های گذشته هر بار انتخاباتی در فلسطین اشغالی برگزار شده، چندین حزب تازه تشکیل شده‌ است. همین امر توافق نهایی برای تشکیل کابینه را در این رژیم دشوار کرده و هر کابینه‌ای هم که تشکیل می‌شود، مدام درخطر فروپاشی قرار دارد. در حال حاضر حدود ۵۰ حزب سیاسی در فلسطین اشغالی وجود دارد که اغلب آن‌ها با شرکت در انتخابات پارلمانی برای کسب بخشی از ۱۲۰ کرسی، رقابت می‌کنند.