رسانه کانادایی فاش کرد

ادامه فروش سلاح به عربستان

روزنامه گلوپ‌اند‌میل کانادا در گزارشی که روز یکشنبه (دوم دی ماه) منتشر کرده، عنوان کرده است که با وجود تیرگی روابط عربستان و کانادا همچنان جریان فروش سلاح به ریاض ادامه دارد.

این روزنامه در گزارش خود به محموله بارگیری شده خودروهای زرهی سنگین که راهی عربستان شده است، استناد می‌کند.

آنطور که گلوپ‌اندمیل نوشته است، کشتی حامل خودروهای زرهی یک روز پس از تظاهرات شهروندان کانادایی در ارتباط با مداخله کانادا در جنگ عربستان علیه یمن، راهی ریاض شده است.

در جریان این اعتراضات، شهروندان کانادایی پلاکاردهایی را در اعتراض نسبت به جنگ یمن در دست داشتند.

در ادامه این گزارش آمده است: عربستان سعودی که پس از قتل جمال خاشقجی  روزنامه‌نگار منتقد سعودی مورد توجه شدید بین‌المللی قرار داشت، همچنان به جنگ علیه یمن ادامه داد و حملات خود را تشدید کرد.

بر اساس این گزارش شرکت آمریکایی جنرال داینامیکس که در کانادا فعالیت می‌کند و یک شرکت مهندسی در علوم هوافضا و سازنده تجهیزات نظامی به شمار می‌رود، اقدام به فروش 742 خودروی زرهی به عربستان کرده و قرار است این خودروها را به ریاض تحویل دهد.

سخنگوی شرکت جنرال داینامیک، در گفت و گو با روزنامه گلوپ‌اند‌میل در واکنش به این خبر گفته است که این شرکت مجوزهای لازم را برای صادرات چنین خودروهایی به عربستان سعودی داشته است و اجرای این اقدام در واقع تعهد به قرارداد‌هایی است که پیش‌تر با ریاض به امضا رسیده بود.

در همین حال جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا در هفته گذشته در مصاحبه‌ای تلوزیونی عنوان کرده بود که این دولت به دنبال راهی برای خروج از توافق تسلیحاتی به مبلغ 13 میلیارد دلار بار عربستان سعودی است و از مجوزی که برای شرکت جنرال داینامیکس به منظور تحویل خودروهای زرهی صادر کرده است، انصراف می‌دهد.

این اظهارات ترودو حاکی از آن است که روابط اوتاوا و ریاض تاریک‌تر از گذشته شده است چرا که پیش‌تر ترودو از مجازات‌هایی سخن می‌گفت که ممکن است با ترک قرارداد 13 میلیارد دلاری با عربستان متوجه این کشور شود.

    


نظرسنجی‌ها خبر می‌دهند؛

نتانیاهو پیروز انتخابات آتی

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی با استناد به نظرسنجی انجام شده از سوی موسسه پانلز پولتیکس، عنوان کرده است که نتانیاهو برنده انتخابات احتمالی زودهنگام آتی در سرزمین اشغالی است.

بر اساس این گزارش این نظرسنجی که نتایجش روز سه‌شنبه (چهارم دی ماه) منتشر شد، حزب حاکم لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو، می‌تواند 30 کرسی از مجموع 120 کرسی مجلس رژیم صهیونیستی را از آن خود کند که حاکی از برتری احزاب راستگرای این رژیم است.

بر اساس نظرسنجی انجام شده، حزب بنیامین بنی گانتس، فرمانده سابق ارتش رژیم صهیونیستی با 13 کرسی در جایگاه دوم قرار گرفت. این در حالی است که این حزب هنوز به صورت رسمی حضور خود را در انتخابات آتی اعلام نکرده است؛ در همین حال احزاب چپ و میانه نتایج قابل قبولی در نظر سنجی نداشته‌اند.

گفتنی است این نظرسنجی از بین 500 فرد حاضر در سرزمین اشغالی صورت گرفته و این موسسه عنوان کرده درصد خطای این نظرسنجی می‌تواند تا 4.3 درصد باشد.

سومین حزب در این نظر سنجی با نام «آینده کجاست» به رهبری یائیر لاپید توانسته است 12 کرسی را از آن خود کند. حزب خانه یهود و لیست عربی متحد از احزاب شناخته شده رژیم هر کدام 11 کرسی را به دست آورده‌اند.

بر اساس این نظر سنجی حزب اردوگاه صهیونیسم، تنها با 9 کرسی، بدترین نتایج را در این نظرسنجی به نام خود کرد؛ این در حالی است که این حزب در مجلس کنونی 24 کرسی دارد. حزب متعلق به لیبرمن مخالف بنیامین نتانیاهو موسوم به بیت نو پنج کرسی را از آن خود کرد.