مریم علامه‌زاده

آنچه که از خبرها بر می‌آید، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با برگزاری انتخابات زود هنگام مخالف است و تلاش دارد جلوی آن را بگیرد، اما آنطور که تحلیلگران می‌گویند پشت پرده خبرهای دیگری است و وی تلاش دارد با انتخابات زودهنگام جلوی محکومیت خود را بگیرد.

به گزارش رویترز، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، روز یکشنبه (27 آبان ماه) از دولت خواست که روند خود را ادامه دهد و از اجرای انتخابات زود هنگام برای ایجاد دولت ائتلافی جلوگیری کند.

پس از استعفای آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع این رژیم، در روز چهارشنبه (23 آبان ماه) نتانیاهو تماس‌هایی را از اعضای دولت ائتلافی خود برای برگزاری انتخابات زودهنگام دریافت کرده بود.

لیبرمن که مدعی بود سیاست دولت علیه خشونت‌های شبه نظامیان فلسطینی، در مرزهای این کشور با نوار غزه بسیار نرم بوده است و دولت این کشور را ترک و اکثریت حزب خود در دولت را تضعیف کرد.

موشه کحلون، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی، که رئیس حزب میانه‌رو کولانو این رژیم نیز هست، اولین فردی بود که پس از دیدار با نتانیاهو در روز پنج‌شنبه (24 آبان ماه) در دولت ائتلافی خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد.

درخواست کحلون از سوی آریه درعی، رئیس حزب سنت‌گرای مذهبی اسرائیل و اعضای حزب ملی مذهبی خانه یهود به سرکردگی نفتالی بنت، مورد تأکید قرار گرفت و خواستار آن شدند که به دنبال استعفای لیبرمن انتخابات برگزار شود؛ اما روز جمعه (25 آبان ماه) نتانیاهو این درخواست را رد کرد.

با از دست‌دادن لیبرمن در حزب بیتنو (اسرائیل خانه ما)، با تنها 61 کرسی از 120 کرسی، کنترل پارلمان برای نتانیاهو سخت شد. هر کدام از احزاب دولتی باقی مانده حالا قدرت آن را دارند که دولت ائتلافی رژیم صهیونیستی را ساقط کنند.

گفته می‌شود نتانیاهو که خود ریاست حزب راست‌گرای لیکود را برعهده دارد، روز یکشنبه (27 آبان ماه) با کحلون دیدار داشته است تا در تلاش نهایی شاید بتواند وی را متقاعد کند از ساقط کردن دولت دست بردارد.

نتانیاهو در توئیتر خود نوشت: اگر حزب کولانو دولت را پایین نکشد، دولت باقی می‌ماند. تنها چیزی که اعضای حزب لیکود خواستار آن هستند، خدمت به کشور برای یک‌سال دیگر تا پایان دوره فعلی در نوامبر 2019 (آذر 98) است.

کحلون در پاسخ این توئیت به خبر شبکه هداشات گفت: چنین تغییر سیاستی در مورد من جواب نمی‌دهد. امکان ندارد که دولت اعتلافی تنها با 61 کرسی در مجلس تشکیل شود.

تحلیلگران معتقدند که انجام انتخابات زودهنگام برای خود نتانیاهو نیز پذیرفته شده است و تلاش‌های وی صرفا به این جهت است که رأی دهندگان به حزب راست‌گرای خود را متقاعد کند که دولت به حزب متعهد است و رأی آنها را از دست ندهد. بنت روز شنبه (26 آبان ماه) به مجله میت اسرائیل گفت: ما برای انتخابات آماده می‌شویم. هیچ دولتی در کار نخواهد بود. این انتخابات یک رقابت سخت است و در نهایت مشخص می‌شود چه کسی بازنده است.

نتانیاهو به دلیل مجموعه‌ای از اتهامات فساد مورد تحقیقات قرار دارد. برخی گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که وی تلاش دارد انتخابات را جلو بکشد تا در حالی که دادستان عمومی تصمیم می‌گیرد که او را متهم کند، برنده مجوز جدیدی باشد.

لیبرمن و بنت، هر دو رقیب حزب لیکود نتانیاهو برای جذب رأی‌دهندگان راستگرا و خواستار اقدامات نظامی شدید علیه حزب اسلامی حماس در غزه هستند.

در نظرسنجی که روز چهارشنبه (23 آبان ماه) از سوی رسانه هداشات اسرائیل برگزار شد، پس از چند ماه که نظرسنجی از برد حزب لیکود خبر می‌داد، حالا حاکی از آن است که حزب با از دست دادن یک کرسی از 30 به 29 رسیده است. تنها 17 درصد از رأی دهندگان از عملکرد نتانیاهو راضی بودند.