شهرک سلوان در جنوب مسجدالاقصی شاهد افزایش رانش‌های زمین درنتیجه حفاری‌های اشغالگران و انجمن‌های شهرک‌نشین‌ها است تا جایی که یک خانواده فلسطینی مجبور شدند خانه خود را تخلیه کنند.

شهرداری رژیم صهیونیستی در حکمی دستور تخلیه خانه متعلق به خانواده ابو ارمیله واقع در محله وادی حلوه را پس از ریزش یکی از دیوارهای بیرونی اطراف این خانه و مسدود شدن ورودی اصلی منتهی به این خانه، صادر کرد.

طبق گزارش الجزیره، مرکز اطلاعات وادی حلوه در سلوان با انتشار بیانیه‌ای گزارش داد، یکی از دیوارهای بیرونی اطراف این خانه کاملاً فروریخت و این نگرانی وجود دارد که شاهد ریزش‌های دیگری در این محل باشیم.

در بیانیه علت این ریزش‌ها فعالیت‌های مستمر انجمن‌ العاد در این منطقه از چند سال قبل برای ساخت زمین‌بازی برای شهرک‌نشین‌ها عنوان‌شده و نسبت به خطر ریزش دیوارهای باقی‌مانده و اثرات آن بر منزل خانواده هفت‌نفره ابو ارمیله هشدار داده شد.

شهرک‌نشین‌ها در چند روز گذشته (اواخر آذر ماه) برای ساخت این زمین‌بازی کیسه‌های خاک و سنگ را روی دیوار این خانه قرار دادند که موجب ریزش آن شد.

همچنین مرکز فلسطینی اطلاعات وادی حلوه در سلوان نسبت به اقدامات روی سطح زمین و زیرزمینی انجمن العاد در محله وادی حلوه برای رفاه حال شهرک‌نشین‌ها بدون توجه به سلامت و امنیت ساکنان محله هشدار داد.

علاوه بر این، مرکز یادشده نسبت به حکم‌های تخلیه صادرشده از سوی شهرداری اسرائیل به این بهانه که این ساختمان‌ها خطرناک هستند، هشدار داد و در ادامه موضع‌گیری نهادهای رسمی و دولتی اسرائیل و در رأس آن‌ها شهرداری قدس را که تنها به درخواست برای تخلیه خانه‌های شهروندان اکتفا کرده و هیچ اقدامی را علیه مسئولان این حفاری‌ها و ساخت و سازهای غیرقانونی در پیش نمی‌گیرد، محکوم کرد.

این مرکز حقوقی تأکید کرد: خطر رانش زمین به علت فعالیت‌های شهرک‌نشین‌ها، شکاف‌های روی زمین و ریزش ساختمان‌ها و خیابان‌ها در کل محله وادی حلوه را تهدید کرده و رو به افزایش است.

مرکز یادشده در ادامه از نهادهای حقوقی بین‌المللی و داخلی خواست به مسئولیت خود در حمایت از ساکنان فلسطینی‌ این مناطق عمل کرده و با تحت‌فشار قرار دادن مسئولان اسرائیلی آن‌ها را به توقف حفاری‌ها مجبور کنند.

تونل‌هایی که اشغالگران زیر شهر قدس اشغالی حفاری کرده‌اند، موجب ریزش بسیاری از نقاط در شهرک سلوان واقع در جنوب مسجدالاقصی شده‌اند و با فرارسیدن زمستان و افزایش بارندگی‌ها، این ریزش‌ها با سرعت بیشتری رخ می‌دهند.

پیش‌تر نیز رسانه‌های خبری رژیم صهیونیستی گزارش دادند که این رژیم تصمیم دارد برای مقابله با تونل‌های مقاومت در زیرزمین نیز دیوار حائل احداث کند.

این خط دفاعی به‌منظور مقابله با تونل‌های هجومی مقاومت در داخل اراضی اشغالی فلسطین به‌عنوان بخشی از آمادگی مقاومت برای جنگ آتی را منتشر کند.

خط دفاعی نیز عبارت از احداث دیوار بتونی در عمق ده‌ها متری تا سطح زمین به‌منظور ممانعت از تداوم حفاری تونل‌های هجومی است که پیش‌ازاین هزینه احداث آن ده‌ها میلیارد دلار برآورد شده بود اما بر اساس طرح فعلی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی هزینه ساخت این دیوار 2/2 میلیارد شکل واحد پول اسرائیل خواهد بود.

همچنین پیش‌تر رژیم صهیونیستی اعلام کرد خط راه‌آهن سریع‌السیر تل‌آویو به بیت‌المقدس شرقی را گسترش می‌دهد و در نزدیک مسجدالاقصی در شرق بیت‌المقدس یک ایستگاه راه‌آهن سریع‌السیر می‌سازد.

به گفته تحلیل‌گران، ساخت این ایستگاه در کنار دیوار ندبه به‌احتمال زیاد به تنش‌های جدی میان اسرائیل و فلسطینیان منجر خواهد شد، چراکه این دیوار قسمتی از دیوار غربی مسجدالاقصی است و در منطقهٔ اصلی مورد مناقشهٔ اسرائیل و فلسطینیان قرار دارد.

اولین ریزش زمستان سال جاری حدود دو هفته قبل در محله وادی حلوه به دلیل حفاری‌های مستمر اسرائیلی‌ها و تخلیه خاک زیرین آن نقطه با هدف توسعه شبکه تونل‌ها به سمت دیوارهای غربی مسجدالاقصی رخ داد.

در پی این ساخت و سازها، ریزش‌ها و شکاف‌ها در محلی متعلق به کلیسای رم چسبیده به مسجد عین سلوان در این محله رخ دادند، ساکنان این محله از نقطه یادشده برای پارک خودروهایشان استفاده می‌کنند اما انجمن ابعاد سعی دارد آنجا را تصاحب کند، حتی شهرک‌نشین‌ها از چند ماه قبل اتاقکی برای نگهبانان خود به این محل آورده‌اند.

شهرداری قدس اشغالی در سال ۲۰۱۷ سه خانواده این محله را مجبور کرد خانه‌های خود را به بهانه خطر ریزش تخلیه کنند.