سیدمحمد میرزامحمدزاده

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا اعلام کرد  اگر اعضای مجلس بریتانیا بار دیگر به طرح وی برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رأی مثبت ندهند، ممکن است این کشور هیچ‌وقت از اتحادیه خارج نشود.

سایت خبری بیزینس اینسایدر نوشت: نخست‌وزیر بریتانیا که تصمیم دارد روز سه‌شنبه (21 اسفند ماه) طرح توافق خروج جدید خود را به مجلس عوام انگلیس ببرد، عنوان کرد در صورت عدم تأیید طرح اجماع شده با اتحادیه از سوی نمایندگان، مجلس عوام بریتانیا به خروج با تأخیر از اتحادیه اروپا رأی دهد؛ اتفاقی که در صورت رخ داد می‌تواند در نهایت به ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا منجر شود.

می روز جمعه بعد‌از‌ظهر (هفدهم اسفند ماه) در شهر گریمزبی، شهر ساحلی بریتانیا که در سال 2016 با اکثریت آرا به رفراندوم خروج از اتحادیه رأی مثبت داد، گفت: هفته آینده نمایندگان مجلس انتخاب سختی خواهند داشت: اینکه از طرح برگزیت دفاع یا آن را رد کنند.

وی ادامه داد: از این طرح دفاع کنید تا بریتانیا اتحادیه را ترک کند و اگر آن را رد کنید، هیچ‌کس نمی‌داند چه اتفاقی می‌افتد.

نخست‌وزیر بریتانیا در تشریح شرایط عدم تأیید طرح وی گفت: ممکن است ماه‌ها اتحادیه را ترک نکنیم، ممکن است کلاً هیچ‌وقت ترک نکنیم.

بریتانیا خواستار تغییرات در مفاد حمایت از ایرلند شده است؛ یک مکانیسم بیمه‌ای طراحی شده برای جلوگیری از ایجاد مرز فیزیکی بین ایرلند که قصد دارد در صورت برگزیت همچنان با اتحادیه بماند و ایرلند شمالی که چنین تصمیمی ندارد

نخست‌وزیر همچنین هشدار خود مبنی بر اینکه تداوم تأخیر در برگزیت نمی‌تواند سایه چشم‌انداز خروج بدون برگزیت را از بریتانیا دور کند را تکرار کرد؛ اتفاقی که می‌تواند منجر به اختلال در زندگی و کسب و کار مردم بریتانیا شود.

وی گفت: اینکه نمایندگان طرح خروج را رد کنند، هیچ‌چیز مشخص نیست؛ چنین اتفاقی بسیار بحرانی است. در این صورت نمایندگان فوراً با انتخاب دیگری مواجه هستند؛ اینکه ما اتحادیه را در تاریخ 29 مارس (نهم فروردین ماه)، بر اساس آنچه از پیش در اتحادیه توافق شده بود، ترک کنیم؛ اتفاقی که به باور من نمی‌تواند بهترین نتیجه برای بریتانیا و یا حتی اتحادیه اروپا باشد؛‌ یا آنکه ما برگزیت را به تعویق اندازیم و به بحث در مورد آن ادامه دهیم؛ بحث بین خودمان و همچنین با اتحادیه؛ که این هم مورد علاقه ما نیست. البته مذاکره بیشتر منجر به تغییر صورت مسائلی که باید به آن‌ها بپردازیم نمی‌شود.

سخنرانی نخست‌وزیر بعدازآن مطرح شد که جئوفری کاکس، دادستان کل بریتانیا و وزیر برگزیت این کشور سفر خود را به بروکسل برای ترغیب اعضای اتحادیه به‌منظور عدم حمایت از ایرلند در صورت اجرای برگزیت را لغو کرد که نشان از شکست چنین مذاکراتی بود.

گزارش‌های متعدد حاکی از آن است که شکاف عمیقی بین درخواست‌های اتحادیه اروپا و مقامات بریتانیا وجود دارد.

بریتانیا خواستار تغییرات در مفاد حمایت از ایرلند شده است؛ یک مکانیسم بیمه‌ای طراحی شده برای جلوگیری از ایجاد مرز فیزیکی بین ایرلند که قصد دارد در صورت برگزیت همچنان با اتحادیه بماند و ایرلند شمالی که چنین تصمیمی ندارد. این طرح حمایتی به‌صورت گسترده از سوی نمایندگان محافظه‌کار با مخالفت مواجه شده است و آن‌ها مدعی هستند که چنین کاری به‌صورت همه‌جانبه بریتانیا را در اتحادیه گمرکی اروپا زندانی می‌کند.

حزب اتحادگرای دموکراتیک که از دولت می‌ پشتیبانی می‌کند نیز با طرح حمایتی اخیر مخالف است، چراکه منجر به ایجاد ایستگاه‌های بازرسی جدید مرزی بین ایرلندشمالی و بریتانیا می‌شود.

اتحادیه اروپا از طرف دیگر ابراز کرده که امتیازات مهمی برای این طرح ارائه نمی‌دهد، اظهاراتی که منجر به قفل شدن مذاکرات بین می و اتحادیه شد و احتمال یک شکست سنگین دیگر برای طرح می در مجلس عوام انگلیس را تقویت کرد. بار اولی که می در ماه ژانویه (دو ماه قبل) طرح خود را به مجلس عوام بریتانیا برد، با اختلاف 230 رأی شکست خورد.

توافق نهایی را می‌توان اندکی تغییر داد و جوانب آن را روشن‌تر کرد،‌ اما اینکه مقامات بریتانیا خواستار تغییرات بنیادین در آن هستند و می‌خواهند آن را به‌طور کامل تغییر دهند،‌ این امکان‌پذیر نیست

اتمامِ‌حجت اروپا

در همین حال آنتونیو تایانی، رئیس‌ مجلس اروپا نیز در واکنش به مباحث پیش آمده در مورد تأخیر در برگزیت در مصاحبه با نشریه آلمانی فانکه، عنوان کرد که پس از پایان مهلت 29 ماه مارس، بریتانیا تنها چند هفته می‌تواند خروج از اتحادیه را به تعویق اندازد و نمی‌توان انتظار داشت که این خروج ماه‌ها دیرتر انجام شود.

در مصاحبه تایانی که روز شنبه (هجدهم اسفند ماه) منتشر شد، او تأکید کرد که مسئله اصلی در این مناقشه رویداد یک اشتباه بزرگ است. اشتباه بزرگ، برگزیت مسئله‌دار و بدون توافق خواهد بود که به نفع هیچ‌کس نیست.

وی در تشریح برگزیت بدون توافق گفت: برگزیتی که بدون توافق روی دهد، یک بی‌نظمی و فاجعه برای اقتصاد بریتانیا است که می‌تواند به اتحادیه اروپا نیز آسیب وارد آورد.

تایانی در ادامه با بیان اینکه وی خوشحال‌تر می‌شود اگر بریتانیا کلاً اتحادیه را ترک نکند گفت: توافق نهایی را می‌توان اندکی تغییر داد و جوانب آن را روشن‌تر کرد،‌ اما اینکه مقامات بریتانیا خواستار تغییرات بنیادین در آن هستند و می‌خواهند آن را به‌طور کامل تغییر دهند،‌ این امکان‌پذیر نیست.

وی به موضوع ایرلند شمالی نیز اشاره کرد و گفت: تغییر در مسئله ایرلند شمالی در توافق نهایی یک خواسته زیادی است که نمی‌توان آن را اجرایی کرد.

رئیس مجلس اروپا در ادامه تأکید کرد که نمی‌توان بیشتر از چند هفته پس از تاریخ تعیین شده، برگزیت را به تعویق انداخت عنوان کرد که در نهایت می‌توان آن را تا ابتدای ماه ژوئیه، (اواسط تیر ماه سال 98) کش داد.

وی در مورد شرایط تعویق نیز تأکید کرد، نمایندگان بریتانیا نمی‌توانند انتظار داشته باشند بدون هیچ توجیهی خروج از اتحادیه به تعویق بیفتد؛ بلکه هرگونه تأخیر در روند این مسئله باید توجیه منطقی داشته باشد. این توجیه می‌تواند زمان بیشتر برای برگزاری انتخابات جدید یا برگزاری همه‌پرسی دوباره برای خروج از اتحادیه باشد.

تایانی در پاسخ به اینکه چرا اتحادیه در مورد شرایط خروج این‌قدر سخت‌گیری می‌کند گفت: بریتانیایی‌ها خود در سال 2016 با شرکت در همه‌پرسی برای خروج از اتحادیه تصمیم‌ گرفتند و حالا این مشکل آن‌ها است که این خروج را چگونه رقم بزنند و نه مشکل سایر اعضای اتحادیه.

وی با بیان اینکه خروج بریتانیا از اتحادیه می‌تواند برای اروپا درس بزرگی باشد گفت: خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و عواقب آن برای مردم کشورش می‌تواند جلوی خروج کشورهای مستعد که به دنبال بهانه هستند را از بلوک اتحادیه بگیرد و در کنار آن بعد از مدت‌ها اروپا نیاز دارد که تغییراتی را درون خود رقم بزند، اما در همین حال کشورهای عضو همه نیاز دارند که کنار یکدیگر بمانند.