بازجویی در آمریکا

تیم ملی والیبال کشورمان به همراه تیم‌های فرانسه، روسیه، آمریکا، لهستان و برزیل 6 تیمی هستند که از روز جمعه وارد مرحله نهایی لیگ ملت‌های والیبال می‌شوند. مرحله‌ای که به میزبانی شیکاگو برگزار می‌شود. درست مثل سال گذشته که ملی‌پوشان والیبال به محض ورود به خاک آمریکا مورد بازجویی FBI قرار گرفتند، ظاهرا این بار نیز با برخورد ناشایست از سوی آمریکایی‌ها مواجه شده‌اند و FBI چند ساعتی را به بازجویی از تیم ملی کشورمان پرداخته است. گویا رایزنی‌ها و تلاش‌های مسئولان ورزش ایران برای بهتر شدن روابط دیپلماتیک ورزشی بی‌اثر بوده است. باید دید واکنش مسئولان فدراسیون ایران نسبت به این معطلی چیست؟

    

ترفند بسکتبال برای پاداش جهانی

فدراسیون بسکتبال همچون دیگر کشورها و به واسطه سهمیه‌ای که تیم ملی برای حضور در جام جهانی ۲۰۱۹ کسب کرده، مستحق دریافت پاداش ۲۰ هزار یورویی از فدراسیون جهانی این رشته (فیبا) است. سهمیه بسکتبال ایران برای جام جهانی اسفند سال گذشته قطعی شد با این حال پاداش ورود به این بازی‌ها به ایران پرداخت نشده است. فدراسیون بسکتبال در نظر دارد سفر به محل برگزاری جام جهانی و هزینه بلیت هواپیما را از طریق فیبا انجام دهد تا در واقع از پاداش مورد نظر استفاده کند البته مبلغی از این پاداش به خاطر بدهی تیم ایران کسر می‌شود. جام جهانی بسکتبال شهریور با حضور ۳۲ تیم به میزبانی چین برگزار می‌شود. ایران در گروه سوم مسابقات با اسپانیا، پورتوریکو و تونس همگروه است. در همین راستا چهارمین هفته تمرین تیم ملی بسکتبال ایران برای آماده‌سازی جهت حضور در بازی‌های جام‌جهانی ۲۰۱۹ چین به میزبانی خانه بسکتبال و زیر نظر مهران شاهین‌طبع سرمربی تیم ملی در جریان است. روز یکشنبه اما دست محمد جمشیدی گارد تیم ملی ایران زمانی که قصد نفوذ به زیر سبد و کسب امتیاز را داشت به چشم آرمان زنگنه خورد که باعث مصدومیت جزئی این بازیکن شد تا مهران شاهین‌طبع به او اجازه استراحت دهد.

    

مرادی و چالش‌هایش

علی مرادی در حالی بار دیگر به عنوان رییس فدراسیون وزنه‌برداری شناخته شد که مجمع انتخاباتی با یک رای بیشتر او را از رفتن انتخابات به دور دوم نجات داد. اگر مرادی زیر 21 رای می گرفت شاید سرنوشت چهار سال آینده این رشته در دور دوم به نحو دیگری رقم می‌خورد. شاید هم اگر یکی از روسای هیات‌ها بدون تاخیر به تهران می‌رسید رای او مسیر دیگری به انتخابات می‌داد. در هر حال مرادی با مخالفت نیمی از اعضای مجمع به ریاست رسید و او برای اینکه خودش را به آنها ثابت کند کار سختی خواهد داشت.  او باید به فکر تشکیل کمیته فنی قوی نه خنثی باشد و بحث کیانوش رستمی و ورزشکارسالاری را یک بار برای همیشه حل کند. پایان دادن به وضع آشفته تیم‌های ملی پایه، ورود وزنه‌برداری بانوان و ورود به عرصه حرفه‌ای‌گری و شفاف سازی در داستان اجاره سالن مسابقه وزنه‌برداری دیگر موارد پیش روی مرادی است. همچنین نباید از پایان منیت خواهی در انتخابات آسیایی و جهانی، بازسازی لیگ بی‌کیفت و بی‌روح وزنه‌برداری و توجه به هیات‌های استانی هم غافل شد. مرادی آخرین دوره ریاستش بر پولادمردان را تجربه خواهد کرد و طبیعتا نمی‌خواهد یک خداحافظی نافرجام با دوره‌های ریاستش داشته باشد. 

 در حال حاضر تخته رقابت‌های جهانی در مهر نخستین سنگ محک جدی برای عملکرد مرادی در دوره تازه ریاستش به حساب می‌آید. باید دید او می‌تواند نظر مثبت مخالفینش را به دست بیاورد؟ مرادی بعد از انتخاب شدنش اعلام کرد درها به روی همه باز هستند، چیزی که تا پیش از این خیلی‌ها به آن انتقاد داشتند و معتقد بودند مرادی دیوار بلندی بین فدراسیون و اهالی این رشته کشیده است. حال باید دید این بار درهای فدراسیون واقعا باز می‌شوند؟