یک برد تا حضور در شیکاگو

ایگور کولاکوویچ و شاگردانش از فردا تمام تلاش خود را می‌کنند تا گاف فدراسیون جهانی والیبال مبنی بر صعود ایران به فینال لیگ ملت‌ها را به یک حقیقت تبدیل کنند. تیم ملی والیبال در حالی با تنها دو شکست طی چهار هفته از لیگ ملت‌های والیبال پا به هفته پنجم می‌گذارد که ثبت تنها یک پیروزی حضورشان را در فینال به ارمغان می‌آورد. تیمی که بهترین مقامش در لیگ ملت‌ها عنوان چهارمی بود، مقتدرانه تیم‌های ایتالیا، چین، آلمان، آرژانتین، ژاپن، کانادا، لهستان، روسیه، پرتغال و استرالیا را از پیش رو برداشت تا حالا خواسته‌هایش فراتر از چهارمی این رقابت‌ها باشد. شاگردان کولاکوویچ در حالی وارد هفته پنجم می‌شوند که در بین 16 تیم شرکت‌کننده، رکورد کم‌ترین ست باخته (11 ست) را به نام خود ثبت کرده‌اند. تیم ملی ایران همچنین رکورد بیشترین بازی سه بر صفر برده را (6 دیدار) نیز در اختیار دارد. صربستان، بلغارستان و آمریکا سه تیمی هستند که انتظار دیدار با بلندقامتان ایران را می‌کشند. حریفی که جزو مدعیان است و به راحتی تسلیم تیمی نمی‌شود. شاید خیلی‌ها خیال‌شان راحت است که در این سه بازی حداقل یک برد به نام ایران می‌خورد، به خصوص که گفته می‌شود، آمریکا که میزبان مرحله نهایی رقابت‌هاست با تمام بازیکنان اصلی‌اش به بلغارستان نیامده تا برای مسابقات دور پایانی آماده شوند. ولی اگر این اتفاق نیفتد تیم ایران برای فینالیست شدن باید منتظر اتفاقات جدول بماند. 

فینالی که تنها برای 6 تیم جا دارد. چنانچه رده‌بندی تیم‌ها در پایان هفته پنجم نیز به همین شکل باقی بماند و از طرفی رویه FIVB در چینش تیم‌ها در فینال به نسبت سال‌های قبل دستخوش تغییرات نشود احتمالا والیبالیست‌های ایران در فینال با برزیل و ایتالیا همگروه می‌شوند و در دیگر گروه تیم‌های فرانسه، روسیه و آمریکا قرار می‌گیرند که با این حساب مصاف‌های دشواری انتظار تیم ایران را می‌کشد. به خصوص که ایران در این دوره یک بار به برزیل باخته است. نخستین دیدار ایران که سفر 12 ساعته‌ای را برای رسیدن به هتل محل اقامت‌شان واقع در پولودیوو پشت سر گذاشته، جمعه برابر صربستان برگزار می‌شود. این دیدار ساعت 18:30 برگزار می‌شود. دومین دیدار شاگردان کولاکوویچ روز شنبه برابر بلغارستان میزبان خواهد بود که این دیدار ساعت 22:10 برگزار خواهد شد. 

آخرین دیدار اما مقابل آمریکاست که ساعت 18:30 خواهد بود. سعید معروف، سیدمحمد موسوی، میلاد عبادی‌پور، فرهاد قائمی، پوریا فیاضی، امیر غفور، محمدجواد معنوی‌نژاد، علی شفیعی، مسعود غلامی، علی‌اصغر مجرد، جواد کریمی، پوریا یلی، محمدرضا موذن و محمدرضا حضرت‌پور فهرست 14 نفره ایران را در بلغارستان تشکیل می‌دهند.

    

موج ادامه‌دار پناهندگی

پس از آن که یک ورزشکار عضو تیم ملی پاراتیروکمان کشورمان بعد از مسابقات جهانی هلند به کشور بازنگشت، این بار عضو تیم ملی بسکتبال با ویلچر نیز به چنین سرنوشتی دچار شد. 

«سامان بلاغی» عضو تیم ملی بسکتبال با ویلچر کشورمان که عازم مسابقات جهانی آلمان شده بود، از بازگشت با تیم ملی استنکاف کرده و در اروپا مانده است. اگرچه امید می‌رفت که این ورزشکار بازگردد اما با گذشت زمان، ظاهرا مسئولان از بازگشت وی ناامید شده‌اند. این دومین مورد از عدم بازگشت ورزشکاران حوزه ورزش‌های جانبازان و معلولین است که روی می‌دهد. این اتفاق در این حوزه ورزش کشور سابقه چندانی نداشته که به یک باره این دو خبر منتشر شد.

    

حدادی می‌آید

احسان حدادی قهرمان پرتاب دیسک آسیا که با هدف انجام تمرینات آماده‌سازی زیر نظر مک ویلکینز مربی آمریکایی خود در اردوی تدارکاتی کالیفرنیا به سر می‌برد، گفت:«شکر خدا همه چیز خوب است و در حال انجام تمریناتم زیر نظر مک هستم. چند روز آینده به ایران برمی‌گردم و باید یکسری از کارهایم را پیگیری و برنامه‌ریزی کنم. مرحله بعدی مسابقات دایموندلیگ در لندن برگزار می‌شود که مشخص نیست در این مرحله حضور داشته باشم.»