رکورد کره‌ای

با 10بار حضور در مرحله نیمه‌نهایی، کره‌جنوبی رکورددار رسیدن به جمع چهار تیم برتر در جام ملت‌ها است. دو مقام قهرمانی، چهار نایب‌قهرمانی و چهار مقام سومی حاصل این 10حضور کره‌جنوبی در نیمه‌نهایی است. البته در چهار دوره ابتدایی، چیزی به نام مرحله نیمه‌نهایی وجود نداشت و در سه دوره اول تعداد تیم‌ها کلا چهار تیم بود. اما حضور کره در جمع چهار تیم برتر این رقابت‌ها نیز حضور در نیمه‌نهایی حساب شده است. کره‌جنوبی همچنین تنها تیمی است که در هر سه دوره اخیر در نیمه‌نهایی حاضر بوده است. ایران با هشت بار حضور در نیمه‌نهایی و چین و عربستان با 6 حضور در رتبه‌های بعدی قرار دارند.


فینالیست‌ها

کره‌جنوبی و عربستان رکورددار رسیدن به فینال جام ملت‌های آسیا هستند. این دو تیم هر کدام 6 بار به فینال رسیده‌اند که عربستان سه بار و کره‌جنوبی دو بار قهرمان شده‌اند. عربستان هر بار به نیمه‌نهایی رسیده بازی نیمه‌نهایی را برده و راهی فینال شده است. این تیم حتی یک عنوان سوم و چهارم هم ندارد. در عوض ایران با پنج شکست در نیمه‌نهایی رکورددار شکست در این مرحله است. ایران چهار بار عنوان سوم را به دست آورده و یک بار هم چهارم شده است. چین و کره‌جنوبی نیز هر کدام چهار بار در نیمه‌نهایی شکست خورده‌اند که این شکست‌ها برای کره‌جنوبی چهار مقام سومی و برای چین دو عنوان سومی داشته است.


متخصص فینال

همان‌طور که می‌دانید ژاپن با چهار قهرمانی رکورددار قهرمان شدن در جام ملت‌های آسیا است. اما شاید ندانید که این تیم حتی یک عنوان نایب‌قهرمانی هم ندارد و بنابراین تنها تیم بزرگ آسیا است که در همه فینال‌هایش به پیروزی رسیده است. در واقع عربستان هر بار به نیمه‌نهایی رسیده راهی فینال شده و ژاپن هر بار به فینال رسیده قهرمان شده است. ژاپن به جز این چهار قهرمانی فقط یک بار دیگر به نیمه‌نهایی رسیده که در آن دوره چهارم شده است. سال 2007 ژاپن در نیمه‌نهایی سه بر دو به عربستان باخت و در بازی رده‌بندی هم در ضربات پنالتی مغلوب کره‌جنوبی شد.


علاقه به کره

تیم ملی ایران در تاریخ جام ملت‌های آسیا بیشتر از هر تیم دیگری با کره‌جنوبی بازی کرده است. ایران طی 13 حضور در جام ملت‌های آسیا هفت بار با کره‌جنوبی روبه‌رو شده تا رکورد بیشترین مصاف را با این تیم داشته باشد. در این هفت بازی، سه بار ایران پیروز شده و سه بار هم کره‌ای‌ها برنده شده‌اند. یک بازی دو تیم هم در سال 2007 بدون گل مساوی شد که در ضربات پنالتی کره‌ای‌ها تیم امیر قلعه‌نویی را شکست دادند. در مجموع گل‌های زده و خورده ایران با نتیجه 13-12 کره‌جنوبی را شکست داده است. علی دایی (چهار گل) و علی کریمی (سه گل) بیشترین گل را به کره‌جنوبی زده‌اند.