تغییر شرایط

لیگ برتر در دو فصل گذشته، کاملا قابل پیش‌بینی بوده است. در هر دو فصل، پرسپولیس با اختلاف بهترین تیم لیگ بود و برای تصاحب قهرمانی، نیاز به تجربه یک چالش بزرگ نداشت. 

حالا اما اوضاع کاملا متفاوت شده است. بدون تردید جذاب‌ترین ستاره‌های این فصل، روی نیمکت‌ها نشسته‌اند. مربیانی که با هر تصمیم و هر تعویض، حرارت لیگ را به اوج می‌رسانند. 

شاید جملات افشین قطبی در مورد قهرمانی آسیا با فولاد خوزستان و تبدیل شدن این باشگاه به تیم محبوب همه اهالی فوتبال در ایران، بیش از حد اغراق‌آمیز باشند اما تردیدی وجود ندارد که انگیزه‌های همیشگی او برای برنده‌شدن و نفرت این مربی از شکست، رقابت‌های لیگ برتر را جذاب‌تر از گذشته خواهند کرد. همواره کمی شعار، با عبارات فوتبالی امپراتور مخلوط می‌شود اما هیچکس نمی‌تواند جاه‌طلبی این سرمربی را نادیده بگیرد.

 رویارویی افشین با بسیاری از تیم‌ها و مربیان فوتبال ایران، دوئل‌های دلچسبی برای لیگ برتر خواهد ساخت و حالا فولاد خوزستان نیز به مراتب بیشتر از گذشته در صفحه اول اخبار و تیترهای درشت، مورد توجه خواهد بود. قطبی تنها یکی از مربیان هیجان‌انگیز لیگی است که نیمکت‌هایش به دست‌هایی مطمئن سپرده شده‌اند. لیگی که با هجوم ذهن‌های خلاق مواجه شده و تا آخرین هفته، غافلگیری‌های زیادی در آستین خواهد داشت. به نظر می‌رسد حالا مدیران باشگاه‌های مختلف، به اهمیت انتخاب یک مربی خوب پی برده‌اند و به جای خرید ستاره، سراغ مربیان اسمی رفته‌اند.


مربیان ملی

پیش از آن‌که نیمکت تیم ملی به کارلوس کی‌روش سپرده شود، افشین قطبی سرمربی تیم ملی بود. او حالا در شرایطی به لیگ برتر برگشته که عبارت «سرمربی سابق تیم ملی» حداقل برای سه مربی دیگر نیز صدق می‌کند. 

علی دایی که پیش از قطبی مرد اول نیمکت ایران بود، حالا هدایت سایپا را بر عهده دارد، امیر قلعه‌نویی که پیش از شهریار به نیمکت تیم ملی تکیه داشت، این روزها با سپاهان در صدر جدول رده‌بندی لیگ برتر دیده می‌شود و برانکو هم روی نیمکت پرسپولیس نشسته است. آ

رزوی مشترک این چند نفر نیز، بدون تردید بازگشت به نیمکت تیم ملی است. یحیی و علیمنصور، همچنان با نقشه‌های تاکتیکی و تصمیم‌های جسورانه، در لیگ برتر مشغول به کار هستند و برانکو ایوانکوویچ و وینفرد شفر، توانایی‌های‌شان را به هواداران پرسپولیس و استقلال ثابت کرده‌اند. نسل تازه‌ای از مربیگری با جواد نکونام و علی کریمی شروع شده و محمد تقوی نیز پس از سال‌ها دوری از ایران، حالا دانسته‌های فراوانی برای انتقال به مهره‌های تراکتورسازی دارد. 

تجمع این نام‌های بزرگ در کنار هم، شاید یکی از جذاب‌ترین فصل‌های تاریخ لیگ برتر را رقم بزند و رقابت هفتگی این مربی‌ها، حساسیت‌های فراوانی به همراه خواهد داشت. فراموش نکنیم پدیده با یحیی اوج گرفته، سپاهان در همین هفته‌ها با امیر قلعه‌نویی به اندازه همه دیدارهای فصل گذشته امتیاز به دست آورده و استقلال و تراکتور همچنان در کمین صدرنشین‌‌ها ستند.