فراتر از پدیده!

سپاهان، تراکتورسازی و پرسپولیس سیزدهمین هفته از رقابت‌های لیگ برتر را با تساوی پشت سر گذاشتند اما پدیده مشهد، باز هم متوقف نشد تا به چهارمین پیروزی متوالی‌اش در لیگ دست پیدا کند. قرمزهای مشهد در نبرد با سایپا، شگفت‌انگیز بودند و در جریان بازی بارها دروازه حریف را با خطر جدی مواجه کردند. به نظر می‌رسد دیگر نباید به چشم «شگفتی‌‌ساز موقت» به تیم مشهدی نگاه کرد. آنها در مسیر تبدیل شدن به یکی از مدعیان جدی قهرمانی قرار دارند و با وجود همه مشکلات مالی اگر قادر به حفظ نفرات اصلی باشند، می‌توانند در این فصل دست به کارهای بزرگی بزنند. صدرنشین فعلی لیگ، در واقع خطرسازترین تیم در ثانیه‌های پایانی هر مسابقه است و آن‌چه در جدال با سایپا اتفاق افتاده، مهم‌ترین بخش از حقیقت را در مورد این باشگاه روایت می‌کند

آریا طاری

لغوِ مسابقه هفته دوازدهم با استقلال، فاصله‌ای بسیار زیاد بین مسابقه‌های پدیده در هفته‌های یازدهم و سیزدهم ایجاد کرد اما با وجود این فاصله، کیفیت بازی این تیم دستخوش تغییر نشد و قرمزهای مشهد مثل همه هفته‌های گذشته مهارنشدنی نشان دادند. پدیده برابر شاگردان علی دایی، به چهارمین پیروزی متوالی‌اش در لیگ برتر دست پیدا کرد تا با میانگین فوق‌العاده 41/2 امتیاز در هر مسابقه، همچنان با قدرت در بالاترین رده جدول ایستاده باشد. تیم یحیی در 12 هفته از لیگ برتر هجدهم، 9 بار برنده بوده و تنها یک بار طعم شکست را در این فصل چشیده است. آنها پس از واگذار کردن نتیجه به پرسپولیس در هفته اول، دیگر در هیچ مسابقه‌ای نباخته‌اند. پدیده با نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده‌اش یعنی سپاهان سه امتیاز فاصله دارد و پرسپولیس برانکو نیز در صورت پیروزی در دیدار معوقه، باز هم پنج امتیاز کم‌تر از تیم یحیی خواهد داشت. تیم مشهدی در دفاع و حمله، «متعادل‌ترین» تیم لیگ به شمار می‌رود. چراکه آنها با 17 گل زده سومین خط حمله قدرتمند لیگ برتر هجدهم و با پنج گل خورده، دومین خط دفاعی برتر لیگ را در اختیار دارند. نکته مهم در مورد پدیده، تبحر این تیم برای رسیدن به پیروزی در لحظات پایانی هر مسابقه است. تیم یحیی گل‌محمدی در این فصل 12 بار بعد از دقیقه 80 به گل رسیده است. آنها در هفته دوم رقابت‌های لیگ برتر، استقلال خوزستان را با به ثمر رساندن دو گل در دقایق 92 و 94 شکست دادند و توانستند این روند را تا این هفته برای خودشان حفظ کنند. صدرنشین فعلی لیگ، در واقع خطرسازترین تیم در ثانیه‌های پایانی هر مسابقه است و آن‌چه در جدال با سایپا اتفاق افتاده، مهم‌ترین بخش از حقیقت را در مورد این باشگاه روایت می‌کند. قرمزها به لحاظ بدنی در فرم فوق‌العاده‌ای قرار دارند و به همین خاطر است که همواره در ثانیه‌های پایانی، آماده نیش زدن رقبا هستند. این تیم از نظر روحی نیز به خودباوری لازم برای موفقیت در فوتبال ایران رسیده و بعید به نظر می‌رسد که به سادگی، کیفیت فنی انکارنشدنی‌اش را از دست بدهد. آنها غافلگیرکننده‌ترین تیم در رقابت‌های این فصل لیگ برتر هستند. حتی اگر هواداران فوتبال را به این غافلگیری «عادت» داده باشند.

سبک بازی پدیده، درست به اندازه نتایج این تیم مهم به نظر می‌رسد. صدرنشین لیگ با نمایش‌هایی زشت و فوتبال اقتصادی به این جایگاه نرسیده و نتیجه‌های رویایی این فصل را به کمک نمایش‌هایی تیکی‌تاکاوار به دست آورده است. آنها هر تیمی را وادار به دفاع می‌کنند و با تاکتیک همیشگی یحیی یعنی پاسکاری‌های کوتاه به دروازه حریف نزدیک می‌شوند. خط دفاعی پدیده در زمان حمله، بالا بازی می‌کند و همه مهره‌های این تیم در فضایی فشرده قرار می‌گیرند تا بتوانند پاس‌های مدنظر مربی را رد و بدل کنند. این تیم در نیمه دوم مسابقه با سایپا، به بهترین شکل با پاسکاری خودش را به دروازه اکبر منادی نزدیک کرد و سرانجام توانست سد دفاعی تیم مهمان را بشکند و به یک گل حساس سه امتیازی دست پیدا کند. اوایل تابستان، تصور می‌شد گل‌محمدی با انتخاب پدیده سکان هدایت تیم متوسطی را تحویل گرفته که در بهترین حالت قرار است در میانه‌های جدول دست و پا بزند. پدیده در فصل نقل و انتقالات نیز تحرک خاصی نداشت و ستاره خاصی را به خدمت نگرفت. با این وجود سرمربی جاه‌طلب باشگاه ثابت کرد که استعدادهای کشف ‌نشده زیادی در پدیده وجود دارد. استعدادهایی که در سال‌های گذشته به اندازه توان واقعی‌شان از آنها استفاده نشده است. خلعت بعد از چند فصل ناموفق و ناامیدکننده، دوباره احیا شد و نفراتی مثل امین قاسمی‎نژاد، محمد قاسمی‌نژاد و یونس شاکری نیز فراتر از حد انتظار نشان داده‌اند.

پدیده مشهد دیگر شباهتی به یک «جرقه» ندارد. درخشش این تیم اگر در هفته‌های ابتدایی جرقه بوده، حالا دیگر به یک شعله پایدار تبدیل شده است. قرمزهای مشهد حتی اگر این فصل درخشان را با قهرمانی به پایان نرسانند، لیگ فوق‌العاده‌ای را سپری کرده‌اند. دیدارهای آینده با سپاهان و استقلال، تا حدودی نشان می‌دهد که گمانه‌زنی‌ها در مورد شانس قهرمانی پدیده، چقدر به واقعیت نزدیک هستند. یحیی و شاگردها اگر از این دو گردنه سخت نیز با موفقیت عبور کنند، در تمام نیم‌فصل اول هیچ لغزش بزرگی نداشته‌اند. این تیم اما هنوز تراکتور و پرسپولیس را شکست نداده و برای رسیدن به بالاترین سطح، باید در مسابقه‌های بزرگ نیز حریفانش را میخکوب کند.