تساوی آسیایی

18 تساوی طی 62 بازی؛ این آمار تساوی‌های ایران در جام ملت‌های آسیا است. از این تعداد، 10 مساوی در جریان بازی‌های گروهی بوده و هشت تساوی دیگر در مراحل حذفی اتفاق افتاده که به ضربات پنالتی کشیده است. ایران بیشتر از هر تیم دیگری مقابل چینی‌ها مساوی کرده و از 6 مصاف ایران مقابل چین چهار بازی به تساوی کشیده است. یکی از مهم‌ترین تساوی‌های ایران مقابل چین در بازی نیمه‌نهایی جام ملت‌های 2004 بود که در ضربات پنالتی چینی‌ها پیروز شدند و به فینال رسیدند.


اولین پنالتی

تاکنون هشت بار در جام ملت‌های آسیا بازی‌های تیم‌ملی ایران به پنالتی کشیده است. از این تعداد، ایران در 6 بازی شکست خورده و فقط در دو بازی توانسته حریف را در ضربات پنالتی شکست بدهد. اولین بازی ایران که به پنالتی کشید همان مسابقه معروف مقابل عربستان در نیمه‌نهایی 1984 بود که شاهین بیانی با گل به خودی‌اش در دقیقه 90 گل برادرش شاهرخ را پاک کرد و بازی را به ضربات پنالتی برد. ایران آن بازی را در ضربات پنالتی باخت.


آخرین پنالتی

ایران بلافاصله در بازی رده‌بندی هم دومین شکست را در ضربات پنالتی پذیرفت. آخرین بار که به ضربات پنالتی رسیدیم نیز همین آخرین بازی مقابل عراق بود که ضربه وحید امیری از دست رفت و شکست خوردیم. ایران مجموعا سه بار در نیمه‌نهایی، دو بار در یک‌چهارم و یک بار در بازی رده‌بندی با پنالتی شکست خورده و دو پیروزی این تیم در ضربات پنالتی هم در دو بازی رده‌بندی رقم خورده است. ما هرگز با ضربات پنالتی موفق به حذف رقبا نشده‌ایم.


شهریار گل‌زن

علی دایی رکورددار گل‌زنی در جام ملت‌های آسیا است. شهریار با 14 گل زده طی سه دوره حضور در این رقابت‌ها بهترین گل‌زن ایران و آسیا در تمام ادوار این جام است. پس از او حسین کلانی و بهتاش فریبا با هفت گل زده قرار دارند که هر کدام دقیقا نصف دایی گل زده‌اند. علی جباری و علی کریمی با پنج گل و همایون بهزادی، کریم باقری و جواد نکونام با چهار گل گل‌زنان بعدی ایران در تاریخ جام ملت‌ها هستند، جامی که در سال‌های اخیر به تهران نیامده است.


رکورد دایی

علی دایی در جریان برد معروف 6 بر دو مقابل کره‌جنوبی چهار گل زد اما او تنها کسی نیست که در جریان یک بازی از جام ملت‌ها چهار گل زده است. بهتاش فریبا نیز در جام ملت‌های 1980 در جریان پیروزی هفت بر صفر مقابل بنگلادش به تنهایی چهار گل زد. به جز این دو بازیکن چهار گله، چهار بازیکن نیز در جریان بازی‌های ایران در جام ملت‌ها موفق به هت‌تریک شده‌اند. حسین کلانی (مقابل عراق)، علی جباری (مقابل تایلند)، غلامحسین مظلومی (مقابل یمن) و علی کریمی (مقابل کره‌جنوبی) هت‌تریک کرده‌اند.