نعمتی، نام‌ آشنای پاراآسیایی

بر اساس تحلیلی که کمیته بین‌المللی پارالمپیک  IPC، از رشته تیراندازی با کمان در وب سایت رسمی خود منتشر کرده است از زهرا نعمتی، به عنوان شناخته شده و موفق‌ترین ملی‌پوش ایرانی که به بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا اعزام می‌شود، یاد شده است. در بخشی از این گزارش، آمده است:«زهرا نعمتی که در المپیک ریو ۲۰۱۶، پرچمدار کاروان کشور خود بود و در میان کمانداران غیرمعلول به رقابت پرداخت، در پارالمپیک ریو نیز با گذشتن از سد حریف چینی به دومین نشان طلای خود بعد از لندن دست یافت. وی همچنین در رقابت‌های قهرمانی جهان سال ۲۰۱۷ نیز، وو چونیان، حریف چینی خود را شکست داد و سومین مدال طلای جهانی را بر گردن آویخت. در بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا نیز، این دو رقیب با یکدیگر روبه‌رو خواهند شد.»

    

مدال‌های قطعی اینلاین در آسیا

در ادامه رقابت‎های اینلاین هاکی قهرمانی آسیا که در ناموان کره‎جنوبی در حال پیگیری است، دو تیم زنان و مردان ایران در دومین دیدارهای خود به ترتیب مقابل هند و کره‎جنوبی قرار گرفتند. بر همین اساس تیم ملی مردان ایران موفق شد با نتیجه 5 بر 2 مقابل کره جنوبی به برتری برسد. تیم ملی اینلاین هاکی مردان ایران در نخستین دیدار خود، سنگاپور را با نتیجه 9 بر صفر از پیش رو برداشته بود. با این نتایج تیم ملی ایران با راهیابی به مرحله دوم این مسابقات، مدال برنز خود را قطعی کرد. در مرحله دوم مسابقات اینلاین هاکی قهرمانی آسیا، سه تیم به صورت دوره‎ای برای مشخص شدن رتبه‎های اول تا سوم با یکدیگر پیکار خواهند کرد. همچنین تیم ملی بانوان ایران در دومین دیدار خود در این مسابقات، موفق شد 3 بر صفر هند را شکست بدهد. بانوان ایران در سومین بازی هم 4 بر 2 میزبان را شکست دادند تا مدال آنها هم قطعی شود. تیم بانوان اینلاین روز چهارشنبه ٢١ شهریور به مصاف ژاپن و پس از آن روز پنجشنبه ٢٢ شهریور ماه با چین تایپه به رقابت می‌پردازد. تیم ملی بانوان ایران در نخستین پیکار خود، چین را با نتیجه 4 بر یک شکست داده بود.

    

قهرمانان جاکارتا سال 98 سکه می‌گیرند!

افزایش قیمت سکه در ماه‌های اخیر باعث شده اعتبار ریالی جوایز بازی‌های آسیایی (160 سکه برای طلا، 80 سکه نقره و 40 سکه برنز) به چند برابر برسد. در واقع اگر ۱۶۰ سکه با قیمت ۲ میلیون تومان برای یکی از مدال‌آوران طلایی با بودجه ۳۲۰ میلیونی تامین می‌شد، الان با قیمتی حدود ۴ میلیون تومان برای هر سکه، وزارت ورزش باید ۶۴۰ تومان برای همان یک مدال‌آور طلایی هزینه کند.ورزشکاران ایرانی در بازی‌های آسیایی ۲۰ مدال طلا، ۲۰ نقره و ۲۲ برنز کسب کردند و تعداد مدال‌ها در بازی‌های پاراآسیایی به مراتب بیشتر است. از سوی دیگر مدال‌آوران مسابقات جهانی و آسیایی هم هر ساله طبق آیین‌نامه پاداش می‌گیرند. طبق پیش بینی صورت گرفته وزارت ورزش در مجموع در سال ۹۷ زیر بار پرداخت  ۲۵ هزار سکه خواهد رفت که با قیمت فعلی کار را برای مسوولان دشوار و حتی غیرممکن می‌کند. ژاله فرامرزیان معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت ورزش در این خصوص می‌گوید:«امسال به خاطر افزایش قیمت سکه و برگزاری بازی‌های آسیایی باید پیش‌بینی‌های لازم صورت بگیرد و تقاضای اعتبار کنیم. در صورتی که با این اعتبار درخواست شده، موافقت شود، می‌توانیم مراسم تجلیل از قهرمانان را برگزار کنیم. البته از سال‌های آینده با توجه به اینکه قیمت سکه ممکن است هر روز تغییر کند، باید تصمیمات جدیدی بگیریم. در واقع باید پرداخت پاداش به قهرمانان از حالت اهدای سکه خارج شود و جوایز ریالی تعیین شود. با توجه به افزایش قیمت سکه باید این اعتبار را در بودجه سال آینده پیش‌بینی کنیم. بعید است بتوانیم امسال این پاداش‌ها را به دست قهرمانان برسانیم.»