هفته باورنکردنی!

این هفته از فوتبال اروپا، شاید خاص‌ترین و عجیب‌ترین هفته این فصل به شمار می‌رفت. چرا؟ به خاطر اشتباه‌های عجیب داوری، گل‌های خاص لحظه‌ آخری، کارت‌های قرمز پرشمار، مهمان‌های ویژه در ورزشگاه‌ها و نتایجی که در چند بازی به دست آمد. این هفته شاید نقطه اوج این فصل از فوتبال باشگاهی در اروپا محسوب می‌شد. هفته‌ای سرشار از جنجال و اتفاق که در نهایت با چند نتیجه خاص به پایان رسید و هیجان بسیار زیادی را به مخاطبان فوتبال در همه دنیا هدیه کرد. این هفته برای طرفداران فوتبال، فراموش‌نشدنی به نظر می‌رسید.

آریا طاری 

تکامل با داروین! 

لیورپول که این روزها مهره‌های مصدوم بسیار پرشماری دارد، ناچار است با ترکیبی از نفرات بسیار جوان و بازیکنان دیگرش به زمین مسابقه برود. آنها این هفته در یک قدمی از دست دادن دو امتیاز بسیار حساس روبه‌روی ناتینگهام فارست بودند اما داروین نونیز درست در آخرین ثانیه‌ها توانست ورق را برگرداند و حتی 40 ثانیه بعد از پایان وقت اضافه، برای تیمش گل بزند. این گل جنجال‌های خاص خودش را هم داشت. 

مارک کلاتنبرگ که برای تحلیل و آنالیز داورها به باشگاه ناتینگهام رفته، مدعی شده که داور این بازی یک اشتباه عجیب انجام داده است. در لحظات پایانی مسابقه و در حالی که توپ در اختیار شاگردان نونو اسپریتو سانتو بود، داور بازی را به خاطر مصدومیت مدافع لیورپول متوقف کرد اما وقتی بازی دوباره شروع شد، توپ را به گلر لیورپول سپرد و مالکیت را تغییر داد. موضوعی که حالا در انگلیس، جنجال به پا کرده است.

بهت و حیرت با مانزانو

بازی رئال مادرید و والنسیا در مستایا هم اتفاقات عجیبی در آخرین ثانیه‌ها داشت. این بازی به خاطر رابطه همیشه بد وینیسیوس با هواداران والنسیا، یک بازی جنجالی به نظر می‌رسید. وینی در این بازی دو گل زد و مسابقه تا آخرین لحظه‌ها با تساوی دنبال می‌شد اما درست وقتی مادریدی‌ها تصمیم به ارسال توپ روی دروازه حریف گرفتند، داور سوت پایان بازی را زد. یعنی توپ روی هوا بود که سوت زده شد و بلینگام با یک ضربه سر دروازه والنسیا را باز کرد. هیچ‌کدام از بازیکنان دو تیم باور نمی‌کردند که این اتفاق در زمین مسابقه رخ داده است. 

ستاره انگلیسی رئال آنقدر به پر و پای داور پیچید که سرانجام با کارت قرمز از زمین مسابقه اخراج شد. رودیگر نیز از داور کارت قرمز گرفت. گل سوم رئال مادرید بعد از پایان وقت‌های اضافه به ثمر رسیده بود اما در همین زمان صحنه مشکوک به پنالتی برای والنسیا حدود دو دقیقه از وقت بازی را گرفته بود. پس داور نباید جلوی این گل را می‌گرفت. این تصمیم بحث‌برانگیز، موجب محرومیت مانزانو تا اطلاع بعدی شده و خشم مادریدی‌ها را نسبت به داوری در لالیگا به همراه داشته است.

سلطان رکوردهای منفی

یونایتد این هفته دربی منچستر را خیلی خوب شروع کرد و با ضربه عالی مارکوس رشفورد به گل اول هم رسید. آنها به لطف موقعیت عجیب از دست رفته ارلینگ هالند، نیمه اول را در اتحاد بردند و همه چیز برای‌شان ایده‌آل پیش می‌رفت. توفان شاگردان پپ اما از اواخر مسابقه کلید خورد. جایی که فیل فودن با یک موشک استثنایی، جواب شلیک رشفورد را داد. 

حالا دیگر به همه ثابت شد که فودن یک بازیکن در کلاس جهانی است و حضورش در ترکیب اصلی، برای سیتی اهمیت زیادی دارد. او یک بار دیگر هم دروازه یونایتد را باز کرد و سرانجام این ارلینگ هالند بود که تیر خلاص را به نیمه قرمز شهر منچستر زد. از وقتی سر الکس فرگوسن یونایتد را ترک کرده، این تیم در 10 فصل متوالی همیشه لیگ را پایین‌تر از سیتی به پایان رسانده است. در این بازه زمانی سیتی 17 جام گرفته و سهم یونایتد فقط چهار جام قهرمانی بوده است. جالب اینکه برخلاف انتظارها، یونایتد در این دوران هزینه خالص بیشتری نسبت به سیتی برای خرید بازیکن انجام داده است. شکست این هفته تیم تن هاگ، این مربی را صاحب یک رکورد عجیب و منفی دیگر کرد. برای اولین بار بعد از 144 مسابقه، یونایتد با وجود برتری در نیمه اول یک مسابقه، در نیمه دوم بازنده شد. این از آن کارهایی است که فقط از مرد هلندی نیمکت منچستری‌ها برمی‌آید.

آن‌جا چه می‌کنی مرد؟

یکی از عجیب‌ترین اتفاقات این هفته، حضور هانسی فلیک در استادیوم خانگی باشگاه فولام برای تماشای دیدار این تیم با برایتون بود. چرا این ماجرا عجیب است؟ چون فلیک و سرمربی برایتون یعنی دی زربی، دو گزینه جدی هدایت بارسا برای فصل آینده به شمار می‌روند. 

انگار سرمربی سابق تیم ملی آلمان راهی ورزشگاه شده بود تا نقاط ضعف و قوت جدی‌ترین رقیبش در مسیر هدایت بارسا را مورد بررسی قرار بدهد. چیزی نمانده بود این دو نفر همان‌جا دوئل کنند و برنده دوئل، رسما به عنوان سرمربی جدید بارسا معرفی شود. جالب اینکه برایتون در این بازی به سختی شکست خورد و روز تلخی را روبه‌روی فولام سپری کرد. در حقیقت پاقدم فلیک برای دی‌زربی اصلا خوب به نظر نمی‌رسید.

مهمان پی‌اس‌جی

کیلیان امباپه بیشتر از آن‌که ستاره پاریسی‌ها باشد، برای چند ماه دیگر مهمان این تیم است. پس از اعلام رسمی جدایی او از این باشگاه در پایان فصل، هم رفتار خودش عوض شده و هم رفتار باشگاه با این بازیکن تغییر کرده است. این هفته بین دو نیمه جدال حساس با موناکو، لوئیز انریکه روندی که برای چند بازی در پیش گرفته را ادامه داد و کیلیان را از زمین مسابقه بیرون کشید. این تصمیم برای ستاره فرانسوی آنقدر عجیب بود که او دیگر روی نیمکت تیم ننشست. 

امباپه لباس‌های شیکش را پوشید و روی سکوها رفت تا ادامه بازی را با اعضای خانواده تماشا کند. مسابقه‌ای که در نهایت با تساوی بدون گل تمام شد. انریکه می‌خواهد تیمش را به بازی بدون امباپه عادت بدهد و ناصر الخلیفی هم در این ماجرا از او پشتیبانی می‌کند. اوضاع برای لاک‌پشت نینجا در پارک دو پرنس اصلا اوضاع خوبی به نظر نمی‌رسد.

این هفته بین دو نیمه جدال حساس پی‌اس‌جی با موناکو، لوئیز انریکه روندی که برای چند بازی در پیش گرفته را ادامه داد و کیلیان را از زمین مسابقه بیرون کشید. این تصمیم برای ستاره فرانسوی آنقدر عجیب بود که او به جای نیمکت روی سکوها رفت تا ادامه بازی را با اعضای خانواده تماشا کند

بهترین بازیکن لیگ برتر

سال 2020 بود که اولی واتکینز در یک گفت‌وگو از رویای بازی برای آرسنال گفت و البته اعتراف کرد که این رویا خیلی دور به نظر می‌رسد. حالا دیگر اولی اصلا از رویای بازی کردن برای توپچی‌ها دور نیست. او این فصل در ترکیب والنسیا، شاهکار کرده و شاید بهترین بازیکن لیگ برتر انگلیس بوده است. 

اولی 16 گل برای استون‌ویلا زده و پشت سر ارلینگ هالند 18 گله، دومین گلزن برتر این لیگ به شمار می‌رود. این بازیکن 10 پاس گل هم به هم‌تیمی‌ها داده و با تاثیرگذاری مستقیم روی 26 گل در این فصل، خطرناک‌ترین بازیکن در لیگ انگلیس است. به کمک درخشش این ستاره، ویلا به گرفتن سهمیه لیگ قهرمانان امیدوار شده است. اصلا بعید نیست که آرسنالی‌ها همین حالا او را زیر نظر گرفته باشند.

ده‌روسی، آلونسوی بعدی است!‌

هوای رم این روزها با یک گلادیاتور قدیمی، حسابی آفتابی شده است. دنیله ده‌روسی، یک تیم بسیار جذاب برای رم ساخته و بحران‌زده‌های شروع فصل را احیا کرده است. رم پس از شکست در دربی این شهر روبه‌روی لاتزیو، مورینیو را برکنار کرد. ده‌روسی از نبرد با هلاس ورونا روی نیمکت نشست و توانست تیمش را به چهار برد متوالی در سری آ برساند. آنها روبه‌روی اینتر صدرنشین شکست خوردند اما سه بازی متوالی بعدی را هم بردند. 

در حقیقت رم با سرمربی جدیدش در هشت هفته از لیگ ایتالیا هفت بار برنده شده و حالا شانس زیادی برای سهمیه لیگ قهرمانان اروپا دارد و دیگر برای رسیدن به لیگ قهرمانان ناامید نیست. آنها در یورولیگ نیز فاینورد را حذف کرده‌اند و این روزها روی ابرها سیر می‌کنند. به نظر می‌رسد دنیله ده‌روسی، ژابی آلونسوی فوتبال ایتالیا باشد.

یکی او را بگیرد

صحبت از ژابی آلونسو شد. مردی که همچنان بدون توقف به جمع کردن امتیازها در بوندس‌لیگا ادامه می‌دهد. بایرن این هفته هم متوقف شد و دو امتیاز دیگر را از دست داد اما لورکوزن در زمین کلن، باز هم بی‌نقص نشان داد و دوباره با درخشش گریمالدو و فریمپونگ به برتری دست پیدا کرد. دو وینگ‌بک تیم آلمانی در طول این فصل، فراتر از حد انتظار ظاهر شده‌اند. حالا در فاصله 10 مسابقه به پایان این فصل بوندس‌لیگا، فاصله بایرن و لورکوزن به عدد 10 رسیده است. 

دیگر کاملا بعید به نظر می‌رسد که تیم توخل شانسی برای متوقف کردن لورکوزن در کورس قهرمانی داشته باشد. بعد از 11 قهرمانی پیاپی در فوتبال آلمان، حالا بایرن باید در سکوت به تماشای جشن قهرمانی لورکوزنی‌ها بنشیند.

هت‌تریک در کارت قرمز

بازی این هفته لاتزیو و میلان در سری آ هم بازی بسیار عجیبی بود. داور اواسط نیمه دوم لوکا پلگرینی را با کارت زرد دوم از زمین مسابقه اخراج کرد و لاتزیو 10 نفره شد. در وقت‌های اضافه اما انگار کریستین پولیشیچ تصمیم گرفته بود حسابی بازیکنان حریف را عصبانی کند. 

داور به خاطر دو برخورد نسبتا معمولی که می‌توانستند با کارت زرد جریمه شوند، آدام میوریشیچ و متئو گندوزی را نیز از لاتزیو اخراج کرد. وقتی سوت پایان مسابقه از راه رسید، لاتزیو فقط هشت بازیکن در زمین مسابقه داشت. این قضاوت داور البته موجب اعتراض‌های بسیار زیادی شد و در کمیته داوران فوتبال ایتالیا نیز دو کارت قرمز لحظه آخری داور مسابقه اشتباه تشخیص داده شد.

وینی جونیور که همیشه رابطه بدی با هواداران والنسیا داشته، در بازی با این تیم دو گل زد و مسابقه تا آخرین لحظه‌ها با تساوی دنبال می‌شد اما درست وقتی مادریدی‌ها تصمیم به ارسال توپ روی دروازه حریف گرفتند، داور سوت پایان بازی را زد. یعنی توپ روی هوا بود که سوت زده شد و بلینگام با یک ضربه سر دروازه والنسیا را باز کرد! 

افسانه تمام شد

شکست دور از انتظار خیرونا روبه‌روی مایورکا، افسانه‌های مربوط به قهرمانی این تیم در لالیگا را برای همیشه تمام کرد. البته که مایورکا هم تیم آماده‌ای به نظر می‌رسد و توانسته به فینال جام حذفی برسد اما خیرونا در چهار هفته اخیر لالیگا در سه بازی بازنده بوده و اصلا فرم خوبی ندارد. البته که رسیدن به همین جایگاه هم برای آنها استثنایی به نظر می‌رسد. 

اگر این تیم در نهایت بین چهار تیم بالای جدول باقی بماند، دست به یک شاهکار بزرگ زده است. با این حال دیگر نباید از احتمال قهرمانی آن‌ها در لالیگا صحبت 

به میان آورد.