بنزلاتان!

این یکشنبه‌شب، شب خاصی برای دنیای فوتبال بود. چراکه در این شب، دو وداع بسیار بزرگ و اشک‌بار در دو ورزشگاه اروپایی اتفاق افتاد. اول کریم بنزما آخرین گلش را برای رئال مادرید زد و رسما اعلام کرد که از این تیم جدا می‌شود. پس از آن نیز نوبت به زلاتان رسید تا در یک تصمیم از پیش اعلام‌نشده، برای همیشه با دوران بازی وداع کند. فوتبال اروپا حالا دو نفر از بهترین مهاجمان مرکزی‌اش را از دست داده است. دو ستاره بزرگ که برای سال‌ها راه دروازه‌ها را پیدا کرده‌اند و حالا در جست‌وجوی چالش‌های تازه‌ای هستند.

آریا طاری

 

کریم بنزما؛ رستگاری در   رئال

داستان کریم بنزما و رئال مادرید، داستان جالبی به نظر می‌رسد. او که در لیون فرانسه چهره شده بود، سال 2009 به یکی از خریدهای پرز برای رئال مادرید تبدیل شد. با این حال نام‌های بزرگی مثل کریستیانو و کاکا، اجازه نمی‌دادند خریدی مثل بنزما خیلی به چشم بیاید. کریم در شروع دوران بازی در رئال مادرید، روزهای بسیار سختی را پشت سر گذاشت. تطبیق پیدا کردن با زندگی در یک کشور جدید از یک سو و جا افتادن در ترکیب پرستاره رئال از سوی دیگر، همه چیز را برای او دشوار می‌کرد. این بازیکن در اولین فصل حضور در برنابئو، فقط 9 گل به ثمر رساند و خیلی‌ها را نسبت به آینده‌اش کمی بدبین کرد. حالا اما او به عنوان یکی از اسطوره‌های باشگاه با هواداران مادرید وداع کرده است. مهاجمی که همه جام‌های ممکن را با این باشگاه برده، رکوردهای زیادی را در رئال جابه‌جا کرده و رقبای زیادی را نیز در خط حمله این تیم کنار زده است. از گونزالو هیگواین تا لوکا یوویچ، هیچ بازیکنی نتوانسته کریم را از ترکیب اصلی کهکشانی‌ها جدا کند. دوران حضور بنزما در مادرید البته به دو مقطع کاملا متفاوت تقسیم می‌شود. قبل و بعد از جدایی کریستیانو رونالدو از این باشگاه. وقتی کریس رئال را ترک کرد، کریم فضای بیشتری به دست آورد و در نقش یک سوپراستار فرو رفت. قبل از آن، او هیچ‌وقت نمی‌توانست نفر اول رئال مادرید باشد اما کاری که بنزما پس از آن انجام داده، حیرت‌آور به نظر می‌رسد. او عامل اصلی آخرین قهرمانی اروپایی رئال مادرید بود و بالاخره توانست توپ طلا را هم لمس کند. با این حال در فوتبال هم مثل زندگی، هیچ چیز ابدی نیست و سرانجام لحظه جدایی کریم از مادرید هم فرا رسید. او آخرین ضلع از مثلث رویایی بی.بی.سی بود که کهکشان مادرید را ترک می‌کرد و در آخرین تجربه بازی‌اش با پیراهن رئال نیز موفق به گلزنی شد. کریم حالا به دنبال اهداف دیگری می‌رود و قرار است مثل کریستیانو، در لیگ عربستان بازی کند. مقصد بعدی او احتمالا باشگاه الاتحاد خواهد بود. هیچ‌کس اما از یاد نمی‌برد که این ستاره، چه روزهای درخشانی را در مادرید پشت سر گذاشت. او در این چند فصل اخیر، یک بازیکن استثنایی برای سفیدها بود. ستاره‌ای که هر وقت کار تیم گره می‌خورد، خودش را می‌رساند و معجزه را شروع می‌کرد.

بنزما عامل اصلی آخرین قهرمانی اروپایی رئال مادرید بود و بالاخره توانست توپ طلا را هم  لمس کند. با این حال در فوتبال هم مثل زندگی، هیچ چیز ابدی نیست و سرانجام لحظه جدایی کریم از مادرید هم فرا رسید

زلاتان؛ وداع با خداوندگار فوتبال

ساعاتی قبل از آخرین مسابقه فصل میلان، خبر خداحافظی زلاتان از این تیم اعلام شده بود اما هنوز کسی نمی‌دانست که ایبرا قرار است نه فقط از میلان، بلکه با فوتبال وداع کند. این ستاره را همیشه در اوج خونسردی دیده بودیم اما این بار چهره متفاوتی از زلاتان به تصویر کشیده شد. اشک‌های بندنیامدنی و لب‌های لرزان او روبه‌روی سکوهای سن‌سیرو، گویای تلخی وداع با فوتبال بود. برای بازیکنی که همه زندگی‌اش با فوتبال گذشته، چنین لحظه‌ای هرگز ساده به نظر نمی‌رسد. ایبرا در مراسم خداحافظی‌اش، یک سخنرانی احساسی هم برای میلانی‌ها انجام داد:«بار اولی که به میلان آمدم، شما به من شادی دادید. بار دومی که آمدم، به من عشق بخشیدید. از صمیم قلب از همه شما ممنونم. شما همیشه با آغوش باز پذیرای من بودید و کاری کردید که احساس کنم در خانه‌ام. من همیشه طرفدار میلان خواهم بود. امشب با فوتبال خداحافظی می‌کنم، نه با شما». زلاتان یک مسیر فوق‌العاده را در دنیای فوتبال پشت سر گذاشته است. کسی که در ایتالیا برای سه تیم بزرگ بازی کرده، در فرانسه با پی‌اس‌جی جام‌های زیادی به دست آورده، با مربیانی مثل گواردیولا و مورینیو کار کرده و تجربه حضور در لیگ آمریکا را هم داشته است. خیلی‌ها دلتنگ جملات عجیب و غرور اصیل این ستاره خواهند شد. بازیکنی که بدون شک بزرگ‌ترین حسرت دوران فوتبالش، نبردن لیگ قهرمانان است. با این حال به قول خودش، این زلاتان نیست که به لیگ قهرمانان احتیاج داشت. این لیگ قهرمانان بود که به زلاتان نیاز داشت! بدون شک او یکی از بهترین مهاجمان عصر خودش بود. یک ستاره قدرتی که گاهی با ضرباتش، تور دروازه را تا آستانه تکه تکه شدن پیش می‌برد. زندگی حرفه‌ای ایبرا، همیشه الگویی برای جوان‌ترها بوده است. به خاطر همین سبک زندگی بود که او توانست تا این سن و سال به حضور در سطح اول فوتبال ادامه بدهد.