آریا رهنورد

تا پایان این فصل فوتبال باشگاهی اروپا، زمان زیادی باقی نمانده است. این آخرین نفس‌های فوتبال باشگاهی اروپا در این فصل خواهد بود. در بین پنج لیگ معتبر فوتبال اروپا، سه لیگ قهرمان‌شان را شناخته‌اند. ناپولی، سیتی و بارسا، جام را تصاحب کرده‌اند و در دو لیگ دیگر، فعلا همه چیز به هفته‌های آخر کشیده شده است. جالب اینکه بوندس‌لیگا معمولا همیشه لیگی تک‌قطبی بود اما به لطف تصمیم‌های عجیب مدیران بایرن مونیخ، این لیگ حالا صاحب جذاب‌ترین رقابت قهرمانی شده است! این فصل جذاب فوتبال اروپا هم خیلی زود به انتها می‌رسد. فصل پرماجرایی که یک جام جهانی نیز از میان آن عبور کرد.

انگلیس؛ نیوکاسل اروپایی، جنگ بقای تماشایی

پرونده جنگ قهرمانی این فصل لیگ برتر، با سومین قهرمانی متوالی سیتی در لیگ بسته شد. تیم مهارنشدنی پپ گواردیولا، برای مدت زیادی در تعقیب آرسنال بود اما بالاخره به صدرنشینی طولانی‌مدت توپچی‌ها پایان داد و کت قهرمانی را به تن کرد. اتفاق مهم و عجیب دیگری که این فصل در لیگ برتر رقم خورد، رسیدن نیوکاسل به سهمیه لیگ قهرمانان اروپا بود. آنها یک سال‌ و نیم بعد از ورود مالکان جدید و بدون اینکه به سراغ سوپراستارهای دنیای فوتبال بروند، سهمیه را به دست آوردند. یک دستاورد بزرگ برای ادی هاو که همیشه نشان داده بود مربی بسیار بااستعدادی است. جنگ بر سر آخرین سهمیه اما بین یونایتد و لیورپول جریان دارد. جای این دو تیم در جدول تنها در شرایطی عوض می‌شود که یونایتد در آخرین دیدار فصل در زمین خودش روبه‌روی فولام شکست بخورد و لیورپول ساوتهمپتون را ببرد. با توجه به شانس بسیار کم تیم کلوپ، به نظر می‌رسد لیورپول هم مثل چلسی و تاتنهام به فهرست غایبان بزرگ فصل آینده لیگ قهرمانان اضافه شود. در پایین جدول نیز سقوط ساوتهمپتون قطعی شده و از بین لیدز، لستر و اورتون، دو تیم به دسته پایین‌تر خواهند رفت. اورتون 33 امتیازی باید در هفته آخر با بورنموث روبه‌رو شود. آنها با پیروزی، بقا در لیگ را قطعی می‌کنند. لیدز نیز با تاتنهام بازی می‌کند و لستر با وستهم مواجه خواهد شد. فعلا روی کاغذ، شانس ماندن اورتون در لیگ، از سایر رقبا بیشتر به نظر می‌رسد.

اسپانیا؛ درگیر با نژادپرستی

اتفاق مهمی که این روزها فوتبال اسپانیا را کاملا تحت تاثیر قرار داده، ماجرای توهین نژادپرستانه هواداران والنسیا به وینیسیوس جونیور است. جالب اینکه روسای لالیگا نیز واکنش جالبی به این مساله نداشتند و بیشتر خود وینی را متهم کرده‌اند. اتفاقی که حتی صدای رییس فدراسیون فوتبال اسپانیا را درآورده و موجب اعتراض روبیالس به تباس شده است. به صورت همزمان اما ستاره‌های زیادی در دنیای فوتبال به حمایت از وینگر رئال مادرید مشغول شده‌اند تا او در این نبرد سخت، احساس تنهایی نکند. حتی سرمربی بارسا ژاوی هرناندز هم از وینی حمایت کرده و تاکید داشته که این رویه زشت در فوتبال اسپانیا باید از یک جایی به بعد به پایان برسد. در لالیگا، قهرمانی بارسا از هفته قبل قطعی شده و رئال مادرید و اتلتیکو نیز برای تصاحب رتبه دوم رقابت بسیار نزدیکی دارند. جنگ برای آخرین سهمیه نیز بین سوسیه‌داد و ویارئال است و فعلا سوسیه‌داد شرایط بهتری دارد. جالب اینکه سویا نیز در میانه‌های جدول دیده می‌شود و امیدوار است باز هم با قهرمانی یورولیگ، سهمیه لیگ قهرمانان را به دست بیاورد و باز هم در گروهش سوم شود و به یورولیگ برگردد تا قهرمانی را جشن بگیرد! پایین جدول، سقوط الچه قطعی شده اما سایر تیم‌ها هنوز خطر را احساس می‌کنند. والنسیا با برد این هفته روبه‌روی رئال، کمی از خطر دور شد اما اسپانیول، وایادولید، ختافه و کادیز شرایط نگران‌کننده‌ای دارند. هنوز سه هفته به پایان رقابت‌های لالیگا در این فصل باقی مانده است.

 

آلمان؛ از سرطان تا گل قهرمانی

شکست تلخ این هفته بایرن مونیخ روبه‌روی لایپزیش، آخرین ضربه بزرگ توماس توخل به تیمش بود. مردی که جایگزین سرمربی صدرنشین لیگ آلمان و همیشه برنده این فصل لیگ قهرمانان شد اما از جام حذفی کنار رفت، در لیگ قهرمانان به زنگ تفریح سیتی تبدیل شد و حالا با یک شکست بدموقع در لیگ، صدر جدول را به دورتموند تعارف کرده است. دورتموند این هفته نبرد دشواری با آگسبورگ داشت اما با درخشش سباستین هالر، آن مسابقه را به سود خودش تمام کرد. هالر در شروع این فصل، درگیر سرطان شد و برای مدتی به شیمی درمانی پرداخت. همین بازیکن اما حالا، زننده یکی از مهم‌ترین گل‌های فصل فوتبال اروپا بوده است. او از اراده‌ای آهنین برخوردار است. به هر حال در آخرین هفته بوندس‌لیگا، دورتموند در خانه با ماینتس روبه‌رو می‌شود و اگر این بازی را ببرد،

بعد از یک دهه قهرمان بوندس‌لیگا خواهد شد. بایرن نیز باید در زمین کلن مسابقه بدهد. فعلا شانس قهرمانی دورتموند بیشتر است اما زردها سابقه‌ای طولانی در لغزش‌های دقیقه نودی داشته‌اند. در بوندس‌لیگا، صعود لایپزیش به لیگ قهرمانان نیز قطعی شده است اما از بین یونیون برلین و فرایبورگ 59 امتیازی، یک تیم دیگر سهمیه لیگ قهرمانان را خواهد گرفت. یونیون برلین این هفته میزبان وردربرمن است و فرایبورگ باید در زمین آینتراخت به میدان برود. در پایین جدول نیز رقابت جذابی جریان دارد. هرتا زودتر از همه بوندس‌لیگا را ترک کرده و به سطح پایین‌تر برگشته است. شالکه با 31 و بوخوم و اشتوتگارت با 32 امتیاز اما شرایط بسیار ترسناکی دارند. شالکه این هفته بازی سختی با لایپیزش دارد. بوخوم با سردار آزمون و هم‌تیمی‌هایش در لورکوزن روبه‌رو می‌شود و اشتوتگارت نیز با هوفنهایم مسابقه می‌دهد. در نهایت دو تیم از این سه تیم به همراه هرتا به بوندس لیگا 2 خواهند رفت.

ایتالیا؛ الاکلنگ یوونتوس!

ماجرای حکم انضباطی علیه یوونتوس در این فصل از سری آ هم واقعا عجیب شده است. اول 15 امتیاز از این تیم کسر شد و یووه به میانه‌های جدول رفت، سپس این رای بخشیده شد و یووه به رده دوم برگشت اما در نهایت اعلام شد که 10 امتیاز از این تیم کسر می‌شود و یووه باید دوباره سقوط را در جدول تجربه کند! در سری آ، قهرمانی ناپولی خیلی زود قطعی شد. جریمه دوباره یووه هم احتمالا کاری خواهد کرد که لاتزیو، اینتر و میلان سهمیه فصل آینده لیگ قهرمانان را به دست بیاورند. آتالانتا و رم نیز هنوز شانس رسیدن به سهمیه را دارند اما در فرم خوبی نیستند و بعید به نظر می‌رسد که بتوانند دست به این کار بزنند. رم البته در صورت قهرمانی در یورولیگ، مستقیما سهمیه لیگ قهرمانان را کسب می‌کند. پس بعید نیست که پنج تیم ایتالیایی در فصل بعدی لیگ قهرمانان حاضر باشند. در پایین جدول سری آ، سمپدوریا به سری بی سقوط کرده و کرمونزه نیز دیگر شانسی برای ماندن در سری آ نخواهد داشت. از بین هلاس ورونا، اسپتزیا و لچه نیز یک تیم این دو تیم را به مقصد لیگ‌های پایین‌تر همراهی خواهد کرد. حالا دو هفته به پایان رقابت‌های این فصل فوتبال باشگاهی در ایتالیا باقی مانده است.

فرانسه؛ یک امتیاز تا جام

وقتی پاریس ستاره‌های بزرگ را در پنجره نقل و انتقالات جذب می‌کرد، به نظر می‌رسید این تیم خیلی راحت قهرمان لیگ فرانسه شود. آنها در مقطعی از فصل نیز با اختلاف صدرنشین بودند اما این برتری محسوس را از دست دادند. با این حال پی‌اس‌جی این چند هفته خوب نتیجه گرفته و حالا اگر در دو دیدار پایانی‌اش فقط یک امتیاز به دست بیاورد، قهرمان لیگ خواهد شد. این اتفاق به هر قیمتی برای آنها رخ خواهد داد. هرچند که بعید به نظر می‌رسد این جام نیز بقای گالتیه در باشگاه را تضمین کند. در پایان این فصل احتمالا گالتیه و مسی، جداشده‌های بزرگ تیم پاریسی هستند. لانس، مارسی و موناکو نیز به احتمال بسیار زیاد تیم‌های دوم تا چهارم جدول خواهند بود. در پایین جدول، آنژه از مدت‌ها قبل سقوط کرده و تنها 15 امتیاز در جدول دارد. آژاکسیو و تروا نیز از همین حالا باید خودشان را برای حضور در دسته پایین‌تر فوتبال فرانسه آماده کنند. در فرانسه هم مثل آلمان، تیم قهرمان هنوز معرفی نشده اما به نظر می‌رسد پی‌اس‌جی هیچ مشکلی برای تصاحب جام قهرمانی ندارد.