ظاهرا عدد هفت قرار است در این فصل عدد مهمی برای ساکنان شهر منچستر باشد. یک کابوس بزرگ برای طرف قرمز و یک رویای جذاب برای سمت آبی شهر. در هفت گل سیتی به لایپزیش در لیگ قهرمانان اروپا اما یک عدد دیگر هم نهفته بود. پنج گل ارلینگ هالند در این مسابقه، رکوردهای زیادی را برای این فوتبالیست جابه‌جا کرد. حالا همه از ارلینگ حرف می‌زنند. او دیگر نه یک ماشین گلزنی، که یک تانک گلزنی است. کسی که در لیگ قهرمانان حتی با چشم‌های بسته هم دروازه رقبا را باز می‌کند.

آریا طاری

 

سبقت تاریخی از وازا

پنج گل ارلینگ هالند در یک شب از لیگ قهرمانان، او را صاحب 31 گل در این تورنمنت کرده است. ارلینگ جوان‌ترین بازیکن تاریخ لیگ قهرمانان است که در این تورنمنت حداقل 30 گل می‌زند. این دستاورد در 22 سالگی، حیرت‌آور به نظر می‌رسد.

برای پی بردن به عظمت این آمار، کافی است بدانید بازیکنی مثل وین رونی که سال‌ها در ترکیب فیکس یونایتد درخشیده و حتی با این تیم لیگ قهرمانان را برده، فقط 30 گل در این تورنمنت دارد! یعنی هالند همین حالا تعداد گل‌هایش در لیگ قهرمانان را از تعداد همه گل‌های زندگی وین رونی در این تورنمنت عبور داده است. یک رکورد اعجاب‌آور برای بازیکنی که فقط «25 بار» در این جام به زمین مسابقه رفته است.

دوش به دوش لئو مسی

قبل از ارلینگ، فقط دو بازیکن توانسته بودند در یک مسابقه از لیگ قهرمانان پنج گل بزنند و فقط یک بازیکن توانسته بود این کار را در مرحله حذفی لیگ قهرمانان انجام بدهد. آن‌ دو بازیکن لوئیز آدریانو و لئو مسی بودند و آن یک بازیکن هم مشخصا لئو مسی بود. با این حال کاری که ارلینگ انجام داده حتی از کار مسی بزرگ‌تر به نظر می‌رسد. چراکه لئو این کار را در 84 دقیقه انجام داد و هالند برای زدن این پنج گل، فقط 57 دقیقه زمان نیاز داشت. بین دو نمایش شاهکار و تاریخی ستاره نروژی و اسطوره آرژانتینی، دو شباهت دیگر هم وجود دارد. هر دوی آنها این کار را روبه‌روی تیم‌های آلمانی انجام داده‌اند. مسی مقابل لورکوزن و هالند برابر لایپزیش. شباهت مهم دیگر هم این است که هر دو موفق شده‌اند این کار را زیر نظر پپ گواردیولا انجام بدهند. به هر حال بخشی از اعتبار این ماجرا و تربیت چنین مهاجمانی را باید به مرد اسپانیایی ربط داد.

ناراضی از تعویض!

یک بار وقتی هالند در دورتموند بازی می‌کرد، بعد از زدن چهار گل به یک خبرنگار گفته بود که از کیفیت کارش راضی نیست. چراکه انتظار داشته پنج گل بزند! جالب اینکه او در دقیقه شصت و سوم دیدار با حریف آلمانی تعویض شد و دوست داشت در زمین مسابقه بماند. او پس از بازی به خبرنگارها گفت که در لحظات تعویض، از پپ خواسته بود تا در زمین بماند و دبل هت‌تریک کند. هالند به هیچ قیمتی و در هیچ شرایطی از گل زدن خسته نمی‌شود. با این حال پپ باید به مسائل دیگری هم توجه می‌کرد. سیتی در کورس قهرمانی لیگ برتر رقابت سختی با آرسنال دارد و در لیگ قهرمانان و بازی‌های دشوار بعدی نیز نیاز مبرمی را به هالند احساس می‌کند. پس طبیعی است که پپ، ستاره‌ای مثل هالند را برای دیدارهای دشوار بعدی نگه دارد.

بهترین گلزن سیتی در یک فصل

در ماه مارس به سر می‌بریم و هنوز چند ماه به پایان این فصل فوتبال اروپا باقی مانده اما هالند یک رکورد تاریخی را در باشگاه سیتی جابه‌جا کرده است. او حالا بهترین گلزن تاریخ باشگاه در یک فصل به شمار می‌رود. ارلینگ مقابل لایپزیش سی و نهمین گل فصلش را هم برای سیتی زد. قبل از او، این رکورد برای نزدیک به یک قرن در اختیار تامی جانسون بود. بازیکنی که در یک فصل 38 بار توانسته بود دروازه رقبای سیتی را باز کند. جالب اینکه سرخیو آگرو نیز در بهترین فصلش با لباس سیتی، تنها موفق به زدن 33 گل شده بود.

 

قهرمان اروپا، زودتر از کیلیان؟

خیلی‌ها معتقدند که رقابت جدید دنیای فوتبال بین امباپه و هالند جریان دارد. امباپه دستاورد بزرگی مثل بردن جام جهانی داشته اما این یک رقابت نابرابر است. چراکه هالند برای نروژ بازی می‌کند. در لیگ قهرمانان اما کیلیان هنوز نتوانسته رنگ قهرمانی را ببیند. اگر هالند بتواند این کار را زودتر از رقیب فرانسوی‌اش انجام بدهد، در این مقایسه دست بالاتر را خواهد داشت. پپ یک بار به کمک جادوی گلزنی مسی، قهرمان اروپا شد و حالا در این رویا به سر می‌برد که این کار را با هالند نیز تکرار کند. هالند اگر به همین فرم رویایی ادامه بدهد و بتواند قهرمانی اروپا را برای سیتی به دست بیاورد، حتی شانس زیادی برای بردن توپ طلا هم خواهد داشت. اگر او زودتر از کیلیان توپ طلا بگیرد، آن‌وقت باید جور دیگری به این مقایسه نگاه کرد.