ملاقات با عشق سابق!

فولاد و استقلال؛ این چند سال جواد نکونام همیشه در طرف فولادی این ماجرا ایستاده بود. مردی که تیم فکری را شکست داد و آتش جنجال را به جان این تیم انداخت و روبه‌روی تیم فرهاد شکست خورد و قهرمانی این تیم را در لیگ مسجل کرد. حالا اما او به طرف دیگر این جدال اضافه شده است. این اولین تجربه حضور نکو روبه‌روی فولاد پس از جدایی بحث‌برانگیز او از این باشگاه است. اتفاقی که روی همه ماجراهای این بازی، سایه خواهد انداخت.

آریا طاری

یک داستان پرفراز و نشیب

فولاد اولین تیمی نبود که نکو در آن مربیگری کرد. حتی اولین باشگاهی نبود که در لیگ برتر به این مربی فرصت داد اما بخش بسیار مهمی از کاراکتر امروز جواد به عنوان یک مربی، در این تیم شکل گرفت. او در دو مقطع، هدایت تیم جنوبی را بر عهده داشت. آنها در کنار هم، قهرمان سوپرجام فوتبال ایران شدند، برای اولین بار در تاریخ فولاد جام حذفی را بردند، در لیگ قهرمانان آسیا نیز عملکرد خوبی داشتند اما رابطه تخریب‌شده این مربی با مدیران باشگاه، شیوه تلخی برای جدایی او رقم زد. شیوه‌ای که بدون شک روی محبوبیت این چهره در بین هواداران تیم نیز تاثیر منفی زیادی داشت. فولاد پس از این جدایی، دیگر آن تیم سابق نشد و نتایج خوبی هم به دست نیاورد. نکو اما حالا به عنوان سرمربی تیم صدرنشین این فصل لیگ برتر، روبه‌روی فولادی‌ها قرار خواهد گرفت. بازگشت به فولاد‌آره‌نا پس از مدت‌ها، بدون شک تجربه‌ای احساسی را برای او رقم خواهد زد.

آن‌چه برای قهرمانی لازم است

استقلال این هفته در حالی در اهواز مسابقه می‌دهد که در یک ماه گذشته، هیچ بردی در بازی‌های خارج از خانه به دست نیاورده است. بازی قبلی خارج از خانه این تیم، روبه‌روی ذوب با تساوی به پایان رسید. تیم نکو قبل از آن هم دو امتیاز را در زمین شمس‌آذر قزوین از دست داده بود. آخرین برد خارج از خانه آبی‌ها اواسط مهرماه در زمین مس رفسنجان رقم خورد. پیش از آن هم آنها خارج از آزادی مقابل سپاهان شکست خورده بودند. در حقیقت استقلال در این فصل فقط دو بار بیرون از خانه برنده شده و آنها برای قهرمانی لیگ، حتما باید این آمار را بهبود ببخشند. این تیم در خانه آنقدر خوب نتیجه گرفته که حتی با یک لغزش کوچک هم صدر را از دست نمی‌دهد اما هواداران این تیم در انتظار نمایش‌های بهتری در بازی‌های بیرون از خانه به سر می‌بردند.

 

ایگناسیو، زیر تیغ

سرمربی اسپانیایی فولاد، شروع نسبتا خوبی در این تیم داشت اما نتوانست این روند را در هفته‌های بعدی نیز حفظ کند. آنها بعد از دو برد متوالی، در دو بازی بعدی بازنده شدند و پس از شکست دادن آلومینیوم در یک نبرد بسیار جنجالی، هفته گذشته به تراکتور باختند. فولاد که زمانی مدعی قهرمانی لیگ برتر بود، حالا فقط یک پله با منطقه سقوط از جدول رده‌بندی فاصله دارد و این نتیجه‌ای نیست که برای هواداران این تیم پذیرفتنی باشد. اگر آنها این هفته هم در خانه به نتیجه دلخواه‌شان نرسند، بعید است این سرمربی شانس زیادی برای ماندن در باشگاه داشته باشد. به لحاظ فرم بازی نیز او نتوانسته تاثیر قابل توجهی روی فولاد بگذارد. بالا بودن میانگین سنی تیم هم مساله دیگری است که شاید در نهایت به ضرر تیم اهوازی تمام شود.

فولاد اولین تیمی نبود که نکو در آن مربیگری کرد. حتی اولین باشگاهی نبود که در لیگ برتر به این مربی فرصت داد اما بخش بسیار مهمی از کاراکتر امروز جواد به عنوان یک مربی، در این تیم شکل گرفت. حالا این اولین تجربه حضور نکو روبه‌روی فولاد پس از جدایی بحث‌برانگیز او از این باشگاه است

بدون برد، پس از فینال

آخرین موفقیت بزرگ فولاد در فوتبال ایران، شکست دادن استقلال در فینال جام حذفی بود. بردی که در ضربات پنالتی روبه‌روی آبی‌های پایتخت به دست آمد و به اولین جام دوران مربیگری نکو نیز تبدیل شد. پس از آن، فولاد دیگر موفق به شکست دادن آبی‌های پایتخت نشده است. در لیگ بیست و یکم، استقلال فرهاد مجیدی رفت و برگشت فولاد را برد و 6 امتیاز کامل را از این حریف گرفت. فصل گذشته بازی رفت دو تیم در تهران، با تساوی یک-یک تمام شد اما در مسابقه برگشت در اهواز، این استقلال بود که حریفش را با دو گل شکست داد. در حقیقت استقلال در هر دو سفر اخیرش به اهواز برای بازی با فولاد برنده بوده و حالا قصد دارد این روند خوب را برای خودش تکرار کند.

در خطر محرومیت

فقط یک بازیکن از استقلال، در خطر از دست دادن دربی قرار دارد و آن بازیکن، امید حامدی‌فر است. فوتبالیست جوانی که این روزها به ترکیب ثابت تیم نکو اضافه شده و برای این تیم به میدان می‌رود. پس از جدایی روزبه چشمی از خط میانی و رفتن او به قلب دفاع، امید به عنوان یک هافبک میانی مستحکم به کار استقلال آمده است. حالا باید دید که آیا نکو در چنین مسابقه‌ای او را به زمین می‌‎فرستد یا نه. البته که در اهمیت دربی هیچ شکی وجود ندارد اما این بازی هم برای استقلال بسیار مهم به نظر می‌رسد. به احتمال زیاد آنها با همه توان روبه‌روی فولاد قرار می‌گیرند تا با دست پرتری به استقبال شهرآورد بروند.