به این‌ها، سخت می‌بازد!

یکی از دو گل سه امتیازی جواد نکونام در لیگ برتر دوازدهم، وارد دروازه تراکتور شد. حالا ۱۱ سال از آن روزها گذشته و برای آن‌که بدانید در این دوران چقدر همه چیز عوض شده، کافی است به این حقیقت توجه کنید که نکونام تا امروز ۹ بار به عنوان سرمربی نساجی یا فولاد روبه‌روی تراکتور قرار گرفته و حالا در دهمین بازی‌اش به عنوان سرمربی، با یک تیم جدید به مصاف این حریف می‌رود. بازی امروز برای این مربی، مسابقه فوق‌العاده مهمی خواهد بود. او در ۹ برخورد با تراکتور، دو بار شکست خورده و سه بار هم برنده بوده است.

آریا رهنورد

 

بازی   اول؛  تساوی در   ورزشگاه   خالی

اولین برخورد نکونام با تراکتور به عنوان یک سرمربی، کمی بعد از صعود نساجی به رقابت‌های لیگ برتر رقم خورد. در دومین هفته لیگ برتر هجدهم، تراکتور میزبان نساجی بود و نکو برای اولین بار در یک بازی خارج از خانه لیگ برتری، تیمش را هدایت می‌کرد. به دلیل تخلف فصل گذشته هواداران تراکتور، این بازی در ورزشگاه خالی برگزار می‌شد. قرمزهای تبریز با گل آنتونی استوکس، نیمه اول بازی را از حریف بردند اما در نیمه دوم مهدی نظری بازی را به تساوی کشاند تا جواد نکونام از این مسابقه حساس و سخت، یک امتیاز به دست بیاورد. این اولین امتیاز خارج از خانه دوران مربیگری جواد در رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران به شمار می‌رفت.

بازی   دوم؛   سکوت   برابر   ساکت

پس از ترک نساجی، نکو تا لیگ نوزدهم مربیگری نکرد و سپس به عنوان مرد اول نیمکت فولاد انتخاب شد. اولین برخورد این مربی با تراکتور، در هفته پانزدهم لیگ و باز هم در ورزشگاه یادگار رقم خورد. هشت هزار تماشاگر هم برای دیدن بازی از نزدیک آمده بودند. این بازی تا 15 دقیقه پایانی هیچ گلی نداشت اما رضا اسدی تنها گل مسابقه را برای قرمزهای تبریز زد تا جواد نکونام در دومین برخورد دوران مربیگری با تراکتور، هیچ امتیازی دشت نکند.

تیم فوتبال استقلال در حالی امروز به مصاف تراکتور می‌رود که این دهمین تقابل جواد نکونام به عنوان سرمربی با تیم تبریزی است. آخرین برخورد نکو با تراکتور تا امروز، با شکست این مربی همراه شده و جواد در بازی امروز، انگیزه‌ای بزرگ برای انتقام گرفتن خواهد داشت 

بازی   سوم؛   بالاخره   برنده   شد

جواد بالاخره انتقامش را از تراکتور گرفت. در آخرین هفته از لیگ نوزدهم، فولاد میزبان تراکتور بود و این بار اوضاع بر وفق مراد تیم اهوازی پیش رفت. تیم نکو با گل زودهنگام عارف آقاسی روی پاس وحید حیدریه، همه امتیازهای این بازی را در اهواز نگه داشت و کاری کرد که تراکتور بدون امتیاز به خانه برگردد. این آخرین تجربه لیگ برتری مربیگری ساکت الهامی در باشگاه تراکتور نیز به شمار می‌رفت.

تساوی   پشت   تساوی 

سه بازی بعدی نکو روبه‌روی تراکتور، با نتیجه تساوی به پایان رسید. در حقیقت برای مدت زیادی روبه‌رو شدن با این تیم تبریزی، او و طرف مقابل را به یک امتیاز می‌رساند. در بازی رفت لیگ بیستم، هیچ گلی بین این دو تیم رد و بدل نشد. فولاد با نکو و تراکتور با علیمنصور، در ورزشگاهی که به خاطر کرونا خالی از جمعیت بود، روبه‌روی هم قرار گرفتند و امتیازها را تقسیم کردند. در بازی برگشت دو تیم که در اهواز برگزار می‌شد و باز هم تماشاگر نداشت، ساسان انصاری تنها سه دقیقه بعد از شروع بازی گل زد اما در همان نیمه اول ابوالفضل رزاق‌پور توانست بازی را به تساوی بکشاند تا امتیازها بین نکونام و رسول خطیبی تقسیم شود. سومین تساوی متوالی نکو با تراکتور نیز، در هفته هفتم لیگ بیست و یکم شکل گرفت. جایی که باز هم تماشاگرها اجازه حضور روی سکوی ورزشگاه را نداشتند. جالب اینکه درست مثل دیدارهای قبلی، این بار سرمربی قرمزهای تبریز عوض شده بود و سولدو کروات هدایت تراکتور را بر عهده داشت. در جریان سومین تساوی متوالی نکو با تراکتور، هیچ تیمی موفق به باز کردن دروازه حریف نشد.

برنده،   از   یادگار   تا    فولاد‌ آره‌نا

جواد نکونام در دو بازی بعدی‌اش روبه‌روی تراکتور به عنوان مربی،  برنده بود. او در مسابقه برگشت لیگ بیست و یکم، تراکتور را در یادگار امام شکست داد. آن روزها ساغلام به عنوان سرمربی روی نیمکت تبریزی‌ها دیده می‌شد. فولاد بازی را خیلی بهتر شروع کرد و توانست توسط بوحمدان و شاه‌عباسی به دو گل در همان نیمه اول دست پیدا کند. 

گل دیرهنگام سلامی نیز برای بازگشت تیم میزبان به بازی کافی نبود و تراکتور، سرانجام بعد از چند مسابقه برای بار دوم روبه‌روی نکو بازنده شد. بازی رفت لیگ بیست و دوم بین فولاد و تراکتور، جذاب‌ترین برخورد بین این مربی و این تیم بود. این بار او با تیم قربان بردی‌اف مسابقه می‌داد. فولاد در این بازی خانگی تا دقیقه 18 با دو گل علیاری و کولیبالی دو بر صفر جلو افتاد اما تراکتور بازی را با گل‌های محمدی و آقاجانپور مساوی کرد. در وقت‌های تلف‌شده اما اشکان دژاگه تیر خلاص را به تراکتوری‌ها زد.

بازی  نهم؛   این   بار  شکست

آخرین برخورد نکو با تراکتور تا امروز، با شکست این مربی همراه شده است. فولاد تحت هدایت او در بازی برگشت لیگ بیست و دوم، با یک گل به تراکتور باخت. در نتیجه جواد در بازی امروز، انگیزه‌ای بزرگ برای انتقام گرفتن خواهد داشت.