سرزمین شگفتی‌ها!

روزی نیست که فوتبال ایران، یک خبر و یک ماجرای عجیب در دل خودش نداشته باشد. در روزهای گذشته هم داستان‌های زیادی در این فوتبال مطرح شده‌اند. از انصراف قهرمان لیگ فوتسال زنان از تیم‌داری تا ماجراهای عجیب میزبانی باشگاه پیکان از پرسپولیس، ادامه شایعه‌ها در مورد بازی سپاهان و الاتحاد و البته بازیکنان بسیار ارزانقیمت باشگاه استقلال. با خواندن این خبرها، به کشف‌هایی تکراری درباره فوتبال ایران می‌رسید.

آریا رهنورد

بازی  تهرانی‌ها   در   قزوین!‌

حتما به خاطر دارید که اواخر فصل گذشته، چه جنجال بزرگی در مورد میزبانی پیکان از پرسپولیس شکل گرفت. پیکان مجوزهای لازم را برای این میزبانی در شهر قدس دریافت نکرد و در نهایت بازی به ورزشگاه آزادی رفت. نبردی جنجالی که در نهایت به سود قرمزها تمام شد. حالا پرسپولیس و پیکان دوباره در چنین شرایطی هستند و بازی باز هم در شهرقدس برگزار نمی‌شود. از اراک تا چند شهر دیگر، همگی برای میزبانی این بازی معرفی شده‌اند و سرانجام شهر قزوین که خودش یک نماینده در این فصل از لیگ برتر دارد، قرار است از این بازی میزبانی کند. سوال بزرگ و کلیدی اینجاست که چطور تیمی مثل پیکان صاحب یک سهمیه در لیگ برتر است اما استادیوم مناسب برای میزبانی از یک تیم پرطرفدار را ندارد؟ اصلا چرا چنین تیمی باید بخشی از رقابت‌های لیگ برتر ایران باشد؟ فایده حضور تیمی که حتی یک نفر هم طرفدارش نیست، در لیگ برتر ایران دقیقا چیست؟ به هر حال این بازی دوباره جنجالی شده و مدام اخبار تازه و عجیبی در مورد آن به گوش می‌رسد.

لغو،  تعویق   و   دوباره  لغو!‌

داستان بازی سپاهان و الاتحاد هم به نقاط عجیب و غریبی رسیده است. چند روز قبل برخی رسانه‌ها به صورت رسمی اعلام کردند که این بازی دوباره در ایران تکرار خواهد شد. با این حال وبسایت ای.اف.سی هیچ چیز در این مورد نگفت و فقط وضعیت برگزاری بازی را از حالت لغوشده به حال به تعویق افتاده تغییر داد. خود این هم نشانه مثبتی به نظر می‌رسید اما یک روز دوباره این وبسایت تصمیم گرفت بازی را به حالت لغو شده دربیاورد. به نظر می‌رسد مسئولان این وبسایت هم بازی‌شان گرفته و در حال شوخی با این  دو تیم هستند!

 به هر حال هم عربستانی‌ها و هم ایرانی‌ها از تکرار این بازی استقبال می‌کنند اما این تصمیمی نیست که بیرون از ای.اف.سی گرفته شود. در حقیقت کنفدراسیون فوتبال آسیا بر اساس گزارش ناظر در این خصوص تصمیم می‌گیرد و این تصمیم ممکن است هر چیزی باشد. یک نکته مهم در این مورد، این است که لیگ قهرمانان تقویم بسیار فشرده‌ای دارد و اساسا تکرار یک بازی برای ای.اف.سی کمی چالش‌برانگیز خواهد بود. به هر حال اگر الاتحادی‌ها دوباره به ایران سفر کنند، این بار کریم بنزما را نیز با خودشان به ایران خواهند آورد!

بازیکن   صد   میلیونی   استقلال

قراردادهای استقلال در این فصل، حسابی خبرساز شده‌اند. بعد از امضای قرارداد 160 میلیونی با سعید مهری که هنوز هم اصلاح نشده، باشگاه با امید حامدی‌فر نیز قرارداد 100 میلیونی امضا کرده است. بازیکن جوانی که از فصل گذشته به عضویت استقلال درآمد و این فصل با وجود اعلام جدایی، دوباره به این تیم برگشت. حالا قرارداد این دو هافبک در استقلال روی هم 260 میلیون تومان است. حتی 10 سال قبل هم فوتبالیست‌ها درآمدی بیشتر از این داشتند. این اتفاق در حالی رخ داده که استقلال هنوز نتوانسته قرارداد بلانکو را نیز به لحاظ قانونی ثبت کند. 

برای این کار گفته می‌شود هر بازیکن استقلال باید 10 درصد از قراردادش را بدهد.  به هر حال میزان تردیدها در این مورد هر روز بیشتر می‌شوند. طبیعتا قرار است رقم قرارداد مهری و حامدی‌فر روی همین عدد باقی بماند. شاید میزان دریافتی این دو نفر تا همین جا نیز به مراتب بیشتر از این رقم باشد. با این حال پروسه اصلاح قراردادها نیز ساده نخواهد بود. علی خطیر اصرار زیادی به نگه داشتن تیمش زیر سقف قرارداد دارد. 

تا همین‌ نقطه از این فصل، سپاهان و پرسپولیس هر دو با کسر امتیاز روبه‌رو شده‌اند اما خطری استقلال را تهدید نکرده است. با این حال شرایط فعلی باشگاه در زمینه رعایت این قانون، کمی نگران‌کننده به نظر می‌رسد.

قهرمانی  که   منحل   شد

خبرها را با پیکان شروع کردیم و حالا باید با پیکان تمام کنیم. اتفاق عجیب این باشگاه، منحل شدن تیم فوتسال زنان پیکان است. تیمی که در دو سال گذشته قهرمان فوتسال ایران شده، حالا دیگر نمی‌خواهد در رده زنان تیم‌داری کند. در روزهای گذشته گفته می‌شد که پیکان به صورت رسمی اعلام کناره‌گیری نکرده اما حالا این ماجرا کاملا رسمی شده و به همین سادگی این تیم مهم، به مرحله انحلال رسیده است. 

آنها مشکلات مالی، نبود اسپانسر و پخش نشدن بازی‌ها در تلویزیون را دلیل این تصمیم دانسته‌اند. عجیب است که درست وقتی فوتبال و فوتسال زنان در دنیا در حال اوج گرفتن است، چنین اتفاق تلخ و دردناکی برای یک باشگاه موفق در فوتسال زنان ایران رخ می‌هد.