این‌طرف خط، آن‌طرف خط!

هفته هفتم، اولین هفته لیگ برتر بود که هیچ مسابقه‌ای در آن با تساوی به پایان نرسید. چهار تیم میزبان در این هفته برنده بودند و چهار تیم مهمان نیز موفق شدند رقبا را شکست بدهند. از هشت بازی این هفته لیگ برتر، پنج بازی با نتیجه یک بر صفر تمام شد. این آمار نشان می‌دهد تعطیلات مداوم، چه تاثیر بدی روی کیفیت بازی‌ها گذاشته است. علاوه بر این، ابهام‌های بزرگ داوری نیز این هفته لیگ برتر را کاملا تحت تاثیر قرار دادند. ابهام‌هایی که باز هم ثابت کردند جای وی‌ای‌آر چقدر در فوتبال باشگاهی ایران خالی است.

آریا رهنورد

توپ و تور، گل یا خطای دید؟

صحنه‌ای که از این هفته لیگ برتر بارها و بارها تکرار شده، صحنه‌ای در مسابقه بین شمس‌آذر و ذوب‌آهن است؛ وقتی که ذوب از حریف پیش افتاده بود و تیم میزبان یک موقعیت خطرناک روی دروازه این تیم به وجود آورد. در نگاه اول این‌طور به نظر می‌رسید که توپ کاملا به تور دروازه برخورد کرده و تیم داوری مرتکب یک اشتباه بزرگ شده اما تصاویر بعدی، احتمال‌های دیگری را نیز زنده می‌کردند. چند روز از آن لحظه خاص سپری شده اما هنوز در مورد این اتفاق نظرهای کاملا دوگانه‌ای وجود دارد. بعضی‌ها معتقدند این توپ قطعا به گل تبدیل شده و برخی دیگر باور دارند که این صحنه خطای دید بوده و با توجه به کشیدن تور از سوی دروازه‌بان، چنین صحنه‌ای شکل گرفته است. از آن‌جایی که دوربینی هم روی خط وجود ندارد و در فوتبال ایران خبری از تکنولوژی خط دروازه نیست، نمی‌توان تصمیم قاطعانه‌ای در مورد این صحنه گرفت. ظاهرا این ابهام، باید برای همیشه بخشی از خاطره‌های به جا مانده از لیگ بیست و سوم باشد.

تحول به سبک پاکو خمز

تراکتور که فصل را با سه شکست متوالی روبه‌روی سپاهان، پرسپولیس و شارجه شروع کرده بود، حالا در چهار مسابقه متوالی چهار برد به دست آورده و یکی از تیم‌های مدعی جدول لیگ به شمار می‌رود. این تیم در این چهار مسابقه حتی یک گل هم دریافت نکرده تا پورحمیدی دوباره تبدیل به همان دروازه‌بانی شود که قبلا در اراک دیده بودیم. این تحول بزرگ در تیم تبریزی، به کمک پاکو خمز اتفاق افتاده اما حقیقت آن است که این تیم دیگر نمی‌تواند سهمیه از دست رفته لیگ قهرمانان را پس بگیرد. شاید اگر تراکتور زمان بیشتری تا اولین مسابقه آسیایی‌اش داشت، حتما اتفاق‌های بهتری برای این تیم رخ می‌داد. با این حال آنها هنوز لیگ برتر را دارند و این هفته هم با زدن چهار گل به آلومینیوم، ثابت کرده‌اند که در این لیگ حرف‌های زیادی برای گفتن خواهند داشت.

تیم عجیب آقای پورموسوی

این هفته از لیگ، یک استعفا هم داشت که پذیرفته نشد. سیروس پورموسوی بعد از پنجمین شکست متوالی، تصمیم به ترک باشگاه گرفت اما مدیران استقلال خوزستان با این تصمیم موافق نبودند. استقلال خوزستان اصلا تیم بدی نیست و به هیچ وجه بد بازی نمی‌کند اما به شکل عجیبی طلسم شده است. آنها نیمه‌های اول را با تساوی تمام می‌کنند، به اندازه بردن مسابقه موقعیت به وجود می‌آورند و در نهایت با یک گل بازنده می‌شوند. این تیم در نبرد این هفته‌اش روبه‌روی پیکان، یک ضربه پنالتی را از دست داد. جالب اینکه پورموسوی در پایان بازی، دو قول داد؛ اینکه قطعا به تیم برنمی‌گردد و این تیم قطعا در لیگ برتر می‌ماند. قول اول که زیر پا گذاشته شد، باید دید سرنوشت قول دوم چه خواهد بود.

پرس کن تا خوشبخت شوی

فولاد بالاخره از کابوس هفته‌های اول رها شد و اولین پیروزی‌اش در رقابت‌های لیگ برتر را جشن گرفت. نکته جالب توجه در مورد فولاد، سبک بازی این تیم زیر نظر مربی خارجی جدید بود. آنها خیلی خوب پرس می‌کردند و با فشار آوردن به بازیکنان حریف، به دنبال گرفتن توپ از آنها بودند. این راهکار سرانجام نتیجه داد و محمد علینژاد با یک توپ‌گیری بسیار خوب، توانست تیمش را صاحب یک ضربه پنالتی کند. ساسان انصاری هم به خوبی از این پنالتی استفاده کرد تا فولاد بعد از روبه‌رو شدن با چهار شکست در چهار بازی اولش در لیگ برتر، بالاخره یک برد را جشن بگیرد و از منطقه سقوط جدول رده‌بندی لیگ رها شود.

شکست با فوتبال مالکانه

مس رفسنجان در این فصل اصلا نتایج خوبی به دست نیاورده است. تیم ساکت الهامی این هفته نیز روبه‌روی استقلال شکست خورد و باز هم نتوانست به نتیجه دلخواهش برسد. جالب اینجاست که تیم ساکت درست به اندازه پرسپولیس، فوتبال مالکانه را در لیگ ارائه می‌دهد اما همین تیم، یک مثال خوب برای پی بردن به این حقیقت است که فوتبال مالکانه قرار نیست در هر شرایطی به نتیجه گرفتن منجر شود. مس در حالی روبه‌روی استقلال شکست خورد که 58 درصد مالکیت توپ را در اختیار داشت. بازیکنان این تیم هم پاس‌های زیادی به هم دادند اما حقیقت آن است که تا وقتی این پاس‌ها به خلق موقعیت منجر نشوند، سودی برای تیم ارائه‌کننده این سبک بازی نخواهد داشت. ساکت الهامی باید شیوه بازی تیمش را بر اساس داشته‌ها تغییر بدهد. آنها روبه‌روی استقلال، تیمی بدون زهر بودند که اصلا نمی‌توانستند خطری ایجاد کنند.

عیسی به این دلیل خریده شد

تیمی که شهریار مغانلو را دارد، چرا باید عیسی آل‌کثیر را بخرد؟ این سوالی بود که از ابتدای فصل به شکل جدی در مورد سپاهانی‌ها مطرح می‌شد. پس از مصدومیت این هفته شهریار اما خرید عیسی تاثیرش را نشان داد. او روبه‌روی نفت آبادان عالی بود و در اولین بازی فصل موفق شد دو گل برای تیمش بزند. نکته عجیب در مورد سپاهان، افت محسوس کاوه رضایی است. بازیکنی که دیگر حتی مهاجم دوم این تیم هم به شمار نمی‌رود و عملا تبدیل به مهاجم سوم سپاهان شده است. او که روزگاری در فوتبال اروپا بازی می‌کرد، حالا در حال فراموش ‌شدن در فوتبال ایران است.

بهترین ملوان ممکن

شاید مهدی تارتار را هیچ‌وقت در کنار زمین تا این اندازه غرق در هیجان ندیده باشیم. او معمولا مربی تیم‌هایی بوده که طرفداران زیادی ندارند اما در انزلی، همه چیز برای این مربی متفاوت به نظر می‌رسد. تیم تارتار این هفته در ششمین بازی لیگ، سومین بردش را هم به دست آورد تا بهترین شروع تاریخ ملوان در همه ادوار لیگ برتر با شکست دادن نساجی رقم بخورد. جالب اینکه بعد از رد و بدل شدن تنها گل بازی، محمدرضا سلیمانی مثل یک گلزن خوشحالی کرد اما گل را میلاد باقری به ثمر رسانده بود! این بازی در ثانیه‌های پایانی یک اتفاق بسیار خاص هم داشت. رشید مظاهری جلو آمد و با ضربه سر دروازه ملوان را باز کرد اما داور تصمیم به توقف بازی و تکرار کرنر گرفت. اگر این توقف صورت نگرفته بود، شاید یکی از خاص‌ترین و عجیب‌ترین گل‌های تاریخ رقابت‌های لیگ برتر رقم می‌خورد اما داور اجازه ثبت شدن این گل را نداد و رشید دوباره به دروازه تیمش برگشت. یکی از جذابیت‌های این بازی، بدون شک حضور همزمان مردان و زنان در استادیوم قایقران بود. ملوان با این هواداران، شانس زیادی برای موفقیت در این فصل خواهد داشت.

برد دو امتیازی!

پرسپولیسی‌ها عجیب‌ترین هفته ممکن را پشت سر گذاشتند. آنها با شکست دادن گل‌گهر 13 امتیازی شدند اما با کسر یک امتیاز سوی کمیته انضباطی، به امتیاز 12 رسیدند و در همه چیز با استقلال برابر شدند. این جریمه به دلیل بر عهده گرفتن مالیات گولسیانی برای این باشگاه اتفاق افتاد. پرسپولیس گل‌گهر را در یک بازی کاملا جنجالی برد. در نیمه دوم بازی به نظر می‌رسید تیم حریف به گل رسیده اما گروه داوری متوجه عبور کردن توپ از خط دروازه نشده است. علاوه بر این، یاسین سلمانی هم در همین مسابقه آسیب دید. بازیکنی که حالا با پارگی رباط صلیبی روبه‌رو شده و تا پایان فصل از میادین دور خواهد بود. این سرنوشت تلخ یکی از مهم‌ترین خریدهای این فصل پرسپولیس است. بازیکنی که حالا باید ادامه رقابت‌های لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا را از بیرون تماشا کند.