هیجان در سکوت آزادی

بالاخره روزی که منتظرش بودیم، نمایان شد و ستاره‌های النصر در معیت کریس رونالدو به تهران قدم گذاشتند تا روبه‌روی قهرمان فصل گذشته لیگ برتر و جام حذفی قرار بگیرند. در ایران آنقدر همه تحت تاثیر ورود رونالدو بودند که ماجراهای خود بازی، به حاشیه رفته است. هر چقدر که به لحظات شروع مسابقه نزدیک می‌شویم، بدون تماشاگر بودن مسابقه بیشتر توی ذوق می‌زند. جالب اینکه اینجا نه کسی عذرخواهی کرده و نه کسی مسئولیت این اتفاق تلخ را برعهده گرفته اما شب نجومی آزادی، در غیاب هواداران پرسپولیس رقم خواهد خورد.

آریا رهنورد

شهروند   افتخاری!

تاثیری که آمدن کریس روی ایران گذاشت، باورنکردنی بود. البته که انتظار می‌رفت استقبال زیادی از این ستاره به عمل بیاید اما میزان استقبال از رونالدو، فراتر از حد انتظار بود. بسیاری از طرفداران این ستاره در همان فرودگاه جمع شدند تا برای یک ثانیه از پشت شیشه اتوبوس هم که شده به او نگاه کنند. بعضی‌های دیگر هم مقابل هتل اسپیناس تجمع کردند تا شاید فرصت دیدار با این سوپراستار را به دست بیاورند. مدیرعامل پرسپولیس اولین کسی بود که با این ستاره بزرگ عکس یادگاری گرفت و البته هدیه‌ای را نیز به او داد. به نظر می‌رسد این میزان استقبال حتی برای خود رونالدو هم شگفت‌انگیز بوده است. تا حدی که او در اتوبوس نگران سلامتی هوادارانی شده بود که به شدت در هم فشرده شده بودند. کریس دیروز شهروند افتخاری تهران بود و البته مثل همیشه، نظم خوبی در استقبال از یک ستاره در ایران برقرار نشد. او امروز برای اولین بار روی زمین آزادی به میدان خواهد رفت. این سومین تقابل رونالدو با فوتبال ایران است. او در جام جهانی 2006 دروازه تیم ملی را باز کرد و 12 سال بعد، پنالتی‌اش را روبه‌روی ایران از دست داد و حالا برای نخستین بار در لیگ قهرمانان آسیا مقابل نماینده‌ای ایرانی به زمین مسابقه خواهد رفت.

تلخ‌تر   از   زهر 

آمدن یک ستاره بین‌المللی به ایران، اتفاق شیرینی به نظر می‌رسد، اما چقدر تلخ است که او باید در یک استادیوم خالی به میدان برود. بدون شک حضور او می‌توانست آزادی را کاملا پر از جمعیت کند اما این اتفاق در بازی امروز رخ نخواهد داد. چراکه باشگاه پرسپولیس به خاطر یک گزارش توئیتری و یک پست اینستاگرامی، در این بازی بدون تماشاگر خواهد بود. اتفاقی که هیچ‌کس بابت آن مواخذه نشد و هیچ استعفایی نیز از پس آن به گوش نرسید. این یک فاجعه به یاد ماندنی برای فوتبال ایران است.

النصر،  فقط  رونالدو   نیست

در جریان بازی امروز، باید به این نکته مهم نیز توجه کرد که النصر، فقط در رونالدو خلاصه نمی‌شود. آنها بازیکنی مثل سادیو مانه را در اختیار دارند که در بوندس‌لیگا و لیگ برتر انگلیس، استاد گلزنی و خلق موقعیت بوده است. آنها بروزوویچ را دارند که همین حالا در بین نامزدهای بردن جایزه «د بست» فیفا دیده می‌شود. آنها الکس تلسا را دارند که تا همین چند ماه قبل مشغول بازی در یونایتد بوده است. آنها لاپورت را دارند که همین تابستان با سیتی به سه‌گانه دست پیدا کرده است. پس پرسپولیسی‌ها نیز همه تمرکز را روی کریس نخواهند گذاشت. با این حال بدون شک بازیکنان این تیم انگیزه زیادی برای انجام این بازی در ذهن دارند. شاید در پایان بازی، رقابت جالبی بین پرسپولیسی‌ها برای گرفتن پیراهن این ستاره شکل بگیرد اما در درجه اول، گرفتن امتیاز از او خیلی مهم‌تر به نظر می‌رسد.

یک   نبرد   تعیین‌کننده

حتما می‌دانید که تنها یک تیم می‌تواند از دور گروهی لیگ قهرمانان به صورت مستقیم به مرحله بعدی برسد. تیم دوم هم تنها در صورت قرار گرفتن بین تیم‌های دوم صعود خواهد کرد. در نتیجه پرسپولیس برای امیدوار ماندن به صعود، به هیچ وجه نباید در خانه شکست بخورد. اگر آنها موفق به شکست النصر شوند که دست به کار بزرگی زده‌اند و راه صعودشان را حتی به عنوان تیم دوم هموار کرده‌اند. از یاد نبریم که این گروه، مدعی بزرگ دیگری به نام الدحیل نیز دارد که قهرمان لیگ قطر شده و با انگیزه‌های بسیار زیادی در این جدال حاضر خواهد شد.

بیرو   و   یک   خبر   امیدوارکننده

به نظر می‌رسد بیرو شانس خوبی برای حضور در این مسابقه دارد و بالاخره توانسته از کابوس مصدومیت عبور کند. این گلر البته مشغول تمرین انفرادی است و در روزهای گذشته اصلا در جلسه تمرینی پرسپولیس حضور پیدا نکرده است. اگر بیرو برسد، شرایط برای پرسپولیس بهتر می‌شود اما مساله فقط رسیدن این سنگربان نیست. میزان آمادگی او نیز اهمیت زیادی دارد. شاید هم او درون دروازه قرار بگیرد اما نتواند تا پایان ادامه بدهد. به هر حال بیرو یک مهره کلیدی برای تیم یحیی به شمار می‌رود و حضورش در این بازی اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر او روی خط دروازه باشد، خیال قرمزها کمی راحت‌تر خواهد شد. در غیر این صورت اما رفیعی، سنگربان اصلی سرخ‌ها در جدال با تیم کهکشانی النصر خواهد بود.