آخر مهر، اول هیجان

در اولین روز شروع لیگ برتر بیستم و یکم، باید منتظر «اولین‌های» جذابی در لیگ برتر ایران باشیم. اولین گل، اولین پاس گل، اولین اخطار و شاید حتی اولین کارت قرمز، در دیدارهای حساس امروز رد و بدل می‌شوند. از بین تیم‌های مدعی، سپاهان امروز به زمین قدم می‌گذارد و از بین تازه‌واردها هم، فجر سپاسی در مازندران به میدان می‌رود. همه هواداران فوتبال مدت بسیار زیادی منتظر شروع این دوره لیگ مانده‌اند و امیدوارند این انتظار طولانی، ارزشش را داشته باشد.

آریا طاری

پیکان-نفت مسجدسلیمان؛  به دنبال بقای زودرس

در یکی از اولین دیدارهای فصل جدید لیگ برتر، مجتبی حسینی روبه‌روی تیم سابقش قرار خواهد گرفت. تیمی که در بخشی از فصل گذشته، هدایتش را بر عهده داشت و سپس آن را به مقصد ذوب‌آهن ترک کرد. پیکان و نفت مسجدسلیمان عصر امروز در حالی با هم روبه‌رو می‌شوند که یک تشابه بزرگ با هم دارند و آن، تغییر سرمربی در تابستان بوده است. با این حال دو باشگاه رویکرد کاملا متفاوتی در این زمینه داشتند. پیکان بعد از تصمیم تارتار برای جدایی، خیلی زود به سراغ حسینی رفت و یکی از اولین تیم‌هایی بود که جلسه‌های تمرینی برای فصل جدید را شروع کرد. نفت مسجدسلیمان اما ظرف یک ماه، سه بار سرمربی‌اش را تغییر داد و از محمود فکری به سیروس پورموسوی و از پورموسوی به کمالوند رسید. در آستانه این بازی، تست کرونای همه نفرات دو باشگاه هم منفی شده است. پیکان و نفت ترکیب چندان پرستاره‌ای ندارند اما می‌خواهند با یک شروع خوب، نشان بدهند که قرار نیست فصل را در کورس بقا سپری کنند. پیکان در پنجره نقل و انتقالات، خرید چندان بزرگی نداشت و مهم‌ترین خرید تابستانی نفت مسجدسلیمان هم جاسم کرار بود.

پدیده، آلومینیوم؛ برخورد پرتغییرها

این دو تیم هم تابستان پرماجرایی را پشت سر گذاشتند و به سبک و سیاق بیشتر تیم‌های لیگ  برتری، روی نیمکت‌شان تحول ایجاد کردند. مالکان پدیده بعد از اختلاف جدی با مهدی رحمتی، قید این مربی را زدند و به سراغ چهره آشنای فوتبال مشهد یعنی رضا مهاجری رفتند. آلومینیوم هم با منصوریان قطع همکاری کرد تا رسول خطیبی را دوباره به اراک برگرداند. دیدار فصل گذشته دو تیم در مشهد بسیار تماشایی بود و با تساوی دو-دو به پایان رسید. در مسابقه برگشت اما این آلومینیومی‌ها بودند که حریف را با یک گل شکست دادند. پدیده در فصل نقل و انتقالات شرایط نسبتا مبهمی داشته و تکلیف چند ستاره این تیم هنوز روشن نشده است. در مقابل اما آلومینیومی‌ها تیم‌شان را با سرعت خوبی بستند و چند مسابقه دوستانه هم برگزار کردند. پدیده با جذب میلاد کمندانی، مهدی شریفی، سعید جلالی و مجتبی بیژن، برای تقویت ترکیبش تلاش کرده و آلومینیوم هم نفراتی مثل ساسان حسینی، علیرضا نقی‌زاده، میلاد فخرالدینی و وحید محمدزاده را به خدمت گرفته است.

نساجی - سپاسی؛  ریشه‌دارها به خط می‌شوند

نبرد نساجی قائمشهر و فجر سپاسی شیراز، برخورد تیم‌های دوست‌داشتنی، پرطرفدار و البته ریشه‌دار فوتبال ایران است. نکته جالب اینجاست که برخلاف بسیاری از تیم‌های لیگ برتری، هیچ‌کدام از این دو تیم به نیمکت فصل گذشته دست نزده‌اند. نساجی بعد از رها شدن از کابوس سقوط با ساکت الهامی، این مربی را حفظ کرده و فجر بعد از صعود دوباره به لیگ برتر با کلانتری، دلیلی برای قطع همکاری با این مربی نداشته است. هر دو تیم به خصوص در هفته‌های پایانی فصل گذشته اوج گرفتند و حالا امیدوار به رقم زدن یک شروع خوب برای فصل تازه هستند.

 فجر در فصل نقل و انتقالات، سروصدای چندانی راه نینداخت و مهم‌ترین خرید این باشگاه احمد زنده‌روح بود که برای سپری کردن دوران سربازی به این تیم پیوست. شهرام گودرزی هم خرید شناخته‌شده دیگر این باشگاه نیست. نساجی هم در تابستان علیرضا حقیقی را به خط دروازه‌اش برگرداند و با مسعود شجاعی هم قرارداد بست. نساجی برای فصل جدید فقط پنج خرید داشت و توانست بیشتر نفرات کلیدی‌اش را هم حفظ کند. شاگردان ساکت الهامی به تازگی از لباس‌های‌شان برای فصل جدید رونمایی کرده‌اند و شجاعی هم به عنوان کاپیتان باشگاه معرفی شده است. تنها اتفاق عجیب این مسابقه، این است که بازی به دلیل آماده نبودن ورزشگاه وطنی، در ساری برگزار خواهد شد.

سپاهان- مس رفسنجان؛ چه کسی پولادین‌تر است؟

نایب‌قهرمان فصل گذشته لیگ برتر و بهترین نایب‌قهرمان همه ادوار لیگ، فصل جدید را با توپ پر شروع می‌کند. محرم و تیمش قصد ندارند در این فصل هیچ امتیازی را ساده از دست بدهند. حریف آ‌ها البته تیم خوب و فنی محمد ربیعی است که در تابستان دو ستاره عمانی را به خدمت گرفته است. سپاهان هم با خرید فرشاد احمدزاده و مغانلو در فاز هجومی، حالا به مراتب قدرتمندتر از فصل گذشته به نظر می‌رسد. آنها در لیگ بیستم هم دارای بهترین خط حمله لیگ برتر بودند. انتظار می‌رود این جدال، فنی‌ترین مسابقه اولین روز از اولین هفته لیگ برتر باشد. یک نبرد تماشایی بین دو تیمی که فقط برای فوتبال بازی کردن به زمین می‌روند.