کابوس کره تکرار می‌شود؟

قبل از شروع جام ملت‌ها، مسیر تیم ملی برای رسیدن به نیمه‌نهایی تا حدود زیادی «ساده» به نظر می‌رسید. بر اساس برآوردهای اولیه، قرار بود ایران در گروهش اول شود و در دو بازی تا رسیدن به جمع چهار تیم برتر، با تیم‌هایی مثل عمان و چین بازی کند و سرانجام در این مرحله به مصاف برنده دیدار استرالیا و ژاپن برود. این احتمالات در صورتی رنگ واقعیت می‌گرفتند که تیم‌هایی مثل کره، ژاپن، استرالیا و عربستان در گروه‌های‌شان اول شوند. حالا این احتمال وجود دارد که تک تک این تیم‌ها مرحله گروهی را به عنوان تیم دوم به پایان برسانند! موضوعی که مسیر ایران در تورنمنت را کاملا تغییر خواهد داد.

 آریا رهنورد

یک تساوی مقابل عراق، برای سرگروه شدن تیم ملی کافی به نظر می‌رسد. هم ایران و هم عراق در هر دو بازی گذشته رقبا را شکست داده‌اند اما تیم کارلوس کی‌روش برابر یمن و ویتنام عملکرد به مراتب بهتری داشته و گل‌های بیشتری به ثمر رسانده است. با هر نتیجه‌ای به جز پیروزی عراق در روز پایانی گروه، ایران به عنوان تیم اول راهی مرحله یک‌هشتم نهایی خواهد شد. در این صورت در اولین مسابقه حذفی، احتمالا یک تیم از بین عمان، سوریه و لبنان با ایران روبه‌رو خواهد شد. از آن‌جایی که سوریه باید در مسابقه آخر به مصاف استرالیا برود، عمان و لبنان حریف احتمالی تیم ملی در مرحله بعدی خواهند بود. لبنان در صورت رسیدن به پیروزی پرگل برابر کره‌شمالی، به مصاف تیم ملی ایران خواهد رفت. در مرحله بعدی، تیم ملی باید با برنده جدال تیم‌های دوم گروه‌‌های A و C مسابقه بدهد. در شرایط فعلی هندوستان تیم دوم جدول گروه A و کره‌جنوبی تیم دوم گروه C به شمار می‌رود. کره به لحاظ تفاضل گل، پشت سر چین قرار گرفته و در صورت شکست دادن این حریف، صدر جدول را به دست خواهد آورد. در غیر این صورت همان جدال همیشگی میان ایران و کره در یک‌چهارم نهایی تکرار خواهد شد. جدالی که از سال 1996 تا 2011 همواره در مرحله یک‌چهارم جام ملت‌ها اتفاق افتاد. اگر ازبکستان صدرنشینی‌اش را با تفاضل گل حفظ کند و ژاپن را در جایگاه دوم گروه قرار بدهد، آن‌وقت تیم ملی در صورت شکست دادن کره‌جنوبی، در نیمه‌نهایی با یکی از چهار تیم اردن، ازبکستان، قطر و یا عربستان روبه‌رو خواهد شد. در شرایط فعلی، عربستان تیم دوم جدول گروه است و در صورت ادامه داشتن این وضعیت، عربستانی‌ها شانس بیشتری برای تبدیل شدن به رقیب ایران در مرحله نیمه‌نهایی دارند. ژاپن و استرالیا نیز به عنوان تیم‌های بزرگ سمت دیگر جدول، برای فینالیست‌ شدن مبارزه خواهند کرد. روبه‌رو شدن با عربستان و کره قبل از رسیدن به فینال، مسیر دشواری برای تیم ملی رقم می‌زند. این اتفاق البته تنها به شرطی رخ می‌دهد که ایران سرگروه شود و عربستان و کره در جایگاه دوم گروه‌شان قرار بگیرند.

شکست دادن عراق برای کارلوس کی‌روش بیشتر از هر معادله‌ای اهمیت دارد. او می‌خواهد انتقام چهار سال قبل را از این حریف بگیرد و این موضوع برای او اولویت به مراتب بیشتری از تعیین مسیر آینده تیم ملی خواهد داشت. با این وجود اگر ایران مقابل عراق بازنده باشد، باید در مرحله بعدی به مصاف صدرنشین گروه قطر و عربستان برود. 

 در شرایط فعلی، عربستان تیم دوم جدول گروه است و در صورت ادامه داشتن این وضعیت، عربستانی‌ها شانس بیشتری برای تبدیل شدن به رقیب ایران در مرحله نیمه‌نهایی دارند. ژاپن و استرالیا نیز به عنوان تیم‌های بزرگ سمت دیگر جدول، برای فینالیست‌ شدن مبارزه خواهند کرد

فعلا قطر به دلیل تفاضل گل شرایط بهتری نسبت به عربستان دارد. هر دو تیم جام را عالی شروع کرده‌اند و تیم‌های کاملا خطرناکی به نظر می‌رسند. در صورت عبور از این مرحله، تیم ملی به احتمال زیاد با تیم اول گروه C مسابقه خواهد داد. تیمی که در شرایط فعلی چین است اما این احتمال وجود دارد که کره‌جنوبی با شکست دادن چین در دیدار نهایی گروه، صدر جدول را از آن خودش کند. اگر وضعیت فعلی جدول‌ها، نهایی شود و ژاپن و استرالیا هر دو در جایگاه دوم قرار بگیرند، تیم ملی از این مسیر در نیمه‌نهایی با آنها برخورد خواهد کرد.

به نظر می‌رسد تیم کی‌روش در جام ملت‌ها مسیر ساده‌ای پیش رو ندارد. نتایج مرحله گروهی، پیش‌بینی‌های اولیه را دچار تغییر کرده‌اند و حالا ممکن است ایران خیلی زود خودش را مقابل یکی از قدرت‌های بزرگ فوتبال قاره ببیند. آن‌چه در مورد تیم ملی واضح به نظر می‌رسد، این است که آنها هیچ علاقه‌ای به «مهندسی مسیر» جام ندارند و حالا تنها به مسابقه بعدی با عراق فکر می‌کنند. همه این نفرات از انگیزه‌های بسیار زیادی برای شکست دادن عراق برخوردار هستند و به خوبی می‌دانند که رویای قهرمانی در یک جام، تنها با قابلیت شکست دادن همه تیم‌های بزرگ جام اتفاق می‌افتد. 

ژاپن، استرالیا، کره‌جنوبی و عربستان، همه آنها تیم‌هایی بزرگ و پرمهره به شمار می‌روند اما ایران این بار قصد متوقف‌ شدن به دست هیچ تیمی را ندارد و از هیچ نامی نیز وحشت نمی‌کند. شاید کمی خوش‌شانسی همیشه مفید باشد اما تیم کی‌روش نه برای بهره بردن از خوش‌شانسی‌ها بلکه برای مقاومت مقابل بدشانسی‌ها و تسلیم‌ کردن سرنوشت ساخته شده است.