زلزله‌ای در کار نیست!

پایان جام جهانی، بهترین فرصت برای «تغییر نسل» تیم ملی در کشورهای مختلف به شمار می‌رود اما فاصله کم این تورنمنت با جام ملت‌های آسیا، از تغییرات پرشمار در ترکیب تیم ملی ایران جلوگیری کرد. مهره‌های پرتجربه‌ای مثل مسعود شجاعی و اشکان دژاگه، شاید آخرین روزهای حضور در ترکیب تیم ملی را سپری می‌کنند اما تا قبل از پایان جام ملت‌ها، قصد کنار رفتن از این تیم را ندارند. به نظر می‌رسد ترکیب تیم کارلوس کی‌روش در جام ملت‌ها، تنها چند تغییر کوچک نسبت به جام جهانی داشته باشد اما شاید تغییر بزرگ، در فلسفه و سبک بازی تیم به وجود بیاید. تیم ملی این اواخر با یک هافبک دفاعی بازی می‌کند و اگر این سیستم حفظ شود، سعید عزت‌اللهی از بیشترین شانس برای بازی به عنوان تنها هافبک دفاعی ایران برخوردار خواهد بود. اتفاقی که می‌تواند امید ابراهیمی را از یک مهره فیکس، به مرد نیمکت‌نشین تیم ملی تبدیل کند

آریا طاری

کارلوس کی‌روش هنوز فهرست مدنظرش را برای حضور در جام ملت‌های آسیا انتخاب نکرده و همچنان در دیدارهای تدارکاتی، نفرات متفاوتی را مورد آزمایش قرار می‌دهد. او با دو ترکیب تقریبا متفاوت، به مصاف ترینیدادوتوباگو و ونزوئلا رفت و تصمیم‌گیری در مورد فهرست تیم را به روزهای آینده موکول کرد. علی قلی‌زاده، اصلی‌ترین چهره‌ای به شمار می‌رود که در لیست 23 نفره جام جهانی حضور نداشت و بعد از این تورنمنت، توانست خودش را به تیم کی‌روش تحمیل کند. او در فوتبال بلژیک تجربه خوبی به دست آورد و در اولین دیدارهای دوستانه تیم ملی بعد از جام جهانی، کاملا درخشان ظاهر شد. حتی با وجود باز کردن دروازه ونزوئلا، قلی‌زاده هنوز نمی‌تواند از فیکس‌ شدن در تیم ملی مطمئن باشد اما بدون تردید او یکی از مسافران امارات خواهد بود و در لیست نهایی کی‌روش قرار خواهد گرفت. درخشش چند مهره تازه‌وارد در کنار افول چند بازیکن نام‌آشنا، شاید ترکیب تیم ملی در جام ملت‌های 2019 نسبت به جام جهانی 2018 را با تغییرات کوچکی روبه‌رو کند. حقیقت آن است که زلزله‌ای در کار نخواهد بود و بعید به نظر می‌رسد که تیم کارلوس ناگهان با ترکیبی کاملا جدید و غافلگیرکننده به مصاف رقبا برود. به احتمال بسیار زیاد فهرست نهایی این مربی، تنها در چند اسم با فهرست نهایی جام جهانی تفاوت دارد. در ترکیب اصلی نیز شاید فضا تنها برای یک تا سه بازیکن تازه‌وارد باز شود. با این وجود احتمالا نفراتی که در ترکیب قرار می‌گیرند، نقش‌های متفاوتی پیدا می‌کنند و نمایش هجومی‌تری نسبت به جام‌های قبلی ارائه می‌دهند. این تصویری است که در دیدارهای تدارکاتی از تیم ملی مخابره می‌شود.

رشید مظاهری یکی از اولین خط خورده‌های کی‌روش بعد از جام جهانی به شمار می‌رود. گلری که این فصل در ذوب‌آهن روزهای درخشانی را سپری نکرده و حالا دیگر به اردوهای تیم ملی دعوت نمی‌شود. به جای رشید، سیدحسین حسینی این روزها در اردوهای تیم حضور دارد. سیدحسین در بیشتر دیدارهای این فصل نیمکت‌نشین بوده و امیر عابدزاده نیز برابر ونزوئلا مرتکب یک اشتباه بزرگ شد. بنابراین، باز هم علیرضا بیرانوند به عنوان دروازه‌بان اول تیم ملی به میدان خواهد رفت. در سمت چپ خط دفاعی شانس حاج‌صفی هنوز هم بیشتر از میلاد محمدی است. در سمت راست اما رامین آمادگی تابستان را از دست داده و بعید نیست که این جایگاه را به محرمی یا وریا واگذار کند. در قلب دفاع مرتضی پورعلی‌گنجی تغییرناپذیر به نظر می‌رسد اما حالا مجید حسینی ایده‌آل‌ترین زوج برای این بازیکن خواهد بود. بازی کردن مجید به جای روزبه چشمی در جام جهانی یک تعویض اجباری بود و حالا به مرور زمان به یک تغییر انتخابی تبدیل شده است. تیم ملی این اواخر با یک هافبک دفاعی بازی می‌کند و اگر این سیستم حفظ شود، سعید عزت‌اللهی از بیشترین شانس برای بازی به عنوان تنها هافبک دفاعی ایران برخوردار خواهد بود. اتفاقی که می‌تواند امید ابراهیمی را از یک مهره فیکس، به مرد نیمکت‌نشین تیم ملی تبدیل کند. علی قلی‌زاده اصلی‌ترین بازیکنی است که توانسته در کناره‌های خط هافبک خودش را به تیم کی‌روش تحمیل کند. اگر قلی‌زاده به سمت چپ خط هافبک برود، علیرضا جهانبخش، سامان قدوس و مهدی طارمی نیز احتمالا پشت سر تک مهاجم تیم یعنی سردار آزمون قرار خواهند گرفت. ترابی، وحید امیری و کریم انصاری‌فرد نیز از شانس فیکس‌ شدن برخوردار هستند اما کی‌روش بارها علاقه‌اش را به مهدی طارمی و سردار آزمون نشان داده و سامان قدوس نیز آنقدر در لیگ فرانسه درخشان بوده که تداوم نیمکت‌نشینی‌اش در تیم ملی، محال به نظر می‌رسد.

یک تغییر در خط دفاعی و دو تغییر در خط هافبک، احتمالا تنها تفاوت‌های تیم ملی در جام ملت‌ها نسبت به جام جهانی را رقم می‌زنند. وریا یا صادق محرمی در کنار سامان قدوس و علی قلی‌زاده، شاید تنها ستاره‌هایی باشند که در جام جهانی فیکس نبودند و حالا برای حضور در ترکیب ثابت تیم دورخیز کرده‌اند. در آستانه جام ملت‌ها، هواداران تیم ملی انتظار دارند این تیم جذاب‌تر و هجومی‌تر از همیشه فوتبال بازی کند. اضافه شدن یک مهره تکنیکی مثل قلی‌زاده، تیم ملی را تماشایی خواهد کرد و سامان نیز با شم بالای گل‌زنی‌اش، می‌تواند نقش موثری در زیباتر شدن تیم داشته باشد. شاید این تغییرات در نگاه اول، خفیف به نظر برسند اما حقیقت آن است که تغییر اصلی، در فلسفه و نحوه بازی تیم شکل خواهد گرفت.